کاهش موارد مثبت کرونا در سوئد

کرونا در سوئدمقامات بهداشتی سوئد ادعا کرده‌اند که به رغم عدم قرنطینه، هفته گذشته میزان آزمایشات مثبت کرونای این کشور تنها ۱.۲ درصد بوده که در شرایطی که اغلب کشورهای اروپایی با موج جدیدی از کرونا مواجه‌اند، کمترین میزان شیوع محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، سوئد از ابتدای همه‌گیری کرونا از اعمال قرنطینه جلوگیری کرده و در عوض بر مسئولیت شخصی، فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت مناسب در تلاش برای کُند کردن و نه ریشه کن کردن بیماری کووید-۱۹ تأکید کرد.

این استراتژی با انتقادات شدیدی در داخل و خارج از کشور به دلیل آمار قابل توجهِ مرگ و میر ناشی از کرونا در بهار مواجه شد اما از سوی مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان یک مدل پایدار مورد تحسین قرار گرفته است.

یوهان کارلسون، مدیر کل آژانس بهداشتی سوئد در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: هدف از رویکرد ما این است که مردم خودشان نیاز به پیروی از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های موجود را درک کنند.

در حالی که بسیاری از کشورها قوانین و محدودیت‌های قرنطینه‌ایِ در حال تغییر دارند، کارلسون گفت که دستورالعمل‌های سوئد برای درک آسان و حفظ در مدت طولانی طراحی شده‌اند، چرا که پیش از توزیع واکسن هیچ راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کنترل شیوع کروناویروس وجود نداشته و مردم این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند.

بیش از ۵۸۰۰ فرد مبتلا به این بیماری در سوئد جان خود را از دست داده‌اند. سرانه مرگ ناشی از کرونا در سوئد چندین برابر بیشتر از کشورهای همسایه اسکاندیناوی بوده‌ اما کمتر از ایتالیا، اسپانیا و انگلیس است.

آمارهای مرگ و میر، بستری شدن در بیمارستان و موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در حال حاضر در سوئد به سطح پایینی کاهش یافته است، در حالی که کشورهایی مانند اسپانیا و فرانسه پس از برداشتن قرنطینه، با افزایش عفونت‌ها روبرو هستند.

سوئد هفته گذشته بیش از ۱۲۰ هزار تست کرونا را انجام داد که کمی بیش از ۱۳۰۰ مورد آن‌ها مثبت بود. این آمار بسیار کمتر از ۱۹ درصد تست مثبتی بوده که طی چند هفته در بهار انجام شد و در حال حاضر کمترین میزان شیوع در اسکاندیناوی به سوئد اختصاص دارد.

بنا بر گزارش رویترز، با این حال این رویکردِ سوئد هم منتقدان خود را دارد. سرمقاله روزنامه Dagens Nyheter با بیان اینکه تعداد فزاینده‌ای که استراتژی سوئد را تحسین می‌کنند، آمار بالای قربانیان کرونای آن را فراموش کرده‌اند، نوشت: به نظر می‌رسد برخی از اعداد باید تکرار شوند. سوئد ۵۸۳۷ قربانی کرونا دارد که نسبت به دانمارک پنج برابر محسوب می‌شود.

error: Content is protected !!