کاهش کلسترول بی نیاز از استاتین‌ها

استاتین ها، گروهی از داروها هستند که به کنترل و کاهش سطوح کلسترول کمک می کنند. با این وجود، افرادی که این داروها را مصرف می کنند ممکن است با برخی عوارض جانبی مواجه شوند. از این رو، آشنایی با روش هایی که بدون استفاده از استاتین ها به کاهش سطوح کلسترول بدن کمک می کنند می تواند مفید باشد.

کاهش کلسترول بی نیاز از استاتین‌ها

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “استپ تو هلث“، استاتین ها تولید کلسترول توسط کبد را متوقف می کنند. اما کارایی این داروهای کاهنده لیپید در کاهش یا متعادل کردن سطوح کلسترول با برخی پیامدهای منفی نیز همراه است که از آن جمله می توان به ماهیچه درد، افزایش خطر دیابت ملیتوس، سطوح غیر عادی آنزیم های کبدی در خون، و مشکلات گوارشی اشاره کرد. همچنین، استاتین ها تولید آنزیم HDL-C که نقش مهمی در تولید کلسترول سالم دارد را مهار می کنند.

کاهش و مدیریت سطوح کلسترول بدون استفاده از استاتین ها می تواند به کاهش احتمال بروز یک مشکل قلبی عروقی کمک کند. البته، پیش از هر اقدامی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

چهار روش برای کاهش کلسترول بدون استفاده از استاتین ها

سطوح بالای کلسترول در خون می تواند به آترواسکلروز – سخت شدن رگ های خونی به واسطه تشکیل پلاک در آنها – منجر شود. با گذشت زمان، این شرایط می تواند موجب شرایطی جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، و بیماری عروق محیطی شود. سطوح بالای کلسترول بهتر است از طریق یک رژیم غذایی مناسب که از سطوح کم چربی اشباع برخوردار بوده و فاقد چربی های ترانس است، و مصرف مواد غذایی کم کلسترول متعادل شود.

برای کاهش سطوح بالای کلسترول بدون استفاده از استاتین ها می توانید روش های زیر را مد نظر قرار دهید:

تغییر رژیم غذایی

نخستین اقدامی که می توانید برای کاهش سطوح کلسترول مد نظر قرار دهید ایجاد تغییر در رژیم غذایی است. برای دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

از چربی های ترانس پرهیز کنید. از آن جمله می توان به مارگارین و دیگر روغن های نباتی پردازش شده که در مواد غذایی بسته بندی شده و آماده وجود دارند، اشاره کرد.

مصرف چربی های اشباع را کاهش دهید. کره، تخم مرغ، و گوشت های قرمز گزینه هایی به مراتب سالم‌تر از چربی های ترانس هستند، اما همانند هر چیز دیگری باید حد اعتدال را در مصرف آنها رعایت کنید.

مصرف غلات، شکر و سدیم پالایش شده را کاهش دهید. این مواد در غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده به میزان زیاد وجود دارند.

در مقابل، یک رژیم غذایی متعادل باید حاوی مواد غذایی سرشار از فیبر مانند میوه ها، سبزی ها، مغزدانه ها و غلات کامل باشد. همچنین، مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین D باید در این رژیم غذایی حضور داشته باشند. در وعده های غذایی روزانه باید اندازه مناسب از گروه های غذایی مختلف وجود داشته باشد.

از مواد غذایی خاص که می توانند به کاهش سطوح کلسترول کمک کنند می توان به مغزدانه ها، روغن زیتون، لوبیاها، بادنجان، ماهی، غلات کامل، جو دوسر، موز، سویا و انگور اشاره کرد.

یک رژیم غذایی خوب و سالم برای حفظ و بهبود سلامت هر فردی اهمیت دارد. احتمالا شنیده اید که ما از آن چیزی شکل می گیریم که می خوریم. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای افرادی که مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ترک سیگار

سیگار کشیدن پیامدهای مضر بسیاری برای سلامت انسان به همراه دارد. این عادت مضر می تواند به افزایش سطوح کلسترول و بیماری قلبی منجر شود. پس اگر با سطوح بالای کلسترول مواجه هستید، زمان ترک سیگار فرا رسیده است.

ترک سیگار با افزایش تراکم آنزیم HDL-C نیز مرتبط است. به طور کلی، این افزایش سریع و طی کمتر از سه هفته رخ می دهد. بر همین اساس، برخی عوارض جانبی سیگار کشیدن به نظر می رسد طی مدت کوتاهی پس از ترک این عادت معکوس می شوند.

کاهش استرس

اگر قصد دارید سطوح کلسترول بدن خود را کاهش دهید، باید توجه ویژه ای به سطوح استرس خود داشته باشید. رابطه بین استرس و افزایش سطوح کلسترول اثبات شده است.

کاهش سطوح استرس ممکن است به سادگی پذیرش مسئولیت های کمتر و افزایش فعالیت جسمانی و وقت گذرانی در طبیعت باشد.

برای مقابله کارآمد با استرس، در ابتدا باید دریابید چه زمانی این شرایط برای شما مشکل آفرین است. سپس، دلایل بروز استرس را شناسایی کرده و تغییراتی که می توانید در سبک زندگی خود اعمال کنید را مورد بررسی قرار دهید.

انجام ورزش

افزون بر کمک به کاهش استرس، ورزش اثر مثبت چشمگیری بر تناسب اندام مبتلا به دیس‌لیپیدمی یا چربی‌پریشی دارد و از این رو سطوح کلسترول را کاهش می دهد. این در شرایطی است که حالت بهینه، تکرر، شدت و مدت زمان ورزش برای بهبود سطوح کلسترول باید برای هر فردی مشخص شود.

مطالعات مختلف آثار مثبت ورزش منظم بر سطوح کلسترول را تایید کرده اند. ورزش به پیشگیری از افزایش و مدیریت سطوح کلسترول کمک می کند، در شرایطی که خطرات حمله قلبی، سکته مغزی، و بیماری سرخرگ محیطی را کاهش می دهد.

به طور کلی، تا حد امکان باید از نظر جسمانی فعال باشید، اما تنها ۳۰ دقیقه ورزش در روز نیز به کاهش سطوح کلسترول و بهبود سلامت کلی بدن شما کمک خواهد کرد.

به طور کلی، اگر قصد دارید بدون استفاده از استاتین ها سطوح کلسترول بدن خود را کاهش داده و آن را مدیریت کنید، باید عادات بد و مضر را ترک کرده و سبک زندگی کلی خود را ارتقا دهید.

error: Content is protected !!