کاهش ۷۰ درصدی شیوع کرونا با دستکش و ماسک/کم خطر بودن موج دوم اپیدمی

کروناویروسرئیس اتاق فکر ستاد کرونای استان تهران اعلام کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها  موج دوم شیوع کرونا در ایران کم‌خطرتر و آرام‌تر طی می‌شود؛ زیرا ما با رفتار ویروس بهتر آشنا شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد کرونای استان تهران دوشنبه در اولین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی با بیان اینکه امروز نسبت به آغاز شیوع کرونا تجهیزات بیشتر و بهتری داریم، افزود: آموزش رفتارهای بهداشت فردی داده شده و مردم بیشتر رعایت می‌کنند.‌ بنابراین انتظار داریم موج بعدی شیوع ویروس کرونا کم‌خطرتر باشد و آرام‌تر طی شود.

 قناعتی با اشاره به جهانی بودن همه‌گیری ویروس کرونا و علائم آن یادآور شد: دولت ما و بعضی دولت‌ها این فرضیه را داشتند که حتی نجات یک نفر مهم است و هیچ بیماری نباید بدون درمان رها شود.

وی به راهکارهای جلوگیری از شیوع کرونا اشاره و اظهار کرد: تجهیزاتی مانند ماسک و دستکش می‌تواند تا حد ۶۰ تا ۷۰ درصد از انتقال بیماری جلوگیری کند؛ کشورهایی که سابقه مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر مانند سارس را داشتند، مانند چین و کره بهتر عمل کردند.
 
رییس اتاق فکر ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به وضعیت ویروس کرونا در ایران، گفت: پیش‌بینی‌های متفاوتی از ۱۴ هزار تا ۵۶ هزار مرگ و میر بر اثر بیماری در ایران انجام شد که هیچ کدام به دلیل اقدامات پیشگیرانه محقق نشد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها نقش مهمی در کاستن از توانایی ما در مبارزه با کرونا داشت، ادامه داد: با وجود این، اقدامات خوبی توسط دولت و مردم صورت گرفت و امروز میزان ماسک‌هایی که در خانه‌ها دوخته شده از مجموع ماسک‌های تولیدشده در کارخانه‌ها بیشتر است.

قناعتی به آسیب‌های ویروس کرونا در بخش اقتصاد اشاره کرد و افزود: صنایع مختلف از این بیماری آسیب دیده‌اند و حتی کسب‌وکارهای کوچک بیشتر ضرر کرده‌اند؛ سبک زندگی تغییر کرده و در دوران پساکرونا بیشتر هم تغییر می‌کند.

وی به نقش فناوری اطلاعات در زمان ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: فناوری اطلاعات در آموزش، بررسی و به دست آوردن اطلاعات بسیار مفید بود. نرم‌افزارهای بیماریابی یا کمک به بیماران نیز از طریق فناوری اطلاعات توسعه یافته و ارائه شدند. نقشه ردیابی تماس از دیگر دستاوردهای فناوری اطلاعات است که میزان ارتباط‌ بیمار را با افراد مختلف نشان می‌دهد.

رئیس اتاق فکر ستاد کرونای استان تهران، جلوگیری از مراجعات حضوری را یکی از مولفه‌های درمان کرونا دانست و یادآور شد: درمان ویروس کرونا و آموزش برای جلوگیری از ابتلا به آن با آموزش‌های برخط و انواع اپلیکیشن‌ها ممکن‌ است.

قناعتی با انتقاد از انتشار بیش از حد اخبار در فضای مجازی، گفت: فناوری اطلاعات می‌تواند ضررهایی داشته باشد و در زمان کرونا اخبار زیادی در مورد راه‌های جلوگیری از کرونا منتشر شد که بسیاری درست نبودند و در حد شایعه هستند.

error: Content is protected !!