کتاب «اختلالات مرتبط با گلوتن» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با حضور در پژوهشکده گوارش و کبد، از کتاب «اختلالات مرتبط با گلوتن» Gluten-Related Disorders رونمایی کرد.

زالی، پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه را پرچمدار انجام مطالعات در زمینه بیماری سلیاک اعلام کرد و گفت: اقداماتی که طی سال‌های اخیر به منظور افزایش آگاهی در خصوص این بیماری، به همت پژوهشکده گوارش و کبد انجام شده، قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: این کتاب ۱۶ فصلی که به همت دکتر رستمی نژاد ویرایش شده، شامل مروری بر زمینه‌های علمی، مکانیسم‌های دخیل در پاتوژنز، تشخیص افتراقی، مسیرهای درمانی بیماری سلیاک (CeD)، درماتیت هرپتیفورمیس (DH) ، گلوتن آتاکسی (GA) ، آلرژی به گندم(WA) و حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی (NCGS) است که هر فصل از این کتاب حاوی اطلاعاتی در مورد هر پنج بیماری است و مطالعات تحقیقاتی جدیدی را برای آینده نشان می‌دهد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این کتاب که بر اساس تجربیات یکی از برجسته‌ترین اساتید دنیا نگارش شده، به صورت نسخه چاپی و همچنین الکترونیکی به سفارش الزویر (ELSEVIR) و دعوت از دکتر محمد رستمی نژاد دانشیار دانشگاه به چاپ رسیده، برای بیش از ۱۰ میلیون محقق در ۴۵۰۰ موسسه در ۱۸۰ کشور جهان ارسال و به آنها دسترسی رایگان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت بیماری اختلالات مربوط به گلوتن یا سلیاک، تدوین بسته‌های آموزشی به ویژه برای پزشکان متخصص و کارشناسان تغذیه می‌تواند در امر پیشگیری از بروز این بیماری مؤثر باشد.

زالی اظهار کرد: با توجه به علائم متعدد بیماری سلیاک و عوارضی که در ارگان‌های مختلف بدن خصوصاً تأثیر مصرف گلوتن در مغز و بیماری‌های مانند گلوتن آتاکسی و یا عوارض سایکولوژیک بیماری می‌توان با انجام طرح‌های بین مرکزی در بهبود شرایط بیماران و درمان به موقع اقدام کرد و در این خصوص مرکز تحقیقات عملکردی مغز تمایل خود را برای این همکاری‌ها دارد.

به گفته وی، می‌توان در ارائه محصولات بدون گلوتن با کیفیت بالا نیز اقدام کرد که وجود این دپارتمان می‌تواند در این خصوص پیشگام ارائه خدمت و همکاری با شرکت‌های صنعتی باشد

کتاب «اختلالات مرتبط با گلوتن» در پایگاه‌های معتبر بین المللی نمایه سازی شده است.

محمد رستمی نژاد عضو هیئت علمی دپارتمان تحقیقاتی بیماری سلیاک در پژوهشکده گوارش و کبد و ویراستار این کتاب، اظهار کرد: از سال ۸۷ تحقیقات در زمینه بیماری سلیاک در پژوهشکده آغاز شد و در آن زمان اطلاعات چندانی از این بیماری در کشور وجود نداشت، تاکنون با کیفیت ترین مقالاتی که در این زمینه منتشر شده، به همت محققان پژوهشکده گوارش و کبد گردآوری شده است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۷ کتاب با محتوای مربوط به بیماری سلیاک در این پژوهشکده به چاپ رسیده است و دو سال پیش نیز با تکیه بر دانشی که در این زمینه کسب شده بود، ویراستاری این کتاب کلید خورد.

رستمی نژاد تصریح کرد: این کتاب توسط یکی از بزرگترین نشریات مطبوعات پزشکی و علمی در جهان Elsevier با ۱۰ میلیون مخاطب محقق در سراسر دنیا منتشر شد. همچنین این کتاب در پایگاه‌های Scopus، ISI و PubMed نمایه سازی شده و اپلیکیشن موبایلی آن نیز در دسترس قرار دارد. دو هفته آینده اصل کتاب از آمریکا ارسال و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

error: Content is protected !!