کدام دردها جانتان را تهدید می کند؟

کدام دردها جانتان را تهدید می کند

حتما برای تان پیش آمده که دردی شدید ناگهان سراغ تان بیاید و تا به خود بیایید, اثر و ردی از آن در بدن تان باقی نمانده درد شدید و یک باره لزوما نشانه بیماری و مشکل حاد نیست اما نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم

حتما برای‌تان پیش آمده که دردی شدید ناگهان سراغ‌تان بیاید و تا به خود بیایید، اثر و ردی از آن در بدن‌تان باقی نمانده. همه ما این قسم دردها را تجربه کرده‌ایم؛ گاهی آن را در ناحیه سر یا کمر و گاهی در شکم تجربه کرده‌ایم. درد شدید و یک‌باره لزوما نشانه بیماری و مشکل حاد نیست اما نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

ممکن است دردی که یک‌دفعه و بدون هیچ دلیلی سراغ‌مان آمده، همان‌طور هم از بین برود ولی بعضی وقت‌ها این‌طور نیست وما با دردی روبه‌روییم که هرازگاهی تکرار می‌شود و به دفعات سراغ‌مان می‌آید پس هرگز فراموش نکنیم نسبت به هیچ دردی نباید بی‌تفاوت بود چون شاید پشت ظاهر این دردهای گذرا اتفاقی در حال وقوع باشد؛ اتفاقی که ممکن است به دردهای طولانی مدت منجر شود.

به‌هر حال دانستن اینکه منشا هر درد به چه عامل یا عواملی بازمی‌گردد، می‌تواند در پیگیری و درمان موثر باشد. به همین دلیل بد نیست با چند درد و دلایل به وجود آمدن آنها بیشتر آشنا شویم. برای آشنایی بیشتر با دردهای رایج در بدن، مطالعه این مطلب بسیارمفید خواهد بود.

درد پهلوها

گاهی پهلوها دچار دردی شدید می‌شوند؛ دردی که چند لحظه‌ای چهره شما را درهم می‌کند و به مرور برطرف و ناپدید می‌شود. این درد عاصی‌کننده در بسیاری از موارد خودبه‌خود از بین می‌رود و به دست فراموشی سپرده می‌شود. اما این درد چرا بروز می‌کند؟ توجه به ظهور درد در شناسایی آن موثر است. اگر درد پهلو، حالت گرفتن و ول کردن دارد یا در شرایطی که در مسیر جریان خنک هوا قرار می‌گیرید سراغ‌تان می‌آید، می‌تواند نشانه بیماری کلیوی یا اختلال در عملکرد آن باشد. اما اگر این درد به طور ناگهانی و خیلی شدید در ناحیه پهلوی‌تان ظاهر می‌شود و نمودش اینگونه است که انگار سیخی به پهلوی راست شما وارد می‌شود و درد تا ناحیه زیر شکم کشیده می‌شود، می‌تواند نشانه تورم یا التهاب آپاندیسیت باشد.

چه کار کنیم؟ در حالت اول بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، گرم نگه‌داشتن موضع و تسکین آن با یک مسکن ساده است تا سر فرصت بتوانید به متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه کنید. اما در مورد دوم، دردتان آنقدر شدید است که سریع به فکر ملاقات با پزشک و جراح عمومی بیفتید. درد آپاندیسیت را باید جدی گرفت؛ چراکه عفونت ناشی از آن می‌تواند حفره شکمی را آلوده و بیمار را در شرایط سختی قرار دهد.

سردردهای ناگهانی و شدید

شناسایی سردردهایی که سراغ‌تان می‌آید شاید کار چندان ساده‌ای نباشد اما می‌توانید براساس برخی از نشانه‌ها تشخیص دهید کدام‌یک نیازمند مراجعه به پزشک است! چنانچه سردرد در اثر برخی عوامل محیطی مانند قرار گرفتن زیر نور خورشید، فعالیت بدنی سنگین، رانندگی طولانی، دوران قاعدگی و… بروز کند، متناسب با موقعیت فرد قابل بررسی و کنترل است. اما سردردهایی وجود دارند که به هیچ یک از عوامل محیطی ارتباط ندارند؛ این سردردها به‌طور ناگهانی سراغ‌تان می‌آیند، به مرور شدت می‌گیرند؛ به گونه‌ای که فرد نسبت به نور و صدا دچار حساسیت می‌شود.

این سردردها می‌توانند در گروه سردردهای میگرنی قرار بگیرند. این سردردها می‌توانند هر روز یا هر چند روز یک بار سراغ‌تان بیایند. سردردهای دیگری نیز هستند که ناگهانی سراغ‌تان می‌آیند و با علائمی مثل کاهش بینایی، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن هوشیاری و بی‌حسی به ویژه در ناحیه سر همراه هستند؛ این سردردها نشانه یک آنوریسم مغزی است. تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۵ درصد افراد به این نوع سردرد دچار می‌شوند که دلیل آن پارگی یا افزایش حجم کیسه بادکنکی عروق خونی و شریان‌ها در سر است. تا پیش از پارگی آنوریسم شاید شما حتی احساسی از این کیسه نداشته باشید اما به محض پاره شدن آن درد شدیدی در ناحیه سر احساس خواهید کرد. سابقه موروثی یا افراط در مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده آنوریسم است. ابتلا به این اختلال در بزرگسالان نسبت به خردسالان بیشتر است.

چه کار کنیم؟ درباره سردردهای روزمره بهترین گزینه قرار گرفتن در محیطی آرام و بی‌صدا و مصرف یک دمنوش گیاهی تسکین‌بخش مثل گل‌گاوزبان یا بهارنارنج است. اما اگر در مقابل درد صبور نیستید، می‌توانید از یک مسکن ساده برای تسکین دردکمک بگیرید. برای سردردهایی که شما را به نور و صدا حساس می‌کنند به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید؛ شاید به میگرن مبتلا باشید. اما اگر علائم آنوریسم را مشاهده کردید، باید سریع اورژانس را خبر کنید و تحت ویزیت جراح مغز و اعصاب قرار بگیرید.

درد و کرختی کمر

ممکن است شما پس از فعالیت سخت بدنی، ورزش یا در جریان جابه‌جایی وسایل سنگین از ناحیه کمر احساس درد کنید، دردی که با کمی استراحت تخفیف پیدا می‌کند و از بین می‌رود. این دردها با یک مسکن ساده فراموش می‌شوند اما اگر کار خاصی انجام نداده‌اید و این درد سراغ‌تان آمده، باید کمی تامل کنید. امکان دارد به هر دلیلی و در جریان شیوه غلط زندگی با جابه‌جایی دیسک و فشار عصب نخاعی دچار مشکل شده ‌باشید. این درد را گاهی خفیف و گاهی شدید تجربه می‌کنید اما همیشه با آن سر و کار دارید پس نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید مخصوصا اگر گهگاه با بی‌حسی دست یا پا نیز مواجهه می‌شوید. بی‌توجهی به این درد خطر آسیب‌دیدگی دائمی عصب نخاعی را به همراه خواهد آورد.

چه کار کنیم؟ در مورد کمردردهای ناشی از سبک زندگی نادرست تنها راه رعایت اصول اولیه است. اما در مورد کمر دردهای گروه دوم که با عوارضی مثل بی حسی همراه است ملاقات با پزشک چاره کار است. از طریق رادیوگرافی یا‌ تصویربرداری ام‌آرآی مشخص می‌شود آیا دیسک از جای خود حرکت کرده یا دچار پارگی شده است. اگر کرختی بدن حاد نشود، پزشک از طریق درمان‌هایی چون آب‌درمانی یا فیزیوتراپی به همراه تجویز داروهای ضد‌التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا دیکلوفناک، روال درمان را پی می‌گیرد. اما اگر با گذشت چند ماه التهاب عصب تغییری نکرد یا حتی بدتر شد، فرد بیمار باید تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گیرد.

درد قفسه سینه

درد یا سوزش قفسه سینه که به‌طور معمول همراه فشار است، ممکن است ناشی از یک حرکت نابه‌جا یا مصرف غذای تند یا چرب باشد که معمولا چندان هم جدی گرفته نمی‌شود. این درد گاهی ناشی از اختلال در عملکرد معده و دستگاه گوارش است اما تکرار و تداوم آن ممکن است نشانه اختلال یا ناراحتی قلبی باشد. اگر برای خود شما محرز است که در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارید، باید این موضوع را جدی بگیرید. برای نمونه اگر در خانواده‌تان افرادی دارید که بیماری قلبی دارند حتما با پزشک مشاوره کنید. فراموش نکنید علائم حمله قلبی در زنان خفیف‌تر از مردان است. اگر به جز درد خفیف یا فشار در قفسه سینه احساس خستگی، گلو درد یا تنگی نفس هم سراغ‌تان آمده همین علائم کافی است تا نگران سلامت قلب‌تان شوید.

چه کار کنیم؟ اگر بعد از فعالیت بدنی یا ورزش احساس فشار شدید در قفسه سینه کردید و این فشار همراه با درد بود، باید بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. متخصص قلب و عروق، نوار قلب شما را بررسی می‌کند تا احتمال آسیب‌ دیدن قلب را بررسی کرده و درمان لازم را برای‌تان تجویز کند. اما اگر مشکل‌تان از معده و دستگاه گوارش باشد، متخصص گوارش می‌تواند کار را برای‌تان ساده کند.

درد شکم

دردهای ناحیه شکم می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند؛ گاهی ممکن است نفخ سراغ‌تان آمده باشد. این عارضه در زنان نسبت به مردان بیشتر شایع است. تشخیص نفخ تا حدی برای افراد ساده است درصورتی‌که غذای نفاخ مصرف کرده ‌باشید بروز این درد و گاز معده طبیعی است. گاهی ممکن است دل‌پیچه نیز سراغ‌تان بیاید و همه اینها در شرایطی است که شما پرهیزهای غذایی‌ لازم را نداشته باشید. درد ناشی از قاعدگی هم از آن دردهایی است که می‌توانید به راحتی آن را شناسایی کنید. اما دردهای شکمی وجود دارند که کمی سخت‌تر از شکم‌دردهای معمولی هستند و این دردها علاوه بر شکم ناحیه لگن خاصره را هم درگیر می‌کنند و با احساس خستگی،تورم و نفخ همراه‌ هستند و گاهی تهوع،اسهال و استفراغ هم به همراه دارند. این دردهای شکمی باید نگران‌تان کنند.

چه کار کنیم؟ در مورد اخیر باید در سریع‌ترین فرصت با متخصص زنان مشورت کنید؛ شاید احتمال ابتلا به سرطان تخمدان یا رحم مطرح باشد. اگر تشخیص مشکوک باشد از طریق آزمایش یا سونوگرافی وجود تومور بررسی می‌شود. تشخیص زود هنگام در این مورد می‌تواند روند درمان را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد و در کسب نتیجه بهتر موثر باشد. در مورد نفخ و اختلالات دستگاه گوارش، متخصص گوارش می‌تواند بهترین راه‌حل‌ها را پیش روی‌تان قرار دهد.

error: Content is protected !!