کدام پاشنه؟ کدام کفش؟

کدام پاشنه کدام کفش

فرض کنید کفشی خریداری کرده اید که همراه با آن ۳ نوع پاشنه با اندازه های مختلف هم به شما عرضه می شود تا شما با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرید, بتوانید ارتفاع پاشنه و قد خودتان را تنظیم کنید

هرازگاهی در مقاله های متعدد و گوناگونی نسبت به کفش های پاشنه دار و بی پاشنه جبهه گیری شده و می شود، اما فرض کنید کفشی خریداری کرده اید که همراه با آن ۳ نوع پاشنه با اندازه های مختلف هم به شما عرضه می شود تا شما با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرید، بتوانید ارتفاع پاشنه و قد خودتان را تنظیم کنید.

تانیا هلث طراح کفش هایی از این نوع است که در حال حاضر کفش هایی طراحی می کند که در برخی از نقاط جهان به فروش می رسد و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. به گفته این طراح برجسته، زنان امروزی با زنان دهه ۷۰ میلادی تفاوت اساسی دارند. در دهه ۷۰ به راحتی می توانستید یک مادر را از یک زن شاغل تشخیص دهید، اما امروز وضع کاملا متفاوت است.

خانم های امروزی معمولا چندین نقش دارند. بیشتر آنها در عین شاغل بودن ناچارند مادران و همسرانی موفق نیز باشند. مسلما کفشی که مادر برای بازی با فرزندانش پا می کند، با کفشی که در محل کار می پوشد یا با آن به رستوران می رود، یکی نیست، اما زندگی امروزی به قدری پرمشغله شده که دیگر فرصتی برای بازگشت به خانه و تغییر دادن سر و وضع و کفش و لباس نیست.

به همین دلیل، طراحان سعی کرده اند لباس، کیف و کفش هایی طراحی کنند که کلاسیک و متناسب با هر نوع شرایطی باشد. به بهانه ابتکارات جدید در حوزه طراحی و مد در این مطلب نگاهی انداخته ایم به انواع طراحی کفش ها و اینکه کدام یک از آنها بیشتر به نفع سلامتمان است.

کفش های پاشنه بلند

کفش های پاشنه دار طرفداران زیادی دارند چون پاها را بلندتر نشان می دهند، فرم بدنی را زیباتر می کنند و تقویت کننده عضلات لگن هستند. محققان ایتالیایی دانشگاه ورونا پس از مطالعه روی ۶۶ زن زیر ۵۰ سال که به طور مرتب کفش هایی با پاشنه ۷ سانتیمتری پا می کردند، متوجه شدند ماهیچه های لگنی این زنان در مقایسه با افرادی که کفش های تخت پا می کنند، قوی تر است. البته این تحقیق تنها روی پاشنه های ۷ سانتیمتر انجام شده ولی محققان معتقدند کفش های با پاشنه ۲ و ۳ سانتیمتر هم همین تاثیر مثبت را بر عضلات دارند.

به همین دلیل توصیه می شود از کفش هایی با پاشنه ۵ سانتیمتر تنها هرازگاهی در مهمانی ها استفاده کنید و کفش هایی با پاشنه های بلندتر را به اتفاقات و مراسم خاص محدود کنید. کفش هایی با پاشنه های بالای ۳ سانتیمتر شاید فرم بدنی را زیباتر جلوه دهند. اما به مرور باعث بروز شکستگی های بسیار ریزی در استخوان پا می شوند که در نهایت زمینه ساز آرتروز است.

طبق تحقیقات اخیر انجمن ارتوپدی نیویورک بدترین و آسیب رسان ترین نوع پاشنه برای سلامت، انواع بلند و باریک است. در این نوع از پاشنه ها تمام وزن بدن روی پنجه پا می افتد. در عین حال، زانوها و لگن نیز از وضعیت طبیعی خود خارج می شوند و به سمت جلو کشیده می شوند که این وضعیت خود می تواند بر وضعیت کمر تاثیر منفی بگذارد.

در طولانی مدت پوشیدن این نوع کفش ها باعث خم شدن انگشتان به داخل، بدشکلی انگشت شست پا و انحراف آن، فرو رفتن ناخن در گوشت، درد و التهاب پنجه و التهاب تاندون ها می شود. شکستگی و پیچ خوردگی مچ پا، آرتریت و استئوآرتریت، کمردرد و دردهای عضلانی از دیگر مشکلات شایع است.

اگر مجبورید پاشنه بلند بپوشید، بخوانید!

بهترین توصیه این است که تا جای ممکن پوشیدن کفش های پاشنه بلند را کنار بگذارید! اگر به دلایلی مجبورید برای مدت طولانی کفش پاشنه بلند بپوشید، بهتر است همیشه کفش مناسب دیگری هم همراهتان باشد تا حداقل در طول مسیر رفت و آمد از آن استفاده کنید. هنگامی که می نشینید، می توانید پا را از کفش درآورید. هنگامی که راه می روید هم سعی کنید کمرتان را صاف نگه دارید و برای قدم برداشتن از عضلات رانتان کمک بگیرید و فشار را بیشتر به پاشنه پا وارد کنید تا به پنجه ها!

چند قدم با کفش او راه برو!

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حضور چهره های زن روی فرش قرمز بدون پوشیدن کفش پاشنه بلند ممنوع است. نتایج تحقیقی هم در همین زمینه منتشر شد که نشان می داد نگاه مردان به زنانی که کفش پاشنه بلند می پوشند، متفاوت از زنانی است که کفش هایی با پاشنه های متعارف به پا می کنند.

اما به دنبال انتشار این خبر و به منظور مقابله با این خشونت جنسی، گروهی از مردانی که به گروه مدافعان حقوق زنان تعلق دارند، در اقدامی نمادین کفش های پاشنه بلند زنانه پوشیدند و با در دست گرفتن پلاکاردهایی که روی آنها نوشته بود: «با کفش او راه برو»؛ از مردان خواستند سختی های زنان را درک و نگاه خود را اصلاح کنند. مخاطبان اصلی آنها، روسای شرکت هایی بودند که کارمندان زن خود را مجبور به پوشیدن کفش های پاشنه بلند در محل کار می کردند.

کفش های کاملا تخت

پوشیدن کفش های کاملا تخت که این روزها مد شده هم می تواند آسیب زننده باشد. این نوع کفش ها که به کفش باله معروفند، گرچه برای شرایط مختلف کارآمدند اما در آنها هم فشار اصلی روی پنجه پاست و احتمال بروز درد و التهاب در ناحیه قوزک پا و کمر افزایش می یابد.

چند سانتی متر پاشنه خوب است؟

بهترین نوع پاشنه مربوط به کفش های ورزشی مخصوصا کفش تنیس و کفش پیاده روی است که پاشنه ۳-۲ سانتیمتری دارند، اما باید بسیار مراقب بود زیرا این نوع کفش ها از جنس کتان هستند و پوشیدن طولانی مدت آنها می تواند به دلیل رطوبتی که روی پوست ایجاد می کند زمینه ساز بیماری های قارچی باشد. بهتر است کفشی از جنس چرم با پاشنه مناسب انتخاب کنید که انگشتان پا در آن حرکت زیادی نداشته باشد.

ترجمه سمیه مقصودعلی

error: Content is protected !!