کرونا؛ سوغات متکدیان پاکستانی برای کرمان/ مسئولان خوابند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: با گرم شدن هوا در استان‌های مجاور کرمان به خصوص هرمزگان و سیستان و بلوچستان موج جدیدی از مهاجرت‌های فصلی به مناطق خوش آب و هوای غرب و مرکز کرمان راه افتاده است.

در سایه افزایش دما در جنوب استان نیز که به ۴۸ درجه نیز رسیده این روزها مردم شهر کرمان شاهد حضور مهاجران خوش نشینی هستند که فصل گرم سال را در مناطق خوش آب و هوا تر می گذارنند.

متکدی های پاکستانی کرونای هندی را به ارمغان آورده‌اند

از سوی دیگر به سادگی در معابر شهر کرمان می‌توان متکدیان پاکستانی را دید که در چهارراه‌ها و بازار بزرگ کرمان در حال رفت و آمد هستند، این افراد به صورت گروهی در کوچه‌های شهر نیز پراکنده شده و به تکدی گری می‌پردازند و گویا کسی آنها را نمی بیند.

استفاده از ماسک در سطح شهر به خصوص ادارات و اصناف نیز کمتر از همیشه شده است و همه اینها در حالی است که طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی روزهای اخیر بر آمار افراد مبتلا به کرونا افزوده شده و پس از مدت‌ها تعداد فوتی‌های کرونا در استان نیز دو رقمی شده است.

بیماران کرونایی استان‌های درگیر با کویید در کرمان

کافیست سری به ساختمان‌های پزشکان در شهر کرمان بزنید، این شهر که طی سال‌های اخیر به مرکز درمانی جنوب شرق تبدیل شده مملو از مسافران از استان‌های مجاور است نکته قابل توجه اینکه بیشترین میزان مراجعه به پزشکان نیز توسط شهروندان هرمزگانی و سیستان و بلوچستانی انجام می‌شود که بیشترین درگیری با کرونا به خصوص سویه هندی و آفریقای جنوبی را دارند.

در معابر شهر کرمان می‌توان متکدیان پاکستانی را دید که در چهارراه‌ها و بازار بزرگ کرمان در حال رفت و آمد هستند، این افراد به صورت گروهی در کوچه‌های شهر نیز پراکنده شده و به تکدی گری می‌پردازند

در اطراف ساختمان‌های پزشکان و بیمارستان‌های شهر می‌توان پلاک‌های خودروهای غیربومی را مشاهده کرد و بعضاً مسافران برای رهایی از خستگی اقدام به اتراق در اطراف مراکز درمانی می‌کنند.

عدم رعایت نکات بهداشتی توسط این افراد یکی دیگر مشکلاتی ست که وجود دارد به طوری که به سادگی می‌توان بیماران کرونایی که از استان‌های مجاور به کرمان منتقل شده‌اند را بدون رعایت کوچک‌ترین نکات بهداشتی مشاهده کرد.

عادی انگاری کرونا از مردم به مسئولان سرایت کرده است

جلسات اداری به سادگی در ادارات کرمان به صورت جمعی برگزار می‌شود و عادی پندازی کرونا از سطح مردم عادی حالا به مسئولان استان تسری پیدا کرده است.

راهروهای ادارات شلوغ تر از همیشه است و استفاده از کولرهای گازی و آبی نیز موجب شده مردم درب‌های ساختمان‌ها را برای حفظ سرمایش ببندند.

در جنوب استان کرمان اما وضعیت بحرانی‌تر است گرما ۵۰ درجه‌ای در این مناطق موجب افزایش استفاده از کولرهای گازی شده است و همین مساله تجربه سال گذشته را تکرار کرده است، حضور تعداد زیادی از اعضای خانواده و مهمانی‌ها در فضاهای بسته‌ای که در آنها کولر گازی استفاده می‌شود دلیل عمده‌ای برای افزایش شیوع کرونا است.

سکوت مسئولان و عدم پیشگیری

نکته قابل توجه اینکه مسئولان بهداشتی و اجرایی استان کرمان هیچ اقدامی برای پیشگیری انجام نمی‌دهند و حالا که وضعیت کرمان به حالت بحرانی نزدیک می‌شود جلسات و شعارهای مقابله با بیماری در راستای افزایش محدودیت‌ها را در جلسات بیان می‌کنند که مسلماً گریبان مردم کرمان به ویژه در بعد اقتصادی را خواهد گرفت.

این در حالیست که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز گذشته عنوان کرد که استان کرمان از موج چهارم کرونا عبور نکرده و همچنان درگیر مشکلات ناشی از این بیماری است.

دستگاه‌های ونتیلاتور در جنوب کرمان تکمیل شد / ‏‬ افزایش مراجعات به بیمارستان در شرق استان

معاون علوم پزشکی جیرفت از تکمیل ظرفیت دستگاه‌های ونتیلاتور در جنوب کرمان خبر داد و گفت که جنوب استان کرمان وارد موج جدیدی از بیماری شده است.

این در حالیست که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شرق استان نیز از افزایش مراجعان بیماران کرونایی در شهرستان‌های شرقی به ویژه ریگان خبر می‌دهند.

هر چند استاندار کرمان به فرمانداران استان اختیار تام برای جلوگیری از برگزاری تجمعات داده اما عوامل شیوع بیماری به ویژه مهاجرت‌های فصلی که بعضاً بیماران کرونایی در آنها دیده می‌شود و مسافرت‌ها همچنان پا برجا هستند.

مقابله با کرونا گویی در ماه‌های اخیر در کرمان فراموش شده است و همه چیز به سمت عادی شدن پیش می‌رود اما آمار دانشگاه علوم پزشکی کرمان چیز دیگری می‌گوید.

مقابله با کرونا گویی در ماه‌های اخیر در کرمان فراموش شده است و همه چیز به سمت عادی شدن پیش می‌رود اما آمار دانشگاه علوم پزشکی کرمان چیز دیگری می‌گوید

روز گذشته در استان کرمان ۶۷ نفر بیمار جدید بستری شده‌اند و ۱۰ نفر نیز فوت کرده‌اند به این ترتیب تعداد فوتی‌های کرونایی کرمان به عدد ۳ هزار و ۴۲ نفر رسیده است.

این عدد برای روز شنبه نیز ۸۸ بیمار بستری و ۸ نفر فوتی بوده و روز جمعه نیز ۱۰۹ بیمار بستری و ۸ نفر فوت گزارش شده است.

حالا طبق آمار مسئولان حوزه بهداشتی جنوب و شرق استان کرمان درگیر موج جدیدی از بیماری شده‌اند و بیم آن می‌رود در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی کرونا به شمال کرمان نیز راه پیدا کند.

مهاجرت ساکنان استان‌های مجاور به کرمان

محمد حسن پور یکی از ساکنان منطقه ساردوئیه در ارتفاعات مرکز کرمان است که به خبرنگار مهر می‌گوید: متأسفانه تعداد قابل توجهی از مسافران از روستاها و شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و خانه‌ها و باغ‌ها را اجاره می‌کنند.

وی افزود: مردم محلی نیز که با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند این مساله را فرصتی برای کسب درآمد می‌دانند.

وی گفت: در برخی موارد این افراد با کرایه کردن خانه بیماران کرونایی را قرنطینه می‌کنند و هیچ محدودیت و کنترلی برای جلوگیری از سفر وجود ندارد.

قرنطینه بیماران کرونایی در خانه‌های اجاره‌ای

فاطمه گودرزی از اهالی راین نیز به خبرنگار مهر گفت: هر چند از چادر زدن مسافران جلوگیری می‌شود اما این افراد خانه‌ها را کرایه می‌کنند و با پرداخت هزینه‌های سنگین در شهر ساکن می‌شوند.

وی افزود: نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که این افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و هیچ گونه فرهنگ سازی نیز در این زمینه انجام نمی‌شود.

وی گفت: مردم مناطق مختلف کرمان در فصل تابستان برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا باید خود را در خانه‌ها محبوس کنند.

بازار تاناکورا در میدان ارگ کرمان همچنان فعال است

اکبر محمدی یکی از شهروندان کرمانی نیز می‌گوید: امروز برای خرید به میدان ارگ کرمان رفتم متأسفانه این منطقه به مرکز فروش اجناس تاناکورا تبدیل شده و برخوردی با این افراد نمی‌شود.

وی گفت: معابر و بازار مملو از متکدیان پاکستانی است البته این افراد در مناطق دیگر نیز مشاهده می‌شوند و کسی هم برای جمع آوری آنها اقدامی نمی‌کند.

وی ادامه داد: این افراد حتی زبان فارسی هم صحبت نمی‌کنند و فقط با حالت التماس تقاضای پول می‌کنند. اگر کرونای هندی خطرناک است و مرزهای شرقی کنترل می‌شوند پس چرا این تعداد زیاد زن و بچه پاکستانی به سادگی وارد کشور شده‌اند و در شهرها جولان می‌دهند.

کرونا در کرمان بار دیگر در حال شعله ور شدن است و مشخص نیست چرا مسئولان در زمان کاهش شیوع کرونا موارد پیشگیرانه را انجام نمی‌دهند و موج پس از موج مردم را درگیر می‌کند.

error: Content is protected !!