کرونای مازندران ؛ قرمزتر از همیشه

به گزارش ایرنا ، سامانه ماسک در تازه ترین ارزیابی خود چند طیف مختلف رنگ قرمز برای وضعیت کرونایی مناطق مختلف کشور تعریف کرده است. به نظر می رسد اگر شرایط به سمت بدتر شدن پیش برود بزودی وضعیت به رنگ سیاه خواهد رسید.

طبق ارزیابی جدید، اگر چه وضعیت کرونایی مازندران همچنان با دو رنگ اصلی نارنجی و قرمز مشخص شده ، ولی سه طیف مختلف رنگ قرمز قابل شناسایی است. نکته جدید این است که ظاهراً دیگر ارزیابی به صورت یکپارچه برای هر شهرستان دیده نمی شود و مناطق شهری کوچک تر و مناطق روستایی را هم در بر می گیرد. مثلا برای شهرستان ساری رنگ قرمز معمولی که به معنای خیلی پرخطر بود در هیچ نقطه ای از ساری وجود ندارد و دو طیف پررنگ قرمز مشاهده می شود. در این نقشه مناطق جنوبی شهرستان ساری وضعیت کرونایی بدتری نسبت به مناطق شمالی دارند. 

پررنگ ترین قرمز کرونایی در ارزیابی جدید متعلق به شهرستان های رامسر ، آمل ، ساری و قائمشهر است. رامسر وضعیت کرونایی قرمز معمولی ندارد و به عبارتی وضعیت کرونایی این شهرستان از خیلی پرخطر فراتر رفته است و دو طیف قرمز پررنگ و پررنگ‌تر دارد. بیشترین آسیب کرونایی شهرستان رامسر مربوط به مناطق مرکزی آن است.

وضعیت قرمز کرونایی شهرستان آمل هم از پرخطر فراتر رفته و با دو رنگ غلیظ قرمز قابل شناسایی است. در این شهرستان هم بخش امامزاده عبدالله وضعیت کرونایی بدتری نسبت به سایر مناطق دارد.

قرمز کرونایی قائمشهر نیز طبق این ارزیابی از وضعیت پرخطر عبور کرده است. اگر چه مناطقی در همجواری شهرستان قائمشهر مانند منطقه سیدابوصالح و لکه هایی در همسایگی شهرستان سوادکوه شمالی وضعیت بدتری نسبت به سایر مناطق دارند.

بابل به عنوان بزرگ ترین شهرستان مازندران توانسته است رنگ قرمز خیلی پرخطر را برای بسیاری از مناطق حفظ کن ولی وضعیت در مناطق جنوبی از جمله بخش گلوگاه در حال بدتر شدن است و به صورت پررنگ تری با قرمز مشخص شده است.

در شرق مازندران ، گلوگاه و بهشهر از وضعیت بهتری نسبت به شهرستان نکا برخوردار هستند. قرمزی کرونایی نکا پررنگ تر و گسترده تر از بهشهر و گلوگاه است.

سه شهرستان نارنجی 

طبق این ارزیابی وضعیت سه شهرستان سیمرغ ، میاندرود و کلاردشت همچنان نارنجی باقی مانده است و سایر شهرستان های استان هم از عباس آباد و تنکابن در غرب گرفته تا جویبار و سوادکوه و سوادکوه شمالی در مرکز رنگ قرمز خیلی پرخطر قرار دارند که به سمت بدتر شدن در حال حرکت است.

ارزیابی جدید سامانه ماسک در حالی منتشر شده است که طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه ۲۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند.

مجموع بیماران بستری کرونایی در استان هم به یکهزار و ۶۰۳ نفر رسید که نسبت به روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۴۱ نفر کمتر است. مسئولان بهداشت و درمان اعلام کرده اند که علت کاهش بیماران بستری به خاطر ترخیص تعداد بیشتری از بیماران پس از بهبود نسبی بوده است و روند شیوع کرونا همچنان با افزایش بستری روزانه ادامه دارد.

از مجموع بیماران بستری هم ۲۶۵ نفر به خاطر علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه تحت درمان هستند.

آمار مرگ و میر کرونایی نیز از ابتدای سال جدید تاکنون به حدود ۳۰۰ نفر رسیده است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بر این اعتقادند که این استان همچنان روند افزایشی موج چهارم را طی می کند و با توجه به افزایشی بودن شمار بیمارانی که به صورت روزانه بستری می شوند و یا به صورت سرپایی با دریافت دارو به قرنطینه خانگی می روند ، مشخص نیست که چه زمانی به نقطه پیک خواهد رسید.

نقطه پیک به بالاترین شمار بیماران بستری و مراجعه سرپایی روزانه گفته می شود که پس از آن بیماری روند کاهشی خواهد شد و به سمت خالی شدن بیمارستان ها از بیماران بستری حرکت خواهد کرد.

کارشناسان بهداشتی مانند دکتر سیمین بابایی سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقدند که با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی ، برای قضاوت در باره رسیدن مازندران به نقطه پیک موج چهارم باید محتاطانه رفتار کرد چرا که این ویروس قدرت سرایت بالایی دارد و هرگونه سهل انگاری و مماشات با آن به طور حتم با غافلگیری همراه خواهد بود.

ویروس کرونای انگلیسی از ۲۴ اسفند ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در قائمشهر وارد مازندران شد و در کمتر از ۲ هفته تمامی شهرستان های استان را در نوردید و در سومین هفته استان را وارد موج چهارم کرد.

error: Content is protected !!