کمک های اولیه برای درمان زخم ها و سوختگی ها

کمک های اولیه برای درمان زخم ها و سوختگی ها

در زندگی زخم هایی هست که باید آنها را جدی گرفت

در زندگی زخم هایی است که… که باید آنها را جدی گرفت. حتی زخم های کوچک هم می توانند منبع ایجاد مشکل و مسائل بزرگ باشند. برای همین باید اصول برخورد با زخم ها و خراشیدگی های کوچک و بزرگ را بدانید.

حالا شاید نه هر روز، اما هرچند هفته یک بار یا هر چند ماه یک بار، سرو کارمان به زخم، خونریزی، چسب زخم، پانسمان و حتی بخیه زدن می افتد. به هر حال اتفاقات و حوادث ناخواسته ای برای انسان به وجود می آید که باعث جراحت بافتی و اعضا می شود. همه ما به طور معمول شیوه ای یکسان در برخورد با این زخم ها و جراحت ها داریم. اما آیا این شیوه صحیح است؟ باورهای ما درباره زخم ها و شیوه برخورد با آنها چقدر درست است؟ دکتر «جسیکا گاردین» در این باره توضیحات کاملی به شما می دهد.

زمانی که خون از گاز یا باند ردشده آن را برندارید بلکه یک گاز یا باند دیگر روی آن بگذارید چون اگر گاز یا باند اولیه را بردارید امکان دارد سطح زخم مجددا خراشیده شده و خونریزی بیشتر شود

● پماد آنتی بیوتیک لازم است یا نه؟

آیا به پمادهای آنتی بیوتیک موضعی نیاز دارید؟

پمادهای آنتی بیوتیک موضعی هم محل زخم را مرطوب می کنند و هم احتمال عفونت موضعی را کاهش می دهند. اگر می خواهید از کرم آنتی بیوتیک استفاده کنید بهترین کار این است که یک لایه نازک را روی محل زخم بگذارید. بعضی از پمادهای موضعی آنتی بیوتیک در افرادی با پوست حساس باعث ایجاد حساسیت پوستی و جوش های کوچک می شود. اگر در پوست شما علائم حساسیتی ایجاد شد مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنید.

● با زخم های جراحی چگونه کنار بیاییم

زخم های جراحی

اصول مراقبت از زخم های جراحی مثل زخم های معمولی است. هر برش جراحی باید برای چند روز با یک پانسمان استریل پوشانده شده و پانسمان محل زخم های جراحی باید هر روز تعویض شود. تمام توصیه های پزشک معالج را به کار بگیرید و هر روز بخیه ها و منگنه ها را بررسی کنید و ببینید در محل آنها ترشح چرکی، قرمزی، تاول یا بوی بد وجود دارد یا نه. یادتان باشد محل زخم های جراحی و بخیه ها باید خشک باشد. هر خونریزی، ترشح چرکی یا تغییرات پوستی در محل برش های جراحی یا بخیه ها را خیلی سریع به پزشک معالج تان اطلاع دهید.

● وقتی باکتری ها حمله می کنند

علائم عفونت

اگر قرمزی محل زخم، بریدگی یا خراشیدگی به نواحی اطراف آن رسید و در محل آسیب دیده تورم ایجاد شد، ترشحات زرد یا سبز از محل آن خارج شد و محل آسیب دیده به شدت دردناک یا به شدت گرم شد، باید به فکر عفونت محل زخم باشید. سایر علائمی که می تواند در این باره به شما کمک کند؛ بزرگ شدن غده های لنفاوی در نزدیکی محل زخم یا خراشیدگی یا در گردن، زیر بغل و ناحیه کمر است. درد بدن، تب و لرز هم می تواند از علائم عفونت محل آسیب دیده باشد. اگر این علامت ها را مشاهده کردید خیلی سریع با پزشک تان یا اورژانس تماس بگیرید.

اگر درباره سابقه تزریق واکسیناسیون کزاز خود مطمئن نیستید و دچار یک زخم یا خراشیدگی کثیف شدید حتما از پزشک درباره لزوم تزریق واکسن یادآور کزاز یا ایمونو گلوبولین خنثی کننده سم کزاز اطلاعات بگیرید.

وقتی زخم می تواند خطرناک باشد حالت هایی که باید سریع به پزشک مراجعه کنید:

۱- اگر با وجود فشار دادن مدام برای ۵ تا ۱۰ دقیقه خونریزی بند نیامده است.

۲- اگر بریدگی شما بیشتر از ۲ سانتی متر است یا سطحی نیست و عمق بافت را درگیر کرده است.

۳- اگر بریدگی یا خراشیدگی در نزدیکی چشم شما باشد.

۴- اگر له شدن یا پاره شدن بافتی به وجود آمده باشد.

● آب، بهترین درمانگر است

زخم را تمیز کنید

معمولا اولین اقدام شما بعد از زخم شدن دست و پایتان مشخص است؛ شستن زخم با آب تمیز. اما اقدام بعدی شما درباره زخم های کثیف باید این باشد که هرگونه کثیفی و آلودگی احتمالی را با استفاده از الکل از محل زخم دور کنید و محل را با استفاده از گاز استریل و الکل ضدعفونی کنید. ولی اگر زخم تمیز است بهترین کار این است که اطراف آن را با صابون و آب به خوبی بشویید. نباید از صابون های حساسیت زا یا پراکسید تیروژن برای شستن آن استفاده کنید.

● زخم ها را نخارانید

علائم بهبود

روند بهبود زخم از همان لحظه رقم خوردن زخم یا جراحت شروع می شود. بلافاصله پس از ایجاد زخم یا خراشیدگی، سلول های سفید بدن به باکتری های عامل عفونت حمله می کنند. پلاکت ها و سلول های قرمز خون و فیبرین ترشح شده در خون هم یک شبکه زنجیره ای در منطقه ایجاد می کنند که در واقع همان لخته خون است و بعد از شکل گیری لخته، مرحله شکل گیری بافت آسیب دیده یا همان پوست روی زخم یا «دلمه» شروع می شود. اگر محل زخم یا خراشیدگی خارش داشت، حتی اگر خارش شدید بود، از خاراندن زخم خودداری کنید، زیرا خاراندن آن محل، باعث نابود شدن بافت شکل گرفته می شود.

● هرچه سریع تر خنک کنید

سوختگی های خفیف و جزئی

سوختگی های خفیف شایع ترین مشکل خانم های خانه دار است. برای درمان آنها بهترین کار، خنک کردن سریع ناحیه آسیب دیده است. با استفاده از یک پارچه خیلی خنک یا آب خنک پوست محل سوختگی را خنک کنید و مانع از ماندن انرژی گرمایی در آن ناحیه و جلوگیری از سوزش بیشتر آن شوید. بعد از خنک کردن، محل آسیب دیده را با آب و صابون بشویید و سپس با یک پانسمان ظریف روی آن را بپوشانید به گونه ای که هیچ فشاری به محل سوختگی نیاید. اگر محل آسیب دیده تاول زد آن را دستکاری نکنید زیرا این تاول ها نشانه ای از روند بهبود سوختگی هستند.

error: Content is protected !!