کمین کرونا در مازندران برای غافل‌گیری

به گزارش ایرنا ، با این که آمار بیماران بستری کووید ۱۹ در مازندران طی یک هفته گذشته حدود سه درصد کاهش یافت ، ولی بررسی آمار مراجعه و بستری روزانه همچنان روند افزایشی را به صورت زیگزاگی طی می کند ، روندی که به اعتقاد کارشناسان بهداشتی در صورت بی توجهی می تواند باعث غافلگیری مجموعه کادر بهداشت و درمان و مدیریت مقابله با کرونا شود.

آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان شنبه ۲۸ فروردین به یکهزار و ۶۴۴ نفر  رسیده بود ولی طبق آخرین آمار که مربوط به روز جمعه سوم اردیبهشت است ، این آمار با کاهش ۵۱  نفری به یکهزار و ۵۹۳ نفر رسید.

کاهش مجموع بیماران بستری سبب شده است تا برخی  این گمانه زنی را مطرح کنند که استان از پیک موج چهارم عبور کرده و شیوع بیماری روند کاهشی گرفته است.

با این وصف ، بررسی آمار بیماران جدیدی که به صورت روزانه طی یک هفته گذشته در بیمارستان ها بستری شدند ، نشان می دهد که روند همچنان افزایشی است و تنها علت کاهش ۵۱ نفری مجموع بیماران بستری به علت پیشی گرفتن آمار ترخیصی ها است .

در حالی که روز شنبه ۲۸ فروردین در مجموع ۲۴۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های مازندران بستری شده بودند ، تعداد بیماران جدید در روز جمعه سوم اردیبهشت به ۳۱۸ نفر رسید. آمار بستری روز پنجشنبه گذشته هم ۲۹۳ نفر بود. بیمارستان های مازندران روز چهارشنبه هفته گذشته ۲۷۸ بیمار جدید کووید ۱۹ را پذیرش کرده بودند. تعداد بیماران جدید روز سه شنبه هم ۳۵۳ نفر ، روز دوشنبه ۲۹۶  و روز یکشنبه هم ۳۵۱ نفر بود.

بررسی روزانه آمار بیماران بستری کووید ۱۹ در استان هیچ علامتی از ثبات ندارد و حرکت زیگزاگی را نشان می دهد ، موضوعی که به اعتقاد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران اگر جدی گرفته نشود ، ممکن است به طغیان دوباره پاندومی بینجامد.

کنترل سرعت شیوع 

دکتر سیمین بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : آنچه از آمار و ارقام روزانه و هفتگی می توان برداشت کرد این است که سرعت شیوع کرونا در استان در موج چهارم به کنترل درآمده است و ما دیگر شاهد تاخت و تاز افسارگسیخته ویروس نیستیم.

وی با اعلام این که رسیدن به این وضعیت مدیون همکاری تمامی شهروندان و زحمات مجموعه های دخیل از جمله کادر بهداشت و درمان است ، افزود : آمارهای یک هفته اخیر مراجعان حضوری نشان می‌دهد موج چهارم ویروس کرونا در این استان کنترل شده است اما هنوز روند کاهشی محسوس را نشان نمی دهد.

دکتر بابایی توضیح داد : هم اکنون شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر می رسد که این آمار تقریبا طی یک هفته گذشته ثابت بوده است. وضعیت احتمالا در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل هم که مدیریت مستقل دارد ، به همین گونه است.

وی تعداد مراجعان حضوری به مراکز درمانی برای تشخیص و درمان بیماری کووید۱۹ در استان را به طور میانگین طی یک هفته اخیر روزانه حدود ۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت : ثبات طولانی مدت آمار مراجعان حضوری و بیماران بستری نشان از کنترل و توقف پاندمی دارد.

سرپرست مرکز اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این که روند کاهش شمار بیماران کرونایی نامحسوس است ، گفت : برای مثال در برخی روزهای هفته گذشته شمار مراجعان حضوری به حدود پنج هزار نفر نیز در کل استان رسیده بود. این افزایش قطعا به مفهوم کنترل و مدیریت بیماری کووید۱۹ نیست و ممکن است فقط با کوچک ترین عادی انگاری طی چند روز بار دیگر به مسیر افزایشی برگردد.

وی بر تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی سطوح فردی و اجتماعی تاکید کرد و افزود : بازار و مشاغل برای بازگشت به فعالیت اقتصادی باید دستورالعمل های بهداشتی را اجرایی و رعایت کنند.

دکتر بابایی همچنین اظهار داشت : موج چهارم همه گیری کرونا بسیار سریع بود. این وضعیت بشدت کادر درمانی و بهداشتی را خسته و فرسوده کرده است. باید مردم این وضعیت را در رفتارهای عمومی خود در نظر داشته باشند.

احتمال ورود به موج جدید 

سرپرست  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین نسبت به احتمال بازگشت موج بعدی شیوع کرونا در استان هشدار داد و گفت : ویروس حال حاضر از نوع جهش یافته بوده و می تواند همانند برخی استان های کشور در کمترین زمان بار دیگر شدت بگیرد و جمعیت بیشتری را به خود مبتلا کند.

استان مازندران از هفته دوم فروردین به طور رسمی وارد موج چهارم ویروس کرونا شد و در کمتر از ۱۰ روز به طور کامل وارد در رنگ بندی پرخطر قرمز قرار گرفت ، وضعیتی که همچنان سایه آن بر سر استان سنگینی می کند.

مقایسه طی مسیر سه موج گذشته کرونا در مازندران ، نشان می دهد که این استان در کمتر از یک چهارم دوره زمانی موج های به نقطه پیک رسید و در واقع این مسیر را حداکثر در سه هفته طی کرد.

بر اساس آخرین گزارش ستاد مقابله وکنترل ویروس کرونا مازندران ، تا ظهر دیروز جمعه یک هزار و ۵۹۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری بودند.

error: Content is protected !!