کند بودن شیب نزولی کرونا تا تزریق ۳۱ هزار دوز واکسن کرونا در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فوت ۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری، گفت: حال ۷۴ بیمار کرونایی در قم وخیم است.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت کووید ۱۹ در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ نفر با علائم مشکوک به کرونا در قم پذیرش و ۵۵ نفر از آن‌ها بستری شدند.

وی با بیان این‌که در این مدت ۶۳ بیمار با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۳۷ بیمار کرونایی در قم بستری هستند، همچنین در شبانه‌روز گذشته ۷۰۸ تست کرونا در قم انجام گرفت که ۱۶۶ مورد از آن‌ها مثبت اعلام شد.

قدیر در پایان یادآور شد: تاکنون ۳۵ هزار و ۶۳۱ دز واکسن کرونا در این استان به گروه‌های هدف طبق سند ملی واکسیناسیون تزریق شده است.

۷۵۰۰ خانوار قمی در طرح شهید سلیمانی حمایت شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که در یک ماه اخیر هفت هزار و ۴۰۹ خانوار در قالب طرح شهید سلیمانی مورد حمایت قرار گرفتند، گفت: روند تعداد افراد ره‌گیری شده نیز با چهار هزار و ۳۵۳ مورد کاهشی بوده که قم در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری است.

سیامک محبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در تالار کرامت، افزود: واکسن‌ها را بر اساس جمعیت گرفته بودیم و از آنجایی که وزارت بهداشت بر اساس مصرف، نوبت‌های بعدی واکسن را اختصاص می‌دهد، تصمیم مرکز بهداشت استان این بود که گروه‌های سنی را روی جوان‌ترها قرار دهیم.

وی با اشاره به برنامه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال و کم‌تر از آن در اردیبهشت‌ماه و خردادماه امسال، ادامه داد: در استان در گروه سنی بالا استقبال مطلوبی از واکسیناسیون نداشتیم و انتظار می‌رفت که مانند شهرهای دیگر شاهد مطالبه بیشتر واکسیناسیون باشیم.

وی گفت: در مناطق شهر قم گروه سنی ۷۰ سال را فراخواندیم و تا پایان هفته جاری و هفته آینده نیز این گروه سنی را ادامه خواهیم داد و در مناطق روستایی هم به دلیل کم بودن جمعیت سالمندی، گروه سنی ۶۰ سال به بالا را فراخوان دادیم.

اولویت اول واکسیناسیون مردم

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: تمامی مجموعه دانشگاه وظیفه دارند به امر واکسیناسیون مردم کمک کرده و در روند این امر مهم اهتمام داشته باشند.

بابک فرزین نیا هفته گذشته افزود: اولویت اول واکسن مردم است و تمامی امکانات را در این خصوص بسیج کرده‌ایم.

به گفته وی، عملیات واکسیناسیون بسیار مهم و اساسی بوده که باید تمامی معاونت‌های دانشگاه در این خصوص مشارکت و امکانات و نیروی انسانی خود را به این کار اختصاص دهند.

خروج بیمارستان فرقانی قم از پذیرش بیماران کرونایی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیمارستان فرقانی این استان به‌منظور خدمات‌رسانی به دیگر بیماران، از چرخه خدمات‌دهی به بیماران کرونایی خارج شد.

محمود پرهام در این زمینه افزود: روند بستری بیماران کرونایی در قم رو به کاهش است ولی باید همچنان مراقب باشیم.

وی اضافه کرد: نگاه مجموعه درمان استان به تمامی بیماران است و در تلاش هستیم تا اجازه ندهیم دیگر بیماران نیز آسیب ببینند.

وی از همشهریان تقاضا کرد: مسائل بهداشتی را همچنان رعایت کرده تا شاهد کاهش بیشتر آمار بیماران باشیم.

نیمی از سالمندان روستایی بالای ۷۰ ساله قم واکسینه شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: تاکنون تعداد یک هزار و ۷۶۵ سالمند روستایی موفق به تزریق واکسن شده‌اند که پوششی نزدیک به ۵۲ درصد حاصل شده است.

سیامک محبی هفته گذشته افزود: دور اول واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۰ سال روستایی قم، ۳۰ اردیبهشت‌ماه به پایان رسید.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون روستایی از ۱۵ اردیبهشت‌ماه ویژه سالمندان بالای ۷۰ سال، اضافه کرد: این دوره واکسیناسیون روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه با تزریق واکسن به سالمندان روستای لنگرود پایان یافت و دور دوم واکسیناسیون ویژه گروه سنی بالای ۶۰ سال از روز شنبه اول خردادماه آغاز می‌شود.

شیب نزولی موج چهارم کرونا در قم کند است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که شیب صعودی کرونا در قم کاملا آسانسوری بود و به ناگاه تعداد مراجعه‌های سرپایی و بستری افزایش پیدا کرد، گفت: شیب نزولی ما واقعا آسانسوری نیست و حدود ۲ هفته است که مراجعه‌های سرپایی تقریبا ثابت مانده و به‌نوعی افزایش نیز داشته است.

محمدرضا قدیر هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در تالار کرامت استانداری، اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۳۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۸۰ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی با بیان این‌که شیب صعودی کرونا در قم کاملا آسانسوری بود و به ناگاه تعداد مراجعه‌های سرپایی و بستری افزایش پیدا کرد ولی شیب نزولی ما واقعا آسانسوری نیست و حدود ۲ هفته است که مراجعه‌های سرپایی تقریبا ثابت مانده و به‌نوعی افزایش نیز داشته است.

وی افزود: در این هفته ۲ هزار و ۶۰۰ مراجعه سرپایی داشتیم که این آمار در هفته قبل ۲ هزار و ۵۰۰ مورد بود، این شرایط می‌طلبد که اوضاع را به‌دقت رصد کنیم و از ویروس غافل نشویم.

۳۱ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با اشاره به برنامه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال و کمتر از آن در اردیبهشت‌ماه و خردادماه، اظهار داشت: در استان در گروه سنی بالا استقبال مطلوبی از واکسیناسیون نداشتیم و انتظار می‌رفت که مانند شهرهای دیگر شاهد مطالبه بیشتر واکسیناسیون باشیم.

سیامک محبی افزود: ما واکسن‌ها را بر اساس جمعیت گرفته بودیم و از آنجایی که وزارت بهداشت بر اساس مصرف، نوبت‌های بعدی واکسن را اختصاص می‌دهد، تصمیم مرکز بهداشت استان این بود که گروه‌های سنی را روی جوان‌ترها قرار دهیم.

محبی یادآور شد: از مجموع ۳۸ هزار واکسنی که در استان داشتیم، تقریبا ۳۱ هزار واکسن تزریق شده و احتمالا محموله جدید واکسن را دریافت کنیم.

وی گفت: خوشبختانه پیش‌بینی که در خصوص افزایش تعداد فوتی‌های کرونایی در استان داشتیم، اتفاق نیفتاده و تعداد موارد مرگ در مقایسه با هفته قبل روند کاهشی داشته و از هفته آینده نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

 محبی افزود: تعداد کل آزمایش‌های کرونایی قم نیز روند کاهشی را طی می‌کند و از ۱۱ هزار ۶۹۸ مورد به هشت هزار و ۲۰ مورد کاهش یافته که یک هزار و ۷۸۴ مورد مثبت شده‌ است.

رعایت ۹۰ درصد پروتکل ها توسط رانندگان اتوبوس‌های مسافربری 

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اتوبوس‌هایی که از مبدا قم خارج می‌شوند، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، گفت:‌ روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ اتوبوس از قم عبور می‌کنند که ابزار نظارت کافی را برای کنترل بهداشتی آن‌ها نداریم.

محمدحسن کلهری افزود: ما در استان کمیسیون ماده ۱۱ را برگزار کردیم و بیش از ۲۰ راننده که دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نمی‌کردند را از ادامه فعالیت بازداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوسی که از پایانه قم حرکت می‌کند تحت نظارت است و ما فشارها و نظارت‌ها را بیشتر کردیم.

وی افزود: اداره کل راهداری قم نامه‌ای را به اداره‌های کل راهداری سراسر کشور ابلاغ کرده و از آن‌ها درخواست شده تا اتوبوس‌ها از مبدا حرکتشان کنترل کنند، و نظارت بهداشتی بیشتری بر آن‌ها صورت گیرد.

ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون کرونا الزامی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: فرایند نوبت‌دهی و واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار که تاکنون با آن‌ها از طریق مراقبین سلامت تماس گرفته نشده است از طریق سامانه کشوری ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا انجام می‌شود و ثبت اطلاعات افراد مذکور در این سامانه برای دریافت واکسن الزامی است.

سیامک محبی هفته گذشته افزود: این افراد به‌منظور تعیین زمان و نوبت تزریق واکسن کووید-۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه‌های سنی باید در این سامانه ثبت‌نام کنند که در حال حاضر افراد بالای ۷۵ سال و متولدین سال ۱۳۲۵ و قبل از آن در اولویت قرار دارند.

وی افزود: تاکنون انجام واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سیب و از طریق مراکز جامع خدمات سلامت انجام می‌شد که با گروه سنی تماس گرفته و خواستار مراجعه آنان برای تزریق واکسن می‌شدند.

محبی ادامه داد: سالمندان بالای ۷۵ سال که تا این لحظه از طریق پایگاه‌های بهداشت با آن‌ها تماس گرفته نشده الزامی است برای دریافت نوبت واکسن به سامانه کشوری ثبت‌نام واکسیناسیون به نشانی  salamat.gov.ir مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند.

منع تردد شبانه‌ خودروها در قم همچنان به قوت خود باقی است

استاندار قم با تاکید بر ضرورت رعایت محدودیت‌های کرونایی در این استان گفت: منع آمدوشد خودروها از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد همچنان به قوت خود باقی است.

بهرام سرمست هفته گذشته  در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخی به سوالی مبنی بر وضعیت تردد خودروها در سطح شهر قم اظهار داشت: محدودیت‌هایی که برای عبور و مرور خودروها وضع شده بود، همچنان نیز اعمال می‌شود.

وی گفت: درخواست ما از همشهریان رعایت این محدودیت‌ها است، تا بر این مشکل فائق بیاییم.

وی همچنین تصریح کرد: برخی شلوغی‌های سطح شهر قم نگران‌کننده‌است.

استان قم که از ۱۸ فروردین‌ماه امسال در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته بود، از ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری وارد شرایط نارنجی شد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

error: Content is protected !!