کوئرستین؛ رنگدانه‌ای با فواید سلامت مختلف

کوئرستین یک رنگدانه طبیعی است که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات وجود دارد. این یکی از فراوان‌ترین آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی است و نقش مهمی در کمک به بدن برای مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد دارد که این آسیب با بیماری های مزمن پیوند خورده است.

کوئرستین؛ رنگدانه‌ای با فواید سلامت مختلف

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلث لاین“، خواص آنتی اکسیدانی کوئرستین ممکن است به کاهش التهاب، علائم آلرژی و فشار خون نیز کمک کند.

کوئرستین چیست؟

کوئرستین رنگدانه ای متعلق به گروهی از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها در سبزیجات، میوه ها، غلات و چای وجود دارند.

آنها با فواید سلامت مختلفی پیوند خورده اند که از آن جمله می توان به کاهش خطرات بیماری قلبی، سرطان و اختلالات انحطاطی مغز اشاره کرد.

آثار مفید فلاونوئیدهایی مانند کوئرستین از عملکرد آنتی اکسیدانی آنها درون بدن سرچشمه می گیرد.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با رادیکال های آزاد پیوند تشکیل داده و آنها را خنثی می کنند.

رادیکال های آزاد مولکول هایی ناپایدار هستند و زمانی که سطوح آنها بیش از حد زیاد باشد ممکن است موجب آسیب سلولی شوند.

آسیب ناشی از رادیکال های آزاد با بسیاری از شرایط مزمن از جمله سرطان، بیماری قلبی و دیابت پیوند خورده است.

کوئرستین فراوان‌ترین فلاونوئید در رژیم غذایی است. تخمین زده می شود که هر فرد روزانه ۱۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کوئرستین را از منابع غذایی مختلف دریافت می کند.

از جمله منابع غذایی حاوی کوئرستین می توان به پیاز، سیب، انگور، توت ها، بروکلی، مرکبات، گیلاس، چای سبز، قهوه و کیپر اشاره کرد.

همچنین، کوئرستین در قالب مکمل های غذایی به شکل پودر و کپسول در دسترس است.

افراد به دلایل مختلفی این مکمل را مصرف می کنند، از جمله موارد زیر:

– تقویت ایمنی

– مبارزه با التهاب

– مبارزه با آلرژی ها

– کمک به عملکرد ورزشی

– حفظ سلامت عمومی

فواید سلامت کوئرستین

پژوهش ها خواص آنتی اکسیدانی کوئرستین را با فواید سلامت مختلف پیوند داده اند. در ادامه چند نمونه که از پشتیبانی علمی برخوردار هستند، ارائه شده اند.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

رادیکال های آزاد ممکن است موجب چیزی فراتر از آسیب سلولی شوند.

پژوهش ها نشان داده اند که سطوح بالای رادیکال های آزاد ممکن است به فعال شدن ژن هایی که التهاب را افزایش می دهند، کمک کند. از این رو، سطوح بالای رادیکال های آزاد ممکن است به افزایش واکنش التهابی منجر شود.

در شرایطی که سطوح کم التهاب برای کمک به بدن در بهبودی و مبارزه با عفونت ها ضروری است، التهاب پایدار با مشکلات سلامت از جمله برخی انواع سرطان، و همچنین بیماری های قلبی و کلیوی پیوند خورده است.

مطالعات نشان داده اند که کوئرستین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.

در مطالعات آزمایشگاهی، کوئرستین کاهش نشانگرهای التهابی در سلول های انسانی، از جمله فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا و اینترلوکین-۶ را نشان داده است.

مطالعه ای هشت هفته ای با حضور ۵۰ زن مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد شرکت کنندگانی که ۵۰۰ میلی گرم کوئرستین در روز مصرف کرده بودند به میزان قابل توجهی کاهش در سفتی و درد صبحگاهی و درد پس از فعالیت را تجربه کردند.

همچنین، آنها کاهش نشانگرهای التهابی از جمله فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا در مقایسه با آنهایی که دارونما دریافت کرده بودند را تجربه کردند.

اگرچه این یافته ها امیدوارکننده هستند، به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی برای درک خواص ضد التهاب کوئرستین نیاز است.

ممکن است علائم آلرژی را تسکین دهد

خواص ضد التهاب بالقوه کوئرستین ممکن است به تسکین علائم آلرژی کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که کوئرستین ممکن است آنزیم هایی که در التهاب درگیر هستند را مسدود کرده و مواد شیمیایی تقویت کننده التهاب، مانند هیستامین را سرکوب کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های کوئرستین واکنش های آنافیلاکتیک مرتبط با بادام زمینی را در موش ها سرکوب کرده است.

با این وجود، مشخص نیست که این ترکیب دارای اثر مشابه روی آلرژی ها در انسان باشد و به مطالعات بیشتر در این زمینه نیاز است.

ممکن است آثار ضد سرطان داشته باشد

از آنجایی که کوئرستین دارای خواص آنتی اکسیدانی است ممکن است دارای خواص ضد سرطان باشد.

در یک بررسی شامل مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی مشخص شد که کوئرستین رشد سلولی سرطان پروستات را سرکوب کرده و مرگ سلولی در سلول های این سرطان را موجب شده است.

دیگر مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که کوئرستین دارای آثار مشابه بر سلول های سرطانی کبد، ریه، مثانه، پستان، خون، روده بزرگ، تخمدان، لنفوئید و آدرنال است.

اگرچه این یافته ها امیدوارکننده هستند، به مطالعات بیشتر با حضور سوژه های انسانی در این زمینه نیاز است.

ممکن است خطر اختلالات مزمن مغزی را کاهش دهد

پژوهش ها نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی کوئرستین ممکن است به محافظت در برابر اختلالات انحطاطی مغز، مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

در یک مطالعه، به موش های مبتلا به بیماری آلزایمر ‌هر دو روز و برای سه ماه کوئرستین تزریق شد.

در پایان مطالعه، برخی نشانگرهای آلزایمر معکوس شده بودند و موش ها عملکرد بهتری در آزمون های یادگیری داشتند.

در مطالعه ای دیگر، یک رژیم غذایی سرشار از کوئرستین نشانگرهای بیماری آلزایمر را کاهش داده و عملکرد مغز در موش هایی که در اوایل مرحله میانی بیماری قرار داشتند را بهبود بخشید.

با این وجود، رژیم غذایی اثری روی سوژه هایی که در اواخر مرحله میانی آلزایمر قرار داشتند، نداشت.

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که با کاهش خطر بیماری آلزایمر پیوند خورده است.

در حقیقت، پژوهش ها نشان داده اند که کوئرستین، و نه کافئین، ترکیب اصلی در قهوه است که مسئول آثار محافظتی بالقوه آن در برابر آلزایمر محسوب می شود.

اگرچه این یافته ها امیدوارکننده هستند اما به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی در این زمینه نیاز است.

ممکن است فشار خون را کاهش دهد

فشار خون بالا شرایطی شایع در جهان است. این شرایط خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد که یکی از دلایل اصلی مرگ انسان ها در جهان است.

برخی پژوهش ها نشان می دهند که کوئرستین ممکن است به کاهش سطوح فشار خون کمک کند. در مطالعات آزمایشگاهی، این ترکیب اثر شل کنندگی روی رگ های خونی را نشان داده است.

زمانی که به موش های مبتلا به فشار خون بالا هر روز و برای پنج هفته کوئرستین داده شد، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آنها به ترتیب و با میانگین ۱۸ درصد و ۲۳ درصد کاهش داشت.

یک بررسی شامل نه مطالعه با حضور سوژه های انسانی که ۵۸۰ نفر را شامل می شد، نشان داد که مصرف روزانه بیش از ۵۰۰ میلی گرم کوئرستین در قالب مکمل به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب و با میانگین ۵٫۸ میلیمتر جیوه و ۲٫۶ میلیمتر جیوه کمک کرده است.

اگرچه این یافته ها امیدوارکننده هستند، اما به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی در این زمینه نیاز است.

فواید بالقوه دیگر

در ادامه برخی دیگر از فواید بالقوه کوئرستین ارائه شده اند:

ممکن است به مبارزه با پیری کمک کند. مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که کوئرستین ممکن است به جوانسازی یا نابودی سلول های پیر کمک کرده و نشانگرهای پیری را کاهش دهد. با این وجود، به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی در این زمینه نیاز است.

ممکن است به بهبود علمکرد ورزشی کمک کند. یک بررسی شامل ۱۱ مطالعه با حضور سوژه های انسانی نشان داد که مصرف کوئرستین ممکن است اندکی به بهبود عملکرد ورزشی استقامتی کمک کند.

ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. مطالعات با حضور سوژه های انسانی و حیوانی نشان داده اند که کوئرستین ممکن است سطوح قند خون ناشتا را کاهش داده و در برابر عوارض دیابت از فرد محافظت کند.

منابع غذایی و میزان مصرف

کوئرستین به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذای گیاهی، به ویژه در لایه خارجی یا پوست آنها وجود دارد.

از منابع غذایی خوب برای کوئرستین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کیپر

– فلفل ها – زرد و سبز

– پیازها – قرمز و سفید

– موسیر

– مارچوبه – پخته

– گیلاس

– گوجه فرنگی

– سیب قرمز

– انگور قرمز

– بروکلی

– کیل

– کاهوی برگ قرمز

– توت ها

– چای – سبز و سیاه

باید به این نکته اشاره داشت که مقدار کوئرستین در مواد غذایی ممکن است به شرایطی که آن محصول پرورش داده شده است، بستگی داشته باشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، گوجه فرنگی های ارگانیک تا ۷۹ درصد محتوای کوئرستین بیشتر نسبت به گوجه فرنگی های عادی داشتند.

مکمل های کوئرستین

مکمل های کوئرستین نیز در دسترس هستند. این محصول به اشکال مختلف از جمله پودر و کپسول فروخته می شود.

محدوده دوز عادی برای مصرف مکمل کوئرستین بین ۵۰۰ تا ۱,۰۰۰ میلی گرم در روز است.

به خودی خود، کوئرستین دارای فراهمی‌زیستی کمی است، از این رو بدن به خوبی آن را جذب نمی کند.

بر همین اساس، مکمل ها ممکن است حاوی ترکیبات دیگری مانند ویتامین C یا آنزیم های گوارشی از جمله بروملین باشند تا میزان جذب کوئرستین در بدن را افزایش دهند.

همچنین، برخی پژوهش ها نشان داده اند کوئرستین زمانی که با مکمل های فلاونوئیدی دیگر مانند رزوراترول، ژنیستئین و کاتچین ها ترکیب می شود دارای یک اثر هم‌افزایی است.

ایمنی و عوارض جانبی

کوئرستین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد و مصرف آن بی خطر است.

به عنوان یک مکمل، کوئرستین به طور کلی بی خطر به نظر می رسد و بدون عوارض جانبی یا با عوارض جانبی کم است.

در برخی موارد، مصرف بیش از ۱,۰۰۰ میلی گرم کوئرستین در روز ممکن است موجب علائم خفیف از جمله سردرد، معده درد، یا احساس گزگز شود.

زمانی که از منابع غذایی دریافت شود، کوئرستین برای زنان باردار و مادران شیرده بی خطر است.

با این وجود، مطالعات خاصی در مورد استفاده از مکمل های کوئرستین توسط زنان باردار و مادران شیرده انجام نشده و باید از مصرف این مکمل طی دوران باردرای و شیردهی پرهیز کرد.

همانند مکمل های دیگر، پیش از آغاز مصرف مکمل های کوئرستین باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا می تواند با برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون تداخل ایجاد کند.

————————————————————–

بیشتر بخوانید: 

*فرمول غذایی “فلاونوئید” برای کاهش سرطان و بیماری قلبی

*میوه‎ها و سبزیجات بر اساس رنگ هایشان چه خواصی دارند؟

*رنگدانه‌ای برای بهبود سلامت انسان

error: Content is protected !!