” کووایران برکت ” حافظ سلامتی و نماد غرور ملی ایرانیان

به گزارش ایرنا، ویروس مرگبار کرونا بیش از یکسال‌اندی است در جهان جولان می‌دهد و تا امروز افزون بر ۱۷۴ میلیون مبتلا و حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن قربانی گرفته‌است و کمتر جایی از دنیا وجود دارد که از آسیب این چسبناک سمج در امان مانده باشد.

علاوه بر تلفات و آسیب‌های جانی، خسارت این ویروس بر همه ابعاد زندگی انسان‌ها تاثیر منفی زیادی داشته است که رکود و بحران در اقتصاد جهانی و ایجاد فاصله اجتماعی در جوامع حتی میان اعضای خانواده‌ها و تغییر سبک زندگی مردم باعث شد تا دانشمندان و محققان و پژوهشگران علم پزشکی و بهداشت و درمان در سراسر جهان دست به کار شوند تا راهی برای خلاص شدن از دست این ویروس برای جامعه بشری پیدا کنند.

تلاش‌های این محققان در زمینه ساخت واکسن کرونا تاکنون تنها در چند کشور پس از طی کارآزمایی‌های بالینی به مرحله تزریق عمومی رسیده‌است اما با توجه به نیاز گسترده جهانی به این واکسن برای ایمن سازی ۷۰ درصدی جوامع و ظرفیت محدود تولید آن، ضرورت توسعه فعالیت‌ها در این بخش را در دنیا صدچندان کرده‌است.   

دانشمندان ایرانی نیز هم پای همتایان خود در دیگر کشورها برای تهیه واکسن و ایمن سازی جامعه جهانی در مقابل ویروس بی‌رحم کرونا در تلاش هستند و هم اکنون تولید این واکسن توسط چند شرکت ایرانی و یا مشترک با برخی شرکت‌های خارجی در دست اجرا است که تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه دست یافته‌اند.

هرچند دانشمندان برخی کشورها در زمینه تولید واکسن زودتر به نتیجه رسیده‌اند اما موفقیت دانشمندان ایرانی در شرایط تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و در محدودیت و محاصره قرار داشتن از لحاظ انتقال فناوری‌ها و دانش به کشور، به نمادی از غرور ملی برای ایرانیان تبدیل شده‌است.

“ستاد اجرایی فرمان امام” یکی از نهادهایی بود که گام‌های بزرگی در راستای مقابله با کرونا برداشت و با تکیه بر توان دانشمندان جوان ایرانی، توانست در اوج تحریم‌های ظالمانه، فعل “ما می‌توانیم” را صرف کند.

دانشمندان ایرانی در سخت‌ترین شرایط اما با اتکا به توان و دانش خود امروز واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا تولید کرده‌اند که به گفته کارشناسان نتایج مراحل انجام شده کارآزمایی بالینی آن با نام “کوو ایران برکت” نشان می‌دهد این واکسن ایمن و بی‌خطر است.

پنجم دی ماه ۱۳۹۹ بود که خبر مجوز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت رسانه‌ای شد و فاز یک کارآزمایی بالینی آن با موفقیت به پایان رسید؛ همچنین ۲۵ اسفند سال گذشته ۲ مجوز که مجوز نخست برای مطالعه بالینی افراد بالای ۵۰ سال بود که بیشتر این داوطلبان واکسن را دریافت کردند و مجوز اجرای همزمان فازهای ۲ و ۳ نیز گرفته شد و تا امروز همه داوطلبان فاز دوم وارد مطالعه شده‌اند و مرحله سوم مطالعاتی نیز قرار است در۶ استان تهران، کرج، بوشهر، مشهد، اصفهان و شیراز روی جمعیت ۲۰ هزار نفری آغاز شود.

از مجموعه داوطلبان مرحله سوم تست بالینی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از تهران و کرج و مابقی از چهار شهر بوشهر، اصفهان، مشهد و شیراز هستند و به این ترتیب، تزریق دوز اول به داوطلبان مرحله سوم تست انسانی به پایان می‌رسد.

سن داوطلبان مرحله سوم تست انسانی بین ۱۸ تا ۷۵ سال است، داوطلبان می‌توانند از طریق سامانه ۴۰۳۰ یا آی گپ ثبت نام و پس از انجام آزمایش‌های و در صورت داشتن شرایط لازم، وارد این طرح مطالعاتی شوند.

بعد از تهران و کرج، بوشهر نخستین استانی است که از ۱۳ خرداد مرحله عملیاتی فاز سوم واکسن کوو ایران برکت را آغاز کرد و قرار است یکهزار نفر بوشهری در این فاز مطالعاتی شرکت کنند.

" کووایران برکت " حافظ سلامتی و نماد غرور ملی ایرانیان

با توجه به ریزشی که ممکن است در شمار داوطلبان به دلایلی چون نتایج آزمایش‌ها، بیماری زمینه‌ای، حساسیت شدید، حضورنیافتن در زمان تعیین شده، انصراف برخی از افراد و سایر عوامل دیگر رخ دهد، قرار است برای اجرای این طرح مطالعاتی از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان بوشهری ثبت نام انجام شود که تاکنون یکهزار و ۵۰۰ نفر نام‌نویسی شده‌اند؛ اما در نهایت هزار نفر زیر پوشش طرح قرار می‌گیرند و با تزریق واکسن به نفرهزارم مطالعه بسته می‌شود.

واکسن بدون عوارض جدی با ایمنی بسیار بالا

فازهای ۱ و ۲ برنامه تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت در استان تهران انجام شده و نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان می‌دهد این واکسن عوارض بسیار جدی نداشته است.

مجری طرح آزمایشی واکسن ایرانی برکت در استان بوشهر می‌گوید: بیشترین عوارض واکسن کووایران برکت به صورت خفیف و درحد درد درمحل تزریق، تب، ضعف و بی‌حالی بوده و مساله حاد و غیرقابل تحملی برای افراد به دنبال نداشته است.

به گفته دکتر سودابه وحدت این واکسن از ویروس‌های درحال گردش در کشورتهیه شده‌است و سطح آنتی بادی بسیار بالایی در جمعیت ایرانی ایجاد کرده‌است و این یعنی واکسن کووبرکت ایمنی بسیار خوبی ایجاد می‌کند.

وی در باره مشخصات واکسن کوو ایران برکت اینگونه می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد این واکسن نسبت به واکسن‌های سینوفارم چین و کوواکسین بهارات هند کارایی بسیار بهتری دارد و توصیه می‌شود ایرانیان بدون نگرانی از این واکسن استقبال کنند.

" کووایران برکت " حافظ سلامتی و نماد غرور ملی ایرانیان

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: واکسن کووایران برکت در بدن افرادی که آن را دریافت کرده‌اند ۹۳ درصد آنتی بادی ساخته ومصونیت پیدا کرده‌اند و به طور تقریبی کارایی این واکسن شبیه اسپوتنیک وی روسی است.

به گفته او تفاوت کووبرکت و اسپوتنیک وی این است که در تولید واکسن ایرانی از ویروس کشته شده استفاده شده اما واکسن روسی و سایر واکسن‌های دیگر، از شیوه‌های تازه‌ای بهره‌ گرفته‌اند که تجربه بشری در مورد آنها کم است به نحوی که در اخبار و مقاله‌ها نگرانی‌های بسیاری از آینده بشر در ۲۰ سال آینده منعکس شده‌است.

وحدت اضافه می‌کند: این درحالی است که در زمان حاضر بیش از ۱۰۰ سال است که در ایران از ویروس‌های کشته شده که عارضه چندانی نیز ندارند برای تولید واکسن استفاده شده‌است.

به اعتقاد مجری طرح آزمایشی واکسن ایرانی برکت در استان بوشهر؛  اگر بخواهیم واکسن‌های خارجی را در یک کفه ترازو و واکسن ایرانی کووبرکت را در کفه دیگر بگذاریم به طور یقین واکسن ایرانی به دلیل ضریب اطمینان، بالاتر از واکسن‌های جدید قرار می‌گیرد.

نماد توانمندی غرور آفرین دانشمندان ایرانی  

در این میان سخنان بسیاری از داوطلبان شرکت در فاز سوم طرح تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت در بوشهر نشان از باورمندی آنها به توان و قدرت دانشمندان ایرانی در زمینه علوم پزشکی موج می زند، آنها گفتند آمده‌اند تا  با حضور خود سهمی در رسیدن به این توانمندی داشته باشند.

بهرام عمادی از بندر گناوه به عنوان یکی از داوطلبانی که واکسن کوو ایران برکت را دریافت کرد، به خبرنگار ایرنا گفت:  از آغاز مرحله تزریق انسانی واکسن کوو ایران برکت تصمیم به شرکت در این طرح گرفتم اما امکان پذیر نبود و با آغاز مرحله سوم در استان بوشهر از این فرصت برای دریافت این واکسن ایرانی استفاده کردم.

این شهروند که از شمال استان بوشهر در این طرح مطالعاتی شرکت کرده‌است هدف خود را شتاب بخشیدن به تکمیل نتیجه مطالعات دانشمندان و قطع زنجیره ابتلا و مرگ هموطنان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ عنوان کرد.

" کووایران برکت " حافظ سلامتی و نماد غرور ملی ایرانیان

این شهروند بوشهری با تاکید براینکه پیشرفت طرح تحقیقاتی کوو ایران برکت غرور ملی را برای کشور به دنبال دارد گفت: همانطور که ایران در بخش درمان بیماری‌های قلب، مغز، چشم و تولید واکسن از جمله واکسن فلج اطفال حرف اول منطقه را می‌زند به طور یقین با اعتماد، همکاری و پشتیبانی مردم بهترین واکسن کرونا را نیز تولید و جامعه را از شر این ویروس کشنده نجات می‌دهد.

محمد صادق زنده بودی ۳۷ ساله یکی دیگر از شهروندان بوشهری است که در فاز سوم طرح تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت شرکت کرد، او می‌گوید: براساس نظر کارشناسان واکسن ایرانی در مقایسه با همتاهای خارجی خود ایمنی زایی بسیاری دارد.

این شهروند بوشهری معتقد است: با اعتمادی که به دانشمندان ایرانی دارم در این طرح مطالعاتی شرکت کردم و امید دارم که این مراحل آزمایشی هرچه سریعتر به پایان برسد و با این واکسن ایرانی جلوی شیوع بیشتر بیماری کووید ۱۹ در کشور گرفته و به این وسیله به هموطنانم کمک کنم.

علی تنگسیری ۴۰ ساله دیگر شرکت کننده بوشهری در این طرح مطالعاتی است. او به ایرنا گفت: آمده‌ام در این طرح مطالعاتی شرکت کنم تا حافظ جان عزیزانم باشم و هر روز شاهد مرگ غریبانه هموطنانم نباشم.

این شهروند بوشهری شرکت در این مطالعه را کمک به پیشرفت علمی کشور می‌داند و معتقد است: باتوجه به اعتمادی که به دانشمندان کشورمان دارد و براساس اعلام آنان نتایج واکسن کووبرکت تاکنون خوب بوده‌است، در این کارآزمایی شرکت کرده‌است.

" کووایران برکت " حافظ سلامتی و نماد غرور ملی ایرانیان

کارآزمایی واکسن کوو ایران برکت تا پایان مطالعات بالینی ادامه دارد

مجری طرح آزمایشی واکسن ایرانی کووبرکت در استان بوشهر تاکید می‌کند: با توجه به اینکه شرایط به گونه‌ای است که همه باید واکسن بزنند قرار است به صورت اورژانسی با انجام فاز سوم طرح مطالعاتی، تزریق واکسن کوو ایران برکت بویژه برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای تزریق شود.

به گفته وحدت دلیل اصرار کارشناسان برای انجام فاز سوم مطالعات واکسن کوو ایران برکت این است که برخی از واکسن ها مرحله نخست و دوم را به خوبی طی می‌کنند و در اجرای فاز سوم ممکن است،ن نتیجه عالی به دست نیاید به همین دلیل اصرارمی‌شود این فاز مطالعاتی به طور کامل اجرا و بعد از مشاهده نتیجه، تزریق آن آزاد شود.

او تاکید کرد: کسانی که واکسن را پس از مرحله بازار ( تزریق و واکسیناسیون عمومی)، دریافت کنند در مرحله بعد از بازار به صورت میدانی و تلفنی پی‌گیری می‌شوند تا از صحت و سلامت آنها به یقین برسیم.

" کووایران برکت " حافظ سلامتی و نماد غرور ملی ایرانیان

شایعه‌های فضای مجازی در مورد خاصیت آه‌نربایی واکسن‌ها صحت ندارد  

به تازگی در فضای مجازی شایعه‌هایی در باره خاصیت آهن ربایی واکسن‌های خارجی منتشر شده‌است، از این فرصت استفاده کرده و میزان راستی این حرف و حدیث‌ها را از مجری طرح آزمایشی واکسن ایرانی برکت در استان بوشهر جویا شدیم، او گفت: این‌ها شایعه‌ای بیش نیست که از طرف عده‌ای شوخ طبع برای ایجاد نگرانی در بین مردم منتشر شده‌است.

وحدت وضیح داد که در بیشتر واکسن‌ها بویژه واکسن‌هایی که در چند دوز  و برای چند نفر تزریق می‌شوند، ماده‌ای به نام تیومرسال به عنوان نگهدارنده‌ استفاده می‌شود تا اجازه ندهد باکتری و یا قارچ در آن واکسن رشد کند.

او اطمینان داد: میزان جیوه موجود در تیومرسال آنقدر کم است که هیچ قدرت آهن‌ربایی ندارد این درحالی است که در واکسن ایران کووبرکت حتی همین مقدار کم جیوه نیز وجود ندارد برای اینکه این نوع واکسن تک دوز است به این معنی که هر یک واکسن برای یک نفر استفاده و نیازی به تیومرسال ندارد.

او خطاب به مردم گفت: یقین داشته باشید که همه اصول بهداشتی و زنجیره سرما برای حفاظت از واکسن‌های وارداتی رعایت و اگر هر گونه مشکلی در این بخش به وجود آید  واکسن دور ریخته می‌شود چون حفظ جان انسان‌ها و پیشگیری از بروز هر عارضه‌ای ناشی از استفاده از واکسن از هزینه انجام شده مهمتر است.

error: Content is protected !!