گوش خود را تمیز نکنید

نایب رییس انجمن راینولوژی ایران ضمن توضیح درباره علل خارش گوش و چگونگی درمان آن، گفت: هیچ وسیله‌ای را نباید برای تمیز کردن و خاراندن وارد گوش کرد؛ چرا که موجب ورود عفونت و قارچ به گوش می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم رزم پا – متخصص گوش، حلق و بینی، درباره عوامل ایجاد کننده خارش گوش گفت: حساسیت‌های پوستی گوش خارجی و مخاط بینی و گلو، بیماری‌های مختلف پوستی مثل اگزما، پسوریازیس، عفونت‌های میکروبی و قارچی، تماس با مواد محرک و شیمیایی، تومورهای گوش، ورود جسم خارجی به گوش، خشکی پوست، تغییر مقدار و نوع واکس (جرم) گوش، شوره سر و گوش، خشکی هوا، آلرژی بینی و سرماخوردگی، سینوزیت و نیز عوامل عصبی و روحی از علل بروز خارش در گوش هستند.
خارش گوش در زنان بیشتر از مردان

وی با بیان اینکه با افزایش سن به علت تغییرات پوستی، خشک‌تر شدن پوست و افزایش بیماری‌های مرتبط با آن، خارش گوش بیشتر می‌شود، گفت: این عارضه در زنان با تغییرات هورمونی و حساس‌تر بودن از نظر روحی، بیشتر دیده می‌شود. در کودکان نیز معمولا آلرژی‌های پوستی، تنفسی، عفونت‌ها و ورود جسم خارجی عامل خارش گوش می‌شود.
از تمیز کردن گوش بپرهیزید!

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تمیز کردن جرم‌های مجرای گوش گفت: وجود جرم به میزان معمول در گوش طبیعی و برای سلامت لازم است؛ چراکه مانع رشد قارچ و باکتری و ورود جرم خارجی به گوش شده و از رسیدن رطوبت هنگام استحمام و شنا به پوست مجرا نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین تمیز کردن این جرم‌های گوش منجر به آن می‌شود که به تدریج پوست کانال گوش، نازک شده و ترشحات طبیعی چرب و نرم‌کننده مجرای گوش کاهش یابد و خارش در گوش افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در پی دستکاری گوش برای تمیز کردن، عفونت‌های مختلف به آن افزوده می‌شود؛ برهمین اساس متخصصان گوش، حلق و بینی همیشه بر پرهیز از پاک کردن گوش تاکید می‌کنند. بر این اساس، هیچ وسیله‌ای را نباید برای تمیز کردن و خاراندن وارد گوش کرد. در واقع، خارش گوش بر اثر خشک بودن و تحریک پوست مجرای خارجی گوش از سوی خود فرد نیز ایجاد می‌شود.
روش‌های درمان و پیشگیری خارش گوش

رزم‌پا با بیان اینکه تشخیص دقیق علت خارش گوش با معاینه از سوی پزشک مشخص می‌شود، افزود: نکته اول برای درمان خارش گوش، رعایت بهداشت فردی و پوست است، اما توجه داشته باشید گوش، توانایی تمیز کردن خود را دارد و نیازی به تمیزکردن آن نیست. همچنین اگر گوش شما در اثر یک واکنش حساسیتی میخارد، از هر گونه محصولی مانند گوشواره‌ها یا محصولات زیبایی که می‌تواند به طور بالقوه موجب تحریک گوش شود، خودداری کنید.

وی افزود: یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌تواند خارش گوش را به حداقل برساند، استفاده از باد گرم سشوار بعد از استحمام یا شنا است که باید با فاصله مناسب از گوش قرار گیرد.

این فوق تخصص جراحی سر و گردن با تاکید بر اینکه اگر خارش گوش همراه با درد، کم‌شنوایی، سنگینی، ترشح یا خونریزی از گوش باشد، حتما نیاز به معاینه پزشکی دارد، گفت: گاهی پس از معاینه توسط پزشک، درمان‌های موضعی برای کنترل خارش گوش برای فرد تجویز می‌شود. پماد آنتی بیوتیک، روغن بچه برای نرم کردن پوست، پماد کورتونی موضعی که التهاب را تسکین می‌دهد، محلول رقیق شده از الکل، اسید استیک، یا پراکسید هیدروژن، از این قبیل داروهای موضعی هستند.

رزم پا در پایان تاکید کرد: باید به یاد داشته باشیم همیشه قبل از قرار دادن هر نوع پماد و یا قطره‌ای در گوش خود با پزشک متخصص مشورت کنیم. قرار دادن شی در گوش می‌تواند التهاب را تحریک کند و سبب بدتر شدن مشکل گوش شود. همچنین اگر پرده گوش آسیب دیده است، نباید از هیچ نوع پماد یا قطره‌ای در گوش استفاده شود، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد.

error: Content is protected !!