گیلان در احاطه کرونا؛ مرگ ۲۴ بیمار در شبانه روز گذشته

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه طبق آمار عصر روز گذشته (شنبه) تعداد بستری ها مبتلا به کرونا پس از گذشت یک هفته به زیر ٢ هزار نفر یعنی یکهزار و ٩٩٨ نفر رسیده بود و امید می رفت که روند کاهشی را طی کند، اما در ساعات پایانی روز بار دیگر به بیش از ۲ هزار نفر رسید.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان روند ابتلا به کرونا را پس از نزدیک به ٢ ماه همچنان رو به بالا عنوان کرده و معتقد هستند که حتی نمی توان گفت که به لحاظ بستری مبتلایان به ثبات رسیده ایم.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان که صبح امروز یکشنبه منتشر شد، در حال حاضر ۲ هزار و ٣١ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۴۲۵ نفر طی ۲۴ ساعت اخیر بستری شدند.

بنابر گزارش‌ها از این تعداد ٢٨٧ بیمار نیز در شرایط وخیم قرار دارند و ۲۴ بیمار ” با تشخیص قطعی مبتلا به کووید ١٩” در بیمارستان ها در جدال با کرونا ناکام مانده و جانشان را از دست دادند.

تعدادی از کادر درمان رشت که این روزها شرایط سخت و طاقت فرسای جسمی و روانی را سپری می کنند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: مشکلی کنونی این است که مبتلایان با تاخیر در وضعیت بد بیماری به مراکز درمانی مراجعه می کنند که روند درمان را سخت‌تر می‌کند.

این پرستاران وضعیت جسمی خود و خانوادشان را در خطر توصیف کرده و از مردم خواستار رعایت پروتکل های بهداشتی و خودداری از دورهمی ها هستند.

مسئولان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از مردم می‌خواهند که نسبت به علائم ابتلا به کرونا حساس بوده و به موقع برای درمان اقدام کنند.

ویروس کرونا با سویه دلتا در موج پنجم در گیلان بر خلاف خیزهای گذشته پیر و جوان نمی شناسد، برای ابتلای همه گروه های سنی تلاش کرده و موفق هم شده است، موضوع مهمی که کارشناسان بهداشتی بر رعایت پروتکل ها تاکید دارند و از مردم می خواهند که برای رهایی ویروس کرونا به پروتکل ها اهتمام جدی داشته باشند.

تمام ١٧ شهرستان استان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ،  لنگرود، ماسال، فومن و املش به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز هستند.

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی تنفس معمولی انتشار می یابد بنابراین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کرونا در دنیا تاکنون ۶ جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا ، گاما ، دلتا و لامبدا واتا داشته و دلتا یکی از  نسخه های جهش یافته این ویروس است، به گفته متخصصان سویه دلتا حداقل ۲ تا سه برابر نسبت به سویه‌ ووهان مسری‌ تر است

error: Content is protected !!