یازدهم اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونا در استانها

سرعت موج چهارم شیوع کرونا در کشور نسبت به سه موج گذشته بسیار زیاد بود بطوریکه در هفته‌های اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان جدید ، بستری ها و سه رقمی شدن فوتی ها و ثبت رکوردهای جدید بودیم.

با تدابیر اتخاذ شده نظیر اعمال محدودیت‌ها ،تعطیلی سطوح مختلف مشاغل  و کاهش ترددهای غیر ضرور و  انجام واکسیناسیون در روزهای اخیر روند کرونا تا حدی نزولی شده که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ویروس انگلیسی در ایران با سرعت بالای گسترش یافته است اما با همکاری مردم و به خصوص بازاریان آثار و شواهد خوبی داریم. در ۲۵ استان کشور وضعیت به ثبات رسیده با اینکه هنوز میزان بیماری کم نیست اما روند افزایش یابنده متوقف شده است.

علیرضا رئیسی اعلام کرد که در ۱۵ استان روند نزولی کرونا شروع شده است، در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیده ایم و انتظار داریم این هفته و هفته آِینده از ورودی بیمارستان ها کاسته شود.

وی افزود : ۶ استان تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان بلوچستان است هنوز روند نزولی را شروع نکرده‌اند و باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند. 

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۷۴ شهر زرد و ۹ شهر آبی داریم، گفت: صرف نظر از اینکه ویروس های جهش یافته وارد می شود یا نه، راه مبارزه با کرونا رعایت همان پروتکل های قبلی است.

رئیسی افزود: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور هنوز در حد مطلوب نیست و آنچنان که باید و شاید پروتکل ها رعایت نمی شود. برخی استان ها خوب عمل کرده اند اما برخی ضعیف بودند و در مجموع میزان متوسط رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور ۶۱ درصد است.
بنا بر توصیه متخصصان واکسن زدن به معنای مصون شدن افراد نیست ،این احتمال وجود دارد که ویروس جهش‌یافته دیگری وارد بدن شود بنابراین لازم است تا همگان شیوه نامه های بهداشتی را همچنان رعایت و به فاصله گذاری ها و پرهیز از ترددهای غیر ضرورو پایبند باشند.

وضعیت کرونا در استان ها

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۹۵ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۲ هزار و ۲۴۶ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری  موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش عنوان کرد و گفت :این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

در هرمزگان هم شمار بستری های کرونا  با اضافه شدن  ۹۶ مبتلای جدید به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته به  ۴۱۵ نفر رسید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هم گفت: با توجه به ادامه وضعیت قرمز کرونایی و در اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ، تعطیلی گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ مانند هفته‌های گذشته در شهرهای قرمز استان شامل بندرعباس، قشم و بندرخمیر به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.

خبری از خراسان رضوی حکایت از افزایش ۲۰ درصدی ماموریت های اورژانس ۱۱۵ همگام با موج چهارم کرونا دارد که این مطلب را  رییس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده است .

دکتر علی یزدانی گفت :هم اکنون طبق هماهنگی با ستاد هدایت بیماران، پذیرش بیماران کرونایی در اغلب بیمارستانها امکان پذیر است و مشکلی به لحاظ بستری بیماران کرونایی وجود ندارد.

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی در حوزه بستری و سرپایی در حال معالجه هستند.

خبر دیگر استان حکایت از ادامه غربالگری مادران باردار خراسانی و افراد بالای ۶۰ سال در این استان دارد .

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۴ درصد سالمندان مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی و مورد غربالگری کرونا قرار گرفته اند و از دیگر سالمندان به دلیل نبود اطلاعات کافی، امکان ارتباط و غربالگری وجود نداشت.

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در اهواز هم گفت که قدرت سرایت پذیری ویروس کرونای هندی نسبت به انگلیسی ۲۰ درصد بیشتر است که البته با توجه به جدید بودن ویروس نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

دکتر شکرالله سلمان زاده شنبه  اظهار داشت: علائم ویروس هندی و انگلسیی یکی است اما قدرت سرایت‌پذیری، میزان دفع ویروس یا انتقال ویروس از بیمار و شدت بیماری‌زایی در ویروس کرونای هندی نسبت به انگلیسی بیشتر است.

فرماندار اراک هم اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهر پس از روزهای دشوار برای کادر درمان، مردم و عوامل اجرایی و عبور از شیب تند به وضعیت تثبیت رسیده است.

حسین بختیاری افزود:  با وجود تثبیت آمار مبتلایان هنوز شمار فوت شدگان ناشی از کووید ۱۹در اراک بالا است و این مهم و وجود شیوع سویه انگلیسی کرونا در کنار سویه‌های دیگر نگران‌کننده است .

خبری از چهار محال و بختیاری حکایت از متوقف شدن تعداد بیماران بستری کرونا دارد .

 رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری بر تداوم جدیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: روند بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان متوقف شده است اما برای کاهشی شدن این روند نیاز به همراهی بیش از پیش مردم است.

در خراسان شمالی کرونا ۱۰۰ نفر بیمار ام اس ای را به کرونا مبتلا کرده است ،مدیرعامل انجمن ام اس خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۰۰ نفر از ۴۰۰ بیمار ام اس شناسایی شده استان به کرونا مبتلا شده‌اند که تنها یک نفر آنها فوت کرده است.

سهیلا پیدا اظهار داشت: همچنین با تدابیر اتخاذ شده تاکنون برای ۳۰ نفر از بیماران مبتلا به ام اس استان واکسن کرونا تزریق شده است که اسامی سایر بیماران هم  برای دریافت واکسن به دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان ارسال شده است.

واکسیناسیون به جامعه هدف 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از مجموع بیش از ۱۸ هزار سالمند بالای ۸۰ سال استان تاکنون چهار هزار نفر واکسن کرونا دریافت کرده اند و استقبال بسیار خوبی برای این امر انجام شده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه در شرایط بیماری واکسن های موجود در کشور اثر بخشی خوبی دارند و موجب ایمنی زایی می شوند افزود: به وِیژه برای سالمندان که در معرض خطر هستند تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد و میزان مرگ و میر را کاهش دهد.
 
وی به هم استانی ها به ویژه گروه های هدف توصیه کرد اگر مانعی به لحاظ علمی و پزشکی برای تزریق واکسن نداشته باشند این مهم را از هر نوع که وزارت بهداشت اعلام کرده استفاده کنند.

این مسوول، در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت استان از نظر بیماری کرونا گفت: پیش بینی می شود بیماری در هفته های آتی روند نزولی پیدا کند که می توان گفت این مهم در سرپایی شروع شده که در روزهای آینده وضعیت خود را در میزان بستری ها هم نشان خواهد داد.
 رییس مرکز بهداشت خوزستان هم از دریافت واکسن توسط ۶۱ هزار نفر در استان خبر داد و افزود : طرح واکسیناسیون عمومی بر اساس اولویت بندی همچنان در حال انجام است.

 دکتر سیدمحمد علوی اظهار داشت: در فاز اول سند ملی واکسیناسیون کشور، کادر درمان و بهداشت که به دلیل ارائه خدمت به بیماران، بیشترین خطر ابتلا به بیماری را دارند، در اولویت قرار گرفتند. 

علوی با اشاره به اینکه محموله جدید واکسن نیز در حال دریافت است گفت: این محموله برای مابقی افراد واکسن نزده در گروه های هدف در نظر گرفته شده و انتظار می رود با تکمیل واکسیناسیون این گروه ها، وارد فازهای بعدی واکسیناسیون شویم.

اکنون۱۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی و هشت شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۸۵۵ دز واکسن کرونا به استان وارد شده و طبق مشخصات به هفت هزار و ۲۸۲ نفر واجد شرایط تزریق شده است.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: واکسن‌های وارد شده از کشورهای هند، روسیه، کره جنوبی و چین بوده و بیشترین نوع واکسن استفاده شده در استان خراسان جنوبی از نوع “اسپوتنیک وی” است.

وی گفت: واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی از ۲۶ بهمن ۹۹ شروع شد و در اولین مرحله ۷۵ نفر از کادر درمان کرونا واکسینه شدند.

از لرستان هم خبر رسیده که هفتمین محموله واکسن کرونا با هدف تکمیل فرآیند واکسیناسیون مرحله اول و همچنین سالمندان بالای ۸۰ سال وارد استان شد است که این خبر را  رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد.

 حمید مخیری اعلام کرد: محموله پنج هزار و ۵۰ دوز واکسن شامل ۲ هزار و ۴۳۰ دوز واکسن اسپوتنیک و ۲هزار و ۶۲۰ دوز واکسن آسترازنکا  وارد سردخانه واکسن سرم و مواد بیولوژیک ستاد معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان شده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مرحله سوم تزریق واکسن از امروز در استان آغاز شده است و در این مرحله سه هزار نفر واکسینه می شوند گفت: تاکنون ۱۶ هزار دوز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است.

 رشید حیدری مقدم با بیان اینکه روز گذشته ۳۰ نفر واکسینه شدند اظهار داشت: استان همدان با تلاش شبانه روزی و ایثار کادر حوزه سلامت از پیک سهمگین چهارم در حال عبور است.

 مسوول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: حدود ۸۰ هزار سالمند بالای ۸۰ سال در این استان برای واکسیناسیون علیه کرونا فراخوان می‌شوند و امید است تا خرداد همه آنها واکسن را دریافت کنند.

رضا فدایی  افزود: واکسیناسیون علیه کرونا برای سالمندان بالای ۸۰ سال در استان اصفهان از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و تاکنون حدود چهار هزار نفر آنها فراخوان شدند و واکسن را دریافت کردند.

در فارس هم بنا به گفته استاندارتاکنون ۸۵ هزار نفرمرحله اول واکسن کرونا  و ۱۲ هزار نفر در این استان، مرحله دوم واکسن را دریافت کرده اند.

 عنایت الله رحیمی با بیان اینکه استان فارس پیشتاز تزریق واکسن در کشور است افزود: بیشترین تعداد واکسن تزریق شده در شهرهای کشور مربوط به شیراز است.

 رییس کل سازمان نظام پرستاری آمادگی این سازمان را برای تسریع در روند واکسیناسیون کرونا برای عموم مردم کشور اعلام کرد.

 محمد میرزابیگی افزود: سازمان نظام پرستاری طی نامه های جداگانه ای به ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و نیز تولید کنندگان واکسن در کشور از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و… آمادگی خود را برای همکاری در فرآیند واکسیناسیون عمومی کرونا برای آحاد ملت ایران اعلام کرده است.

وی ادامه داد:  جامعه پرستاری کشور همان طور که از زمان شروع همه گیری کرونا در ایران، در ۱۴ ماه گذشته برای درمان، مراقبت و نجات بیماران و مبتلایان در خدمت مردم بوده، و در این راه دهها شهید و دهها هزار مبتلا تقدیم کرده، اکنون نیز برای سرعت دادن به پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت این بیماری در جامعه با واکسیناسیون سریع، گسترده و ضربتی، در خدمت مردم عزیز است و این آمادگی را به صورت کامل دارد که هر چقدر و به هر تعداد واکسن در کشور تولید یا وارد شود، بدون فوت وقت و به سرعت برای انجام واکسیناسیون به گروه های اولویت دار مورد نظر وزارت بهداشت، و حتی تمامی مردم واجد شرایط دریافت واکسن اقدام کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال این هفته تمام می شود و هفته آینده واکسیناسیون افرد ۷۵ تا ۸۰ سال و بعد از آن افراد ۷۰ تا ۷۵ سال انجام می شود.

علیرضا رئیسی هم در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: فاز یک واکسیناسیون کرونا در کشور برای نیروهای بهداشتی و درمانی تمام شد و فاز دوم برای افراد بالای ۸۰ ساله شروع شده است. امیدواریم تا پایان این هفته واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را تمام کنیم از هفته آینده نیز ۷۵ تا ۸۰ساله ها و بعد از آن  ۶۵ تا ۷۰ ساله را شروع خواهیم کرد. سامانه ثبت نام واکسن کرونا نیز آماده است به زودی به مردم معرفی می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای واکسیناسیون سالمندان فعلا نیازی به ثبت نام و مراجعه حضوری نیست. نیازی به مراجعه به سایت هم نیست و از طریق تلفن و پیامک به مردم اعلام می شود و اگر تا هفته آینده پیامک ارسال نشد، سامانه وزارت بهداشت برای ثبت نام سالمندان برای واکسن معرفی می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ، تاکنون ۸۸۹ هزار و ۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۱ هزار و ۸۲۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۹۱۷ دوز رسید.

خسارت های کرونا 

اصناف ،واحدهای تولیدی ، کارخانجات و بسیاری از بخش‌های مختلف از جمله حوزه گردشگری مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی، موزه‌ها، بازارهای تاریخی، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها با شیوع کرونا و تعطیلی واحدها دچار خسارت شدند .

 رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی گفت: شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون حدود سه هزار میلیارد ریال به صنعت گردشگری این استان خسارت وارد کرد.

مریم توسطی افزود: با توجه به اینکه صنعت گردشگری استان مرکزی به تازگی در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته، شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌ریزی‌های این حوزه را برهم زد و خسارت‌های چشمگیری به این حوزه وارد کرد که جبران برخی از آن‌ها زمان بسیاری می‌برد.

 رییس اداره ورزش‌ و جوانان شهرستان ری هم اعلام کرد: از ۲۱ فروردین سال جاری تاکنون ۱۴۰ مورد بازرسی از باشگاه‌های ورزشی این شهرستان داشته‌ایم که از  تعداد ۳۵ اخطار پلمب صادر شده ۲۵ باشگاه تعطیل شد.

حسین یوسف زاده روز شنبه به خبرنگاران گفت: در این مرحله از شیوع کرونا مشکلات باشگاه‌داران و ما در حوزه نظارت نیز بیشتر شده است.  

گزارش هایی با محوریت کرونا  

نقش اجتماعی هیات‌های مذهبی در دوره شیوع کرونا

شب قدر متفاوت در بحران کرونا

گردشگری همدان، ملودی توسعه در تراژدی کرونا

معلمی نماد ایثار در روزگار کرونا

جدیدترین آمارهای وزارت بهداشت/ ۳۳۲ نفر جانباختند

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۳۲ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۹۰ نفر رسید. پنج هزار و ۴۲۱ هزار نفر در کشور با دریافت هر دو دوز واکسن کرونا واکسینه شده اند.

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز ( ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۹۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۷۱ هزار و  ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۱۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از     ۱۵۲میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از  سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

اگرچه تزریق واکسن یکی از ضرورت هاست و کارشناسان و متخصصان تاکید کرده اند که واکسن‌های کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می شوند اما نمی‌توانند کووید ۱۹ را ریشه کن‌کنند و مانع شیوع آن شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک تا پایان واکسیناسیون یک الزام   است .

error: Content is protected !!