یازدهم تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

به گزارش ایرنا، ورود ویروس جدید کرونا از مرزهای شرقی و جنوبی به کشور در دو تا سه هفته اخیر، باعث شده که هم اینک ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز(بحرانی) شیوع کرونا قرار گیرند که از این تعداد حدود ۵۰ شهرستان در حوزه جنوب و جنوب شرق هستند.

روند افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور نگران کننده است، استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که از ابتدای شیوع ویروس کرونا پایین‌ترین مبتلایان را به خود اختصاص داده بودند هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند و اگر این وضعیت تا دو الی سه هفته آینده تداوم داشته باشد مجموعه بهداشت و درمان را برای رسیدگی به بیماران با مشکلاتی مواجه می‌کند.

برای مقابله با روند شیوع کرونا در استان سیستان و بلوجستان از روز گذشته تیم واکنش سریع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این استان مستقر شدند و امکانات لازم برای مقابله با این ویروس بسیج شده است. فعالیت دستگاه‌های اجرایی غیرضرور این استان نیز طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۹ و ۱۰ تیرماه تعطیل شده بود.

وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان نیز به گونه‌ای بحرانی شده و هر روز رکورد تازه‌ای از تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این استان ثبت می‌شود و وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

وضعیت بحرانی شیوع کرونا در هرمزگان، انتقاد سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان در زمینه بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به دنبال داشت که وی از دستگاه‌های مسوول خواست با این مساله برخورد شود.

نوع جدید ویروس کرونا به نام دلتای هندی در استان‌های مختلف گسترش یافته و آنگونه از سوی مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده، قدرت سرایت این ویروس بیشتر است و بیشتر جوانان را درگیر می‌کند.

هم‌اکنون شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه (استان بوشهر)، اسلامشهر و بهارستان (تهران)، نهبندان (خراسان جنوبی)، امیدیه و اندیمشک (خوزستان)، بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه (سیستان و بلوچستان)، جهرام، داراب، زرین‌دشت، قیروکارزین و کازرون (فارس)، ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد (کرمان)، گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، علی‌آباد و مینودشت (گلستان)، پلدختر (لرستان)، آمل (مازندران)، تفت، خاتم، مهریز و میبد (یزد) در وضعیت قرمز قرار دارند.

یازدهم تیرماه و آخرین اخبار کرونایی

آخرین اخبار تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در استان‌ها

از سیستان و بلوچستان خبر رسیده که کرونا همچنان می‌تازد به گونه‌ای که حدود ۴۰ درصد تست‌های پی سی آر مثبت اعلام می‌شود و براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در ۲۴ ساعت گذشته یک‌هزار و۱۷۶ مورد جدید کرونا در این استان شناسایی شده است.

به گفته دکتر سید محمد هاشمی‌شهری، با فوت ۱۶ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۶۲۵نفر رسیده و در حال حاضر ۶۵۸ بیمار حاد تنفسی و ۳۴۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

همچنین براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، هر روز شاهد ثبت رکوردهای تازه‌ای از شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در این استان هستیم و متاسفانه گونه‌های جدید کرونا به ویژه نوع انگلیسی و هندی (دلتا) آن، افراد در سنین پایین‌تر را درگیر کرده‌ است.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، در شبانه روز گذشته ۱۷۲ مبتلای جدید در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری‌ها در این استان به ۷۱۷ نفر رسیده که ۹۵ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفته است: ۹۱ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۴۰ هزار و ۳۱۶ نفر افزایش یافته است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی دکتر محمد کریمیان، طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۸۰۷ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم تعداد افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در این استان در ۲۴ ساعت گذشته را ۴۸۷ نفر اعلام کرده و گفته است: از این تعداد ۹۳ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

با توجه به اظهارات وی، روند سرعت انتشار ویروس کرونا در استان یزد رو به افزایش است و هم اکنون وضعیت بهداشتی نیمی از ۱۰ شهرستان استان یزد به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارند.

همچنین از لرستان خبر رسیده است که ۱۶۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و شمار مبتلایان به ۱۲۱هزار و ۹۱۵نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته است همچنین ۲ نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در استان قربانی کرونا شدند و شمار جان‌ باختگان به یک‌هزار و ۹۲۴ نفر رسیده است.

استان اردبیل نیز، امروز دهمین روز بدون فوتی کرونا در سال جاری را سپری کرد و این در حالی بود که همچنان تعداد مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان در حال افزایش است.

به گفته دکتر شهرام حبیب زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، در شبانه روز گذشته  مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان  به ۱۸۶  نفر افزایش یافت که از این تعداد ۴۲ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۲۸ مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری و در همین مدت ۱۹ نفر با بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص شدند.

همچنین در جزیره کیش به علت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند ابتلا به کرونا رو به افزایش است به طوری که براساس اعلام سخنگوی شورای سلامت این جزیره، طی ۲ هفته گذشته شناسایی قطعی افراد مبتلا افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

یازدهم تیرماه و آخرین اخبار کرونایی

کنکور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی

از مدت‌ها پیش دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی برای برگزاری کنکور سراسری در شرایط کرونایی مطرح بود اما سرانجام تمهیداتی اندیشیده شد که براساس آن خطری شرکت کنندکان در این آزمون را تهدید نکند.

گزارش‌های دریافتی خبرنگاران ایرنا از استان‌های مختلف حاکی از آن است که طی سه روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری کنکور سراسری رعایت شده است.

استاندار خوزستان که امروز برای بازدید از روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یکی از حوزه‌های آزمون حضور یافته بود، در این زمینه گفت: یکی از نگرانی های ما در روزهای کرونایی برگزاری آزمون سراسری بود که خوشبختانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در محل‌های آزمون سطح استان مطلوب است.

قاسم سلیمانی دشتکی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان آزمون در سطح استان اظهار داشت: امسال حدود ۸۳ هزار داوطلب در سطح استان در حوزه‌های مختلف در آزمون سراسری حضور پیدا کردند که این دانشگاه میزبان ۲۸ هزار داوطلب است و تاکنون روند اجرای پروتکل های بهداشتی مناسب بوده است.

تازه ترین آمار وزارت بهداشت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمعه اعلام کرد: با فوت ۱۲۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۴ هزار و ۵۱۶ نفر رسید.

براساس اطلاعیه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، از دیروز تا امروز (یازدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۶۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۹۶ نفر رسید.

در ادامه این اطلاعیه بیان شده است: تاکنون ۲ میلیون ۹۰۲ هزار و ۱۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۱۹۶  نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۳ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۴۵۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون ۷۵۴ هزار و ۵۴۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند.   مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۵۷۳ دوز رسید.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!