یازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

 به گزارش گروه اخبار استان های ایرنا ، مسوولان وزارت بهداشت و درمان گفته اند که مواردی از ویروس های جهش یافته هندی و آفریقایی در برخی از مناطق کشور شناسایی شده و این موضوع نشان می دهد که باید توصیه های بهداشتی را بهتر و بیشتر رعایت کنیم.

به گفته آنان ، ابتلا تعدادی از شهروندان به کرونای هندی و آفریقایی در برخی مناطق کشور، احتمال شیوع آن در سایر استان ها را بیشتر کرده است که این نشان می دهد همچنان باید مراقب باشیم .

به گزارش خبرنگاران ایرنا در سراسر کشور ، با توجه به افزایش مراکز تزریق واکسن، واکسیناسیون عمومی کرونا در استان های مختلف و سنین اعلام شده به خوبی در حال انجام است.

به گفته کارشناسان بهداشتی ، واکسینه کردن جمعیت های در معرض خطر هم مانند گروه های درمانی و بهداشتی، تقریبا به اتمام رسیده است که این موضوع سبب می شود تا ویروس زودتر کنترل و مهار شود.

البته تزریق واکسن کرونا به افراد، به‌خصوص سالمندان، به معنای مصونیت کامل آنان و آسیب‌پذیر نبودن در برابر ابتلا به این ویروس نیست و افرادی که مراحل اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند باز هم باید مسائل پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند، چون تا زمانی که بخش اعظم جامعه و یا بیش از ۷۰ درصد جمعیت این واکسن را دریافت نکرده‌اند، همچنان احتمال ابتلای مجدد آنان به این بیماری وجود دارد.

متاسفانه با فوت ۱۷۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۰ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (یازدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۶۸۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۰۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۸۲۳ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۴۷۷ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. 🔸چهار هزار و ۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۹ میلیون و ۵۹ هزار و ۲۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون سه میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۶۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۲۶ هزار و ۳۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۹۴ دوز رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور گفت: با وجود مشاهده روند کاهشی در تعداد موارد بستری بیماران کووید۱۹ در کشور، وضعیت بیماری همچنان ناپایدار، حساس و شکننده بوده و در برخی شهرستان‌های با وضعیت قرمز، سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال انتشار است.

 سیما سادات لاری بیان کرد: در هفته اول خرداد شاهد کاهش ۱۸ درصدی در موارد بستری به علت کرونا، کاهش ۲۲ درصدی در تعداد موارد مرگ و میر و کاهش ۱۳.۴ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

وی ادامه داد: بیشترین میزان بروز موارد بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام و خوزستان و بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان‌های البرز، چهار محال و بختیاری و خراسان شمالی گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سوپرمارکت‌ها و مراکز خواربار فروشی همچنان دارای بیشترین میزان صدور اخطار و معرفی به مراجع قضایی در کشور هستند، به طوری که از ۲۹ اردیبهشت تا ۵ خرداد ماه تعداد ۶ هزار مورد اخطار و مراجعه به مراجعه قضایی برای این اماکن گزارش شده است.

لاری اظهار کرد: کمترین میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی در هفته گذشته در کشور در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده و استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، یزد، فارس، سمنان، تهران، قزوین، زنجان، کرمانشاه و اردبیل دارای رعایت مطلوب‌تر عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به سایر استانها هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: از هموطنان حتی عزیزانی که واکسن تزریق کرده‌اند، خواهشمندیم همچنان نسبت به استفاده از ماسک، حفظ اصول فاصله گذاری ۱.۵ تا ۲ متر و شست‌وشوی مرتب دست‌ها اقدام کنند.

یازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

در همین رابطه و بر اساس مصوبات هفتاد ویکمین جلسه ستاد ملی کرونا ، سفر بین استانی از ساعت ۱۲ چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد در سراسر کشور ممنوع است و خودروهای متخلف جریمه می‌شوند.

 در بند یک مصوبات جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مقرر شده با عنایت به شرایط شکننده کشور بعد از گذر از پیک چهارم و افزایش شاخص بستری در برخی استان‌های جنوبی و همچنین پیش بینی رشد مسافرت در روزهای تعطیل نیمه خرداد ماه، به منظور پیشگیری و جلوگیری از بازگشت شرایط صعودی بیماری و مدیریت موضوع با در نظر گرفتن فاصله زمانی کمتر از دو هفته به انتخابات آتی، موضوع بررسی و مقرر شد که سفر بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه  ۱۲ خرداد تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ممنوع باشد که البته تمامی این محدودیت‌ها بدون توجه به رنگ بندی‌ها صورت گرفته است.

همچنین برابر طرح هوشمند، مدیریت محدودیت‌ها، برای ورود خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی جریمه‌ها اعمال می‌شود و برای شهرهای زرد، صرفاً در طول این بازه زمانی نیز جریمه ۵۰۰ هزارتومانی برای یک بار اعمال خواهد شد.

یازدهم خردادماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن ابراز نگرانی از تجمعات انتخاباتی گفت: متاسفانه تجمعات انتخاباتی شوراها که این روزها در خانه‌ها و فضاهای سربسته برگزار می‌شود، می‌تواند محلی برای شیوع ویروس کرونا باشد.

دکتر قاسم اویس با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کرونایی مازندران نسبتا مناسب است ، افزود : طی هفته گذشته خوشبختانه تعداد مراجعین سرپایی ، تعداد بیماران بستری و همچنین تعداد افراد فوت شده بر اثر بیماری کرونا کاهش یافته است ، ولی با این وجود ، وضعیت کرونایی استان پایدار نیست و با توجه به شکنندگی وضعیت کرونایی باید انتظار اوج گیری مجدد ویروس را داشت.

وی ادامه داد : متاسفانه با مشاهده روند نزولی شیوع کرونا در استان ، مردم از پروتکل های بهداشتی فاصله می گیرند و این عادی انگاری مجددا سبب سیر صعودی کرونا می شود.

این مسئول برگزاری نشست های انتخاباتی بدون توجه به پروتکل های بهداشتی را یکی از دغدغه های فعلی کادر درمان در مازندران دانست و گفت : تجمعات انتخاباتی و برگزاری نشست در این دوران از نظر شیوع کرونا نگران کننده است . 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعطیلات پیش رو را یکی  دیگر از دغدغه های کادر درمان اعلام کرد و گفت :از زمان شیوع کرونا تاکنون تجربه ثابت کرده است که با تعطیلات چند روزه  و افزایش مسافرت ها روند شیوع بیماری مجددا سیر صعودی می یابد.

وی با اشاره به اینکه طبق تصمیمات ملی مسافرت های بین استانی ممنوع اعلام شده است، افزود : امیدواریم این تصمیم با جدیت و قاطعیت در محورهای مواصلاتی استان  اجرا شود تا شاهد تجربه تلخ گذشته و شیوع بیماری پس از تعطیلات نباشیم.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که روند کاهشی شیوع کرونا در این استان که از دو هفته پیش آغاز شده، طی روز گذشته نیز ادامه یافت به طوری که شمار مبتلایان بستری بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲۰۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی دو هفته اخیر را چشمگیر خواند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه‌روز گذشته ۲۹ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را مهار شده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

 دبیر کارگروه پیشگیری از کرونای اداره ‌کل بهزیستی اصفهان نیز در این باره گفت: تاکنون واکسیناسیون نوبت اول سه هزار و ۷۱۲ نفر از مددجویان مقیم در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی استان به اتمام رسیده است.

پژمان پورشبانان افزود: واکسیناسیون مددجویان زیرپوشش مراکز شبانه‌روزی بهزیستی شامل سالمندان، معلولان جسمی، ذهنی، بیماران اعصاب و روان و کارکنان شاغل در این مراکز از اسفند سال گذشته آغاز شد و روز گذشته به اتمام رسید.

وی با اشاره به واکسیناسیون صددرصدی مددجویان واجدشرایط با رضایت خانواده‌ها و کارکنان شاغل در این مراکز اظهار داشت: بخش کمی از ظرفیت واکسن نوبت اول برای افرادی که واکسن نزده‌اند، محفوظ مانده است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان افزود: واکسیناسیون در واحدهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان با همکاری معاونت بهداشتی این دانشگاه‌ها بطور کامل و بر طبق روال صورت گرفت.

در همین حال عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: تزریق واکسن کرونا به افراد، به‌خصوص سالمندان، به معنای مصونیت کامل آنان و آسیب‌پذیر نبودن در برابر ابتلا به این ویروس نیست.

دکتر لیلا صادق‌مقدم اظهار داشت: افرادی که مراحل اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند باز هم باید مسائل پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند، چون تا زمانی که بخش اعظم جامعه و یا بیش از ۷۰ درصد جمعیت این واکسن را دریافت نکرده‌اند، همچنان احتمال ابتلای مجدد آنان به این بیماری وجود دارد.

وی ادامه داد: اغلب واکسن های کرونا باید در ۲ دوز تزریق شوند و بعد از دریافت دوز نخست ایمنی در بدن ایجاد نمی شود و افزایش پاسخ بدن به این واکسن به طور معمول بعد از تزریق دوز دوم، که عمدتا سه تا چهار هفته بعد از مرحله نخست انجام می شود، صورت می گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۲۳۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۷ هزار و ۷۶۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

در همین حال از استان هرمزگان گزارش شده است که در حالی که بیشتر نقاط کشور روند نزولی فوت و تعداد بیماران بستری کرونایی را تجربه می کنند، این آمار در هرمزگان همچنان رو به افزایش است و تعداد فوتی ها که در فرودین ۵۱نفر بود در اردیبهشت افزایش بیش از سه برابری داشت و به ۱۳۶نفر رسید که این روند در خرداد نیز همچنان ادامه دارد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!