یازدهم فروردین ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

رشد خزنده کرونا بار دیگر در سایه بی‌توجهی و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی اتفاق افتاده و سبب شده است تا استانها و شهرهای مختلف کشور  از نظر شیوع کرونا تغییر وضعیت بدهند و تبعاتی نگران کننده را برای مردم ، کسب و کارها و  سیستم درمان کشور ایجاد کنند.

 پس از یک دوره کاهش شمار مبتلایان و جانباختگان در ماه های پایانی سال، افزایش مسافرت ها و دید و بازدیدهای نوروزی در سال جدید عاملی برای شیوع دوباره ویروس و افزایش آمار مبتلایان و تغییر وضعیت رنگ شهرها عنوان شده است بطوریکه اگر این روند در روزهای پیش رو تعطیلات هم ادامه پیدا کند تهدیدی جدی برای سلامت مردم خواهد بود.

با توجه به شکنده بودن شرایط دورهمی روز طبیعت در صورت رعایت نکردن توصیه ها سرآغاز یک موج جدید کرونایی برای کشور و روزهای تلخ خواهد بود.

در راستای اجرای دستورالعمل‌های ستاد کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با شیوع کرونا و بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا در شهرهای مختلف محدودیت هایی اعمال و هر گونه دورهمی و تجمع در بوستان ها ، فضای سبز و پارک ها در روز طبیعت در شهرهای مختلف کشور ممنوع شده است که انتظار می رود با همکاری دستگاه های مختلف و مردم بخوبی از پیک پیش رو عبور کنیم.

وضعیت کرونا در استان ها/ محدودیت هایی برای روز طبیعت 

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ،رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کمتر از ۶۰ درصد رسیده و شاهد برگزاری بی محابای مراسم عزا، عروسی و دورهمی‌های خانوادگی هستیم.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از برگزاری دورهمی های خانوادگی بویژه در ۱۳ فروردین و روز طبیعت گفت: خطر ورود سیستان و بلوچستان به موج سوم همه گیری کرونا جدیست.

وی ادامه داد: روند بیماری در استان نشان دهنده افزایش آرام موارد مثبت، موارد بستری و موارد فوت ناشی از بیماری کرونا است.

در آذربایجان‌غربی  و طبق آخرین آمارها رکورد ۱۰۰ روزه تعداد بستری شدگن حاد تنفسی شکست و به  ۵۵۴ نفر در ۱۰۰ روز گذشته رسید.

به گفته  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، از این تعداد، ۲۸۲ نفر مشکوک و ۲۷۲ نفر مبتلای قطعی به کرونا و ۱۴۱ نفر در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های این استان بستری بوده و ۲۹ نفر نیز به ونتیلاتور متصل هستند.

وضعیت  آذربایجان شرقی نیز به لحاظ شیوع کرونا صعودی شده است که به گفته  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز  این روند  نگران‌کننده است .

عباسعلی درستی  افزود: آمار ورودی کرونایی ها به بیمارستان ها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی در روزهای گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی هم گفت: در راستای اجرای دستورالعمل‌های ستاد کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با شیوع کرونا و به منظور حفظ سلامتی جامعه، ورود به داخل مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان و تجمع در این مکان‌ها ممنوع است.  

حسن عباس نژادافزود: هرگونه نصب چادر ، اتراق مسافر و گردشگر در داخل مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان نیز ممنوع است.

به دلیل شیوع کرونا و رشد شمار مبتلایان محدودیت‌های شدید کرونایی در برخی شهرها اعمال شده است ،جانشین فرمانده انتظامی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به رشد آمار مبتلایان به کرونا در این استان گفت: محدودیت‌های شدید در محورهای مواصلاتی استان اعمال خواهد شد.

سرهنگ سهام صالحی اظهارداشت: پلیس در همه محورهای مواصلاتی حضور فعال و مستمر دارد و ۱۷ نقطه استان را مورد پوشش قرار می دهد.
وی با اشاره به مسدود شدن مناطق گردشگری و تفریحی در ۱۳ فروردین روز طبیعت بیان کرد: شهروندان در این روز نباید از منازل خود خارج شوند.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان فارس هم هشدار داد که روند مبتلایان به کرونای در مناطق و بخش های مختلف این شهرستان همچنان صعودی و رو به بحرانی شدن است و شمار افراد مبتلا به کرونای انگلیسی نیز به شدت در حال فزونی است.

دکتر بهزاد رضایی گفت: ظرف یک هفته گذشته تاکنون آمار مبتلایان و بستری ها در برخی مناطق از جمله بخش های بیرم، جویم و بنارویه لارستان به شدت افزایش یافته و ادامه این روند وضعیت شهرستان در اواخر فروردین و حتی اردیبهشت را  سخت تر و بحرانی تر خواهد کرد.

 فرماندار جیرفت هم سفر به مناطق تفریحی این شهرستان بویژه ساردوئیه، دلفارد و جبالبارز در روز طبیعت را ممنوع اعلام کرد و گفت : با توجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا مردم تصمیمات ستاد کرونا را جدی بگیرند.

عطا پور از برخورد قانونی با متخلفان در روز طبیعت در جیرفت خبر داد و اظهار داشت: خانواده ها برای حفظ سلامت خود و فرزندان از حضور در مکان های عمومی خودداری کنند.

در استان تهران نیر همچون دیگر استان ها ممنوعیت ها و محدودیت هایی در روز طبیعت اعمال می شود که به گفته معاون امنیتی و انتظامی و رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا استان تهران ،دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و فضای سبز این استان در روز طبیعت ممنوع است.  

مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهرداری تهران اعلام کرد:‌ تمامی ۲ هزار و ۲۸۹ بوستان های شهری و جنگلی پایتخت در روز طبیعت تعطیل است.

علی محمد مختاری افزود:‌ تنها در روز ۱۳ فروردین ماه بوستان های تهران تعطیل و در سایر ایام این بوستان ها برای استفاده عموم شهروندان آماده است.

 فرماندار ویژه شهرستان ری هم گفت: با توجه به وضعیت نارنجی کرونایی در شهرستان و بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا و همچنین به منظور کنترل روند شیوع این بیماری، دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و مزارع حاشیه شهرها و روستاهای این شهرستان ممنوع است.

استان اصفهان نیر در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه با ممنوعیت هایی روبرو است ، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان در این خصوص گفت: با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اجتماع شهروندان در پارک‌ها و بوستان‌های این استان طی روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین ممنوع شده است.

حجت الله غلامی  افزود: در این ۲ روز تعطیلی آرامستان‌های استان، کاهش روشنایی ۷۰ درصدی در بوستان‌ها، پارک‌ها و مراکز گردشگری و تفرجگاه و تعطیلی مراکز گردشگری و پارک‌ها را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تعداد بستری و افزایش تعداد تست‌های مثبت در هفته جاری روند رشد بیماری را در بیشتر شهرستان‌های استان نشان می‌دهد که ناشی از سفرها، دید و بازدیدها، دورهمی‌ها و تجمع در مراکز فروش و گردشگری بوده است.

غلامی با بیان اینکه شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان در وضعیت قرمز و  مبارکه، نجف‌آباد، تیران و کرون و اصفهان نارنجی هستند گفت: همه محدودیت‌های وضعیت نارنجی در این شهرستان‌ها اعمال خواهد شد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان هم گفت : پیش بینی می‌شود در چند روز آینده، وضعیت شهرهای بزرگ استان به نارنجی و حتی قرمز تبدیل شود.

طاهره چنگیز  افزود: ظرفیت پذیرش بیمارستان خورشید در شهر اصفهان به عنوان بیمارستان اصلی کرونا تکمیل و بخش‌هایی از بیمارستان‌های غرضی، شریعتی، صدوقی و الزهرای اصفهان نیز به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های لنجان، مبارکه، نجف آباد، گلپایگان، خوانسار و تیران و کرون با افزایش بیماران کرونایی روبرو هستیم، گفت: حدود ۵۰ درصد مراجعه کنندگان به بیماری کرونا مبتلا هستند که زنگ هشداری برای استان اصفهان است.

حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری نیز ممنوع اعلام شد ،مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره نزدیک بودن روز طبیعت گفت: حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده استان و تالاب‌ها ممنوع است.

شهرام احمدی افزود: این مناطق همه ساله با آغاز فصل بهار و روز طبیعت شاهد حضور گردشگران و بازدیدکنندگان است که به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از هرگونه حضور و تجمع گردشگران در مناطق حفاظت شده و تفرجگاه‌های موجود و قطع زنجیره انتقال و شیوع ویروس کرونا این ممنوعیت برای دومین سال نیز اجرا می‌شود.

در کرج نیز به گفته رییس سازمان سیما ومنظر شهری ،تجمع در بوستان ها و طبیعت کرج ممنوع است.پیمان بضاعتی پور اعلام کرد که  با توجه به تغییر وضعیت کرونایی بیشتر مناطق استان البرز از زرد به نارنجی ، هرگونه تجمع در بوستان ها و طبیعت کرج ممنوع است و امسال  در روز طبیعت هیچ کدام از اماکن تفریحی گردشگری و  بوستان‌های شهر میزبان آیین سیزده بدر نیست و محدودیت‌های ویژه ای در روزهای ۱۲ تا ۱۳ فروردین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:  طبق اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا و در راستای جلوگیری از شیوع انتقال ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان، تمام  بوستان های سطح شهر کرج در روز طبیعت تعطیل است.

 مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز هم اعلام کرد که درهای مراکز تاریخی استان به دلیل تغییر وضعیت استان از زرد به نارنجی کرونایی بر روی گردشگران بسته شد.

جاذبه‌های گردشگری فارس هم به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادر روز جمعه سیزدهم فروردین‌ماه جاری همزمان با روز طبیعت تعطیل است.

 مصیب امیری گفته که آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، ارگ کریم‌خانی، تخت‌جمشید، پاسارگاد، نقش‌رستم، نقش‌رجب، شهرتاریخی بیشاپور، تنگ‌چوگان، کاخ اردشیر فیروزآباد و کاخ ساسان سروستان ازجمله آثار تاریخی فرهنگی تحت پوشش این اداره‌کل هستند.
همچنین بوستان‌ها و تفرجگاه‌های استان فارس نیز در روز طبیعت، تعطیل اعلام شده است که عبدالرضا قاسم پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا، هدف از این اقدام را پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا اعلام کرد.
وی یادآور شد: تعداد شهرستان‌های استان دارای وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا به سه شهرستان و نارنجی به دو شهرستان رسید.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ،هرگونه تجمع در فضای سبز، پارک‌ها و تفرجگاه‌های شهرهای اراک، ساوه و خمین هم در روز ۱۳ فروردین ممنوع است.

«بهروز اکرمی» افزود: با توجه به شیوع کرونا و نارنجی شدن ساوه، اراک و خمین و وضعیت زرد در ۹ شهرستان دیگر استان توصیه می‌شود هیچ تجمعی در تفرجگاه‌ها و فضاهای سبز شهری صورت نگیرد و هرگونه تجمع در این اماکن ممنوع است.
وی اظهار داشت: به شهروندان در این سه شهرستان تاکید می‌شود در روز طبیعت برای در امان ماندن از بیماری منحوس کرونا در خانه بمانند و با خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ به حفظ سلامتی خود و دیگران کمک کنند.

در خرم آباد نیز محدودیت های جدید به مدت ۲ هفته اعمال می شود ،فرماندار خرم‌آباد در این خصوص گفت که محدودیت‌های جدید کرونا با توجه به تغییر وضعیت این شهرستان از زرد به نارنجی، از امروز چهارشنبه برای مشاغل گروه سه و چهار به مدت ۲ هفته اعمال می‌شود.

جعفر طولابی در جلسه ستاد مقابله با کرونا افزود: مشاغل گروههای سه و چهار به مدت ۲ هفته تعطیل هستند و چنانچه از این مصوبه تخطی کنند به مدت ۱۵ روز پلمب و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی شهرستان خرم‌آباد تهدیدکننده است تصریح کرد: تعطیلی کسب و کار و اعمال شدید محدودیت ها دردسر و پیامدهای اقتصادی برای مسئولان، مردم و بازاریان دارد اما برای سلامت شهروندان ضروری است.

در استان چهار محال و بختیاری و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان ، با نارنجی شدن شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، کیار، بروجن و سامان، نیمی از شهرستان‌های این استان در وضعیت پرخطر شیوع کرونا قرار گرفت.

مجید شیرانی  افزود: رود افزایشی شیوع ویروس کرونا در استان به حدی است که به زودی پنج شهرستان دیگر که در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند، نیز به نارنجی تغییر رنگ می‌دهند.

وی، شیب صعودی موج چهارم کرونا در استان را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: چنانچه روند افزایشی به همین شکل ادامه یابد در ۲ هفته پیش‌رو شرایط استان بحرانی خواهد شد و احتمال قرمز شدن استان وجود دارد.

شیرانی دورهمی‌های روز طبیعت را یکی دیگر از مهمترین خوشه‌های شیوع کرونا دانست و توصیه کرد تا در تعطیلات پیش‌رو مردم استان نسبت به خودداری از حضور در تجمعات، در خانه بمانند و از رفتن به سفر و برپایی دورهمی‌های بپرهیزند.

از مازندران هم خبر رسیده که شمارمراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در مازندران در  روزهای اخیر ۵۰ درصد بیشتر شده است .

 رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت :در هفته اخیر وضعیت کرونایی استان رو به وخامت گذاشت و شاهد رشد آمار مبتلایان بستری و همچنین سرپایی هستیم. 

دکتر سید عباس موسوی روز چهارشنبه گفت که تنها واقعیتی که اکنون برای مازندران وجود دارد این است که ما هم با ویروس جهش یافته مواجه هستیم و هم جمعیت رو به افزایشی از مبتلایان را داریم که نه تنها ریشه در سفر نوروزی دارد ، بلکه علت اصلی آن برداشته شدن محدودیت های کرونایی پس از تغییر رنگ بندی کرونایی استان به زرد و آبی است.

از زنجان و به نقل از  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان هم خبر رسیده که بیمار ان خاص و صعب‌العلاج زنجانی واکسن کرونا دریافت می‌کنند

دکتر علیرضا آرمانی کیان گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته واکسیناسیون ۷۰۰ بیمار خاص و صعب‌العلاج استان از هفتم فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده است و حداکثر تا یک هفته آینده به پایان می رسد.

وی همچنین در خصوص واکسیناسیون کرونای پاکبانان زنجانی نیز اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای این قشر در مرحله نخست پاکبانان دارای بیماری های زمینه ای بالای ۶۰ سال واکسن دریافت کرده اند و اینکه گفته می شود واکسن های آزمایشی  بوده، چنین موضوعی صحت ندارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از بیمارستان واسعی سبزوار با تاکید بر اولویت کادر درمان بیماران کرونایی برای تزریق واکسن، گفت: تاکنون ۸۰ درصد کادر درمان بیماران کرونایی در کشور واکسینه شده‌اند.

دکتر مریم حضرتی اظهار داشت:‌ واکسیناسیون کرونا در کشور در حال انجام است و فعالان بخش مراقبت‌های ویژه و درگیر با بیماران کرونایی در اولویت قرار دارند.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون کرونا برای سایر افراد جامعه و گروه‌های پرخطر نیز بر اساس پروتکل‌های ارائه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله انجام می شود.

دکتر حضرتی با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در کشور کنترل شده است، افرود: این دغدغه وجود دارد که در پی افزایش سفرهای نوروزی، دید و بازدیدها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موج چهارم کرونا بالا بگیرد.

 مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : در شرایط کنونی به دلیل محدودیت تعداد واکسن، کار واکسیناسیون به صورت مرحله ای در حال انجام است که بایستی در این مراحل بتوانیم به سطح مناسب از آمادگی برسیم به گونه‌ای که با رضایتمندی همراه باشد.

محمدحسین حیدری  افزود: باید بکوشیم سرعت عمل واکسیناسیون را در این زمینه بالا ببربم و به دستورالعمل یکسانی پایبند باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت پاسخگویی به پرسش ها و مسایل مردم در حوزه واکسن، این را موجب تقویت امید و انگیزه در کشور دانست و دستیابی به هماهنگی در دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه را ضرورت خواند.

در خوزستان و به نقل از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان،پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا در خوزستان تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد.

 نورالله حسن زاده  گفت: برابر مصوبه ستاد ملی کرونا با اشاره به اینکه پیش از این دستگاه های اجرایی استان در رابطه با معرفی کسب و کارها برای دریافت این تسهیلات عملکرد ضعیفی داشته‌اند اظهار داشت: به همین منظور ستاد ملی مقابله با کرونا،مهلت اختصاص این بخش از تسهیلات حمایتی دولت به بخش خصوصی را تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تمدید کرد.

وی بیان ‌داشت: پیش از این طی چندین نوبت ارائه این تسهیلات به کسب و کارها تمدید شد اما متاسفانه بعضا به دلیل  اطلاع رسانی ناکافی، کمبود میزان تسهیلات و یا احتمال بروز مشکل در بازپرداخت تسهیلات (به دلیل تعطیلی ) توسط کسب و کارها، این بخش از حمایت های دولت در خوزستان مورد استقبال کافی قرار نگرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اضافه کرد: تاکنون از ۹ هزار میلیارد ریال تعیین شده برای استان خوزستان طی سال گذشته، مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از تسهیلات ویژه کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرونا جذب شده است.

گزارش هایی با محوریت کرونا

هشدار قرمز کرونایی برای هرمزگان

نگذاریم کرمانشاه بار دیگر قرمز شود

جولان کرونا در آذربایجان‌غربی سوار بر موج دورهمی‌های نوروزی

تازه  ترین آمار وزارت بهداشت /۹۶ نفر دیگر جانباختند

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۵۶۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲ هزار و ۶۶۵ نفر رسیده است.

 سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در ایران بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۸ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۵۶۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۶۶۵ نفر رسید.

لاری گفت:  تا کنون یک میلیون و ۶۱۷ هزار و  ۳۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۹۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۵ شهرستان قرمز و ۵۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

لاری گفت: همچنین ۲۷۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی،ویروس کرونا تاکنون  بیش از ۱۲۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و سبب جانباختن بیش از ۲ میلیون و ۸۱۵ هزار نفر شده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!