یک مسوول در وزارت بهداشت: پنجمین گام مهار کرونا در کشور برداشته شد

دکتر بابک فرخی که به خراسان رضوی سفر کرده روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان نیشابور، هدف مشخص این مرحله از مقابله ملی با ویروس همه‌گیر را واکسیناسیون گسترده همه مردم علیه بیماری گووید ۱۹ در کل کشور اعلام و بیان کرد: این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی مطابق مفاد  “سند ملی” در دست اجرا قرار دارد.

۱۴۰ هزار پایگاه‌ واکسیناسیون تجمیعی

وی افزود: ۱۴۰ هزار پایگاه‌ واکسیناسیون تجمیعی درهمین چارچوب برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر به عموم هموطنان در سطح کشور دایر و راه‌اندازی شده است.

معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ادامه داد: شهروندان می‌توانند به صورت حضوری و یا خودرویی برای تزریق واکسن به این مراکز مراجعه کنند.

چهار گام پیشین

وی برپایی مراکز منتخب ۱۶ و ۲۴ ساعته را نخستین گام مبارزه ملی با کرونا پس از شیوع ویروس همه‌گیر در ایران ذکر و بیان کرد: هزار و ۲۵۰ مرکز منتخب در این چارچوب علاوه بر مراکز موجود تا آن زمان، برای شناسایی و غربالگری شهروندان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح کشور راه‌اندازی شد.

دکتر فرخی گفت: دومین گام مقابله ملی و مهار کرونا راه‌اندازی واحدهای نمونه‌گیری برای آزمایش طبی سریع شناسایی دقیق افراد مبتلا به این ویروس بود.

وی افزود: خدمات جا مانده مانند خدمات به کودکان و زنان باردار، سومین گام مبارزه با کرونا در سطح کشور بود که آن زمان در دستور کار وزار بهداشت قرار گرفت و تاکنون به خوبی اجرا شده است.

معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ادامه داد: کمکهای مومنانه، اقدامات نظارتی، رهگیری و مراقبت بیماران چهارمین گام‌ مقابله با کرونا بود که با همکاری بسیج در قالب “طرح شهید سلیمانی” اجرا شده است.

وی گفت: عملیات اجرایی این مرحله در چهار حوزه رهگیری بیماران، مراقبت در منزل، اقدامات نظارتی و کمکهای مومنانه صورت گرفته است.

دکتر فرخی افزود: “حدود چهار میلیون نفر رهگیری، ۲۰ میلیون مورد آزمایش طبی، قرنطینه معکوس ۳۱۵ هزار نفر و شش میلیون بازدید نظارتی از اماکن پرخطر” در همین چارچوب انجام شد.

وی ادامه داد: این اقدامات به صدور افزون بر ۳۶۴ هزار اخطار و ‌هزار و ۷۰۰ مورد پلمپ مکانهای پرخطر انتقال و شیوع ویروس کرونا انجامید.

معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین با اجرای “طرح شهید سلیمانی” در این ایام دو میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار درگیر با کرونا و مشکلات اقتصادی زیر پوشش کمکهای مومنانه قرار گرفتند. 

وی افزود: وزارت بهداشت هم‌اینک در قالب پنجمین گام‌ مقابه با بحران کرونا دست‌اندرکار واکسیناسیون و گسترش تدریجی آن به کل کشور است.
دکتر فرخی ادامه داد: مرحله نخست از پنجمین گام مقابله با بحران کرونا با تزریق واکسن به جمعیت سالمندان بالای ۶۵ سال و بیماران پرخطر درمجموع به تعداد هشت میلیون نفر از شهروندان ایرانی انجام شده است.

وی گفت: تاکنون تزریق یک میلیون دوز از مجموع پنج میلیون و ۴۰۰ دوز واکسن وارده به ایران در سطح کشور صورت گرفته است.
معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۳۳ درصد واکسنهای وارداتی به کشور را از نوع آسترازنکا، ۵۰ درصد سینوفارم، ۱۵ درصد اسپوتنیک و دو درصد بهارا اعلام کرد.

وی افزود: ۴۸ درصد از جمعیت تاکنون واکسینه شده را مردان و بقیه آنها را زنان تشکیل داده‌اند.

دکتر فرخی ادامه داد: مرحله سوم کارآزمایی واکسن ایرانی کووبرکت نیز تا پایان خرداد ماه جاری پایان یافته و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی گفت: واکسن ایرانی کووبرکت کم‌خطرترین و کم‌عارضه‌ترین نوع از انواع تاکنون بکارگرفته شده واکسن کرونا است. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون دو میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۰۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۸۰ هزار و ۶۵۸ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین دو میلیون ۵۰۸ هزار و ۹۰۷ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

وزارت بهداشت اعلام کرد هم‌اینک ۱۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهرستان در شرایط نارنجی و ۲۳۱ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. هیچ شهری در سطح کشور وضعیت آبی ندارد.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۳۵۳ هزار و ۳۸۸ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و ۵۳۲ هزار و ۹۲۹ شهروند دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به چهار میلیون و ۵۶۸ هزار و ۳۱۷ دوز رسیده است.

“پاندمی کرونا” در سطح جهان ۱۷۱ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۵۰۶ نفر را بیمار کرده و جان سه میلیون و ۵۷۷ هزار و ۴۳۰ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۱۵۴ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۱۵۷ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۳۴ میلیون ۱۳۶ هزار ۷۳۸ بیمار کووید  ۶۱۰ هزار و ۴۳۶ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه سیزدهم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.

error: Content is protected !!