۱۰۰۰ عدد واکسن ایرانی برکت به استان قزوین تعلق گرفت

پیمان نامدار در گفتگو با خبرنگار مهر از سهمیه هزار عددی واکسن برکت به استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۰۰۰ عدد واکسن برکت هم به استان قزوین تعلق گرفته است و منتظر دریافت دستورالعمل آن هستیم تا بدانیم به چه کسانی تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: سهمیه واکسینه استان قزوین تاکنون خوب بوده و این به آن علت است که به تعداد بیماران خاص، افراد مسن، جانبازان و ایثارگرانی که در سامانه ثبت شده‌اند واکسن کرونا تعلق گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: تأکید ما بر این است که محدودیت‌ها با توجه به شرایط رنگ‌بندی در کشور استمرار داشته باشد تا شاهد وقوع موج جدید نباشیم.

وی اضافه کرد: استان قزوین در استفاده از ماسک جز استان‌ها برتر کشور بود اما امروز شاهد کاهش بسیاری هستیم، بااین‌حال در زمینه رعایت فاصله اجتماعی و تهویه بهداشتی استان قزوین از چهار استان برتر در کشور است.

نامدار گفت: میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در استان قزوین ۷۲ درصد است. این در حالی است که زیر ۸۰ درصد ریسک و مخاطره به بار می‌آورد.

وی در خصوص اعمال واکسیناسیون اعلام کرد: روزانه در شهر قزوین به ۱۵۰۰ نفر جهت تزریق واکسن کرونا اطلاع‌رسانی می‌شود.

این مسئول ادامه داد: تأخیر واکسیناسیون باعث کاهش عملکرد واکسن نمی‌شود و همچنان منتظر رسیدن واکسن‌ها هستیم که کار تزریق را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در حال استفاده از واکسن سینوفارم هستیم و نوبت دوز دوم آسترازنکا نیز سه ماه دیگر است، تعدادی اسپوکنیک هم به ما داده‌شده است که اکنون در حال لکه‌گیری افراد جامانده در گروه سنی پایین ۷۰ سال هستیم.

نامدار با بیان اینکه وضعیت کرونا در استان قزوین تثبیت شده و میزان بستری و فوت از میانگین آمار کشوری کمتر است، ادامه داد: درواقع قزوین جز چهار استانی است که آمار کرونای پایینی دارد اما این نباید به عادی انگاری منجر شود.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون در استان قزوین باعث کاهش فوت افراد بالای ۷۰ سال شده است توضیح داد: البته موارد محدودی بعد از تزریق، به کرونا مبتلا شده و یک نفر هم فوتی داشتیم اما این علت آن نیست که واکسیناسیون بی‌تأثیر است، برای مؤثر واقع‌شدن واکسیناسیون بایستی زمان لازم از دوز اول و دوم گذشته باشد و واکسن، مثبت شدن تست را کاهش نمی‌دهد اما روی آمار مرگ‌ومیر تأثیر به سزایی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در پایان در خصوص اختلال در نوبت‌دهی واکسن در روز شنبه یادآور شد: اختلال به‌این‌علت بود که ما به مردم اطلاع نداده بودیم و آن‌ها بدون اطلاع مراجعه کرده بودند و هرگاه در هر استانی مردم بدون توجه به اطلاع‌رسانی مراجعه کنند اختلال به وجود خواهد آمد.

error: Content is protected !!