۱۳ تیرماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش گروه اخبار استان ها ، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری، ماسک نزدن و شرکت در تجمعات مختلف تا کنون نشان داده است که این موارد چقدر می تواند شرایط را ناپایدار و شکننده کند و متاسفانه با شیوع ویروس گونه دلتای کرونا که اولین بار در هند کشف شده بود نگرانی‌ها نسبت به موج پنجم بیشتر از قبل است.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان ، ویروس جدیدی که در حال چرخش است به احتمال زیاد ویروس هندی دلتا است که کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است و سرایت پذیری آن بسیار شدید است و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

سویه‌های جهش‌یافته هندی، انگلیسی و آفریقایی کووید ۱۹ در کشور در حال فراگیری است و خیلی از شهرهای کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمده‌اند و عادی انگاری نسبت به ویروس کرونا، می تواند همچون سم مهلکی شرایط کشور را پیچیده کند .

متاسفانه ۱۶۵ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۴ هزار و ۷۹۲ نفر رسید.

به گزارش روز یکشنبه وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ، تا کنون دو میلیون ۹۲۶ هزار و ۲۶۶ نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و سه هزار و ۲۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و 🔸مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۵۴ هزار و ۸۱۸ نفر رسید.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۶۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۹۸۸هزار و ۳۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۵۱هزار و ۹۴۵  دوز رسید.

از روز گذشته(شنبه) تا امروز ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۷۸۱  بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۲۰ نفر از آنها بستری شدند.

۱۳ تیرماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خبر داد و گفت : طبق ارزیابی‌های انجام شده رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم مازندران به زیر ۵٠ درصد رسیده است.

دکتر بابایی سرعت ابتلا به کووید ١٩ در مازندران را بسیار بالا اعلام کرد و گفت : آمار بیماران بستری طی تقریبا یک هفته بیش از دو برابر شد ، آماری که نشان می دهد کرونا با سیرعت زیادی در حال انتشار در استان و درگیر کردن شهروندان است و کمترین سهل انگاری ممکن است به ابتلای شهروندان بینجامد.

وی افزود: طی یک هفته گذشته آمار  بیماران سرپایی در استان نیز بشدت  افزایش یافته است و بیمارستان های استان در آماده باش کامل قرار دارند.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شهرستان آمل به عنوان یکی از پر خطر ترین شهرهای استان  از زمان شیوع کرونا یاد کرد و گفت : در آمل نشست های خانوادگی یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد شرایط قرمز بوده است.

فرماندار آمل نیز نسبت به سرعت بالای شیوع کرونا در این شهرستان دارای وضعیت قرمز کرونایی هشدار داد و گفت که در حال حاضر ۱۵۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آمل بستری هستند که پنج برابر قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

علیرضا شریعت افزود : آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های آمل تا پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا تنها ۳۱ نفر بود.

وی گفت که بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و عدم رعایت فاصله فیزیکی با وجود هشدارهای پیاپی در زمان تبلیغات شوراها به همراه برپایی دورهمی های خانوادگی ، جشن ها و دیگر مراسم تجمعی سبب شد تا آمل به عنوان نخستین شهرستان مازندران از یک هفته پیش وارد رنگ قرمز کرونایی شود.

از استان سیستان و بلوچستان نیز خبر رسیده که بنابر تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا در این استان تمامی ادارات، نهادها و بانک‌های امروز سیزدهم تیرماه با هدف کاهش تردد و پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل اعلام شد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛ شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.

سید محمد هاشمی شهری از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. 

 رئیس بیمارستان شهدای پاکدشت نیز در این رابطه گفت: آمار مراجعه کنندگان بیماران کرونایی به بیمارستان در یک هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته و همین امر وضعیت شهرستان را در شرایط پرخطر و بحرانی قرار داده است.

انوشیروان صادقی در خصوص روند بیماری کرونا در پاکدشت اظهار کرد: با توجه به موج جدید ویروس کرونا و افزایش چهار برابری مراجعات و بستری ها تمامی تخت‌های بخش کرونایی بیمارستان و بخش ویژه این بیمارستان تکمیل شده‌ است.

معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب نیز با اشاره به بستری بودن ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا گفت: شمار مبتلایان به این بیماری در شهرستان رو به افزایش و نگران کننده است.

دکتر محسن مرادی افزود: آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان صعودی است و روز به روز بیشتر می‌شود که این وضعیت نگران کننده و عاملی برای تهدید بیشتری سلامتی مردم است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: استان در آستانه موج پنجم کرونا و از جهات شمالی، غربی و جنوبی در همسایگی نقاط قرمز و آلوده به کرونا از نوع دلتا است.

نوید دانایی یادآور شد: وضعیت استان سمنان از نظر کرونایی بسیار شکننده است و هر لحظه منتظر پیک پنجم کرونا در استان سمنان هستیم. 

 استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که بیش از ۸۱۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت که این رقم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بی‌سابقه بوده است.

 فریدون همتی افزود: طبق ارزیابی‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری به ۶۰ تا ۷۰ درصد پایین آمده است؛ درحالی که زمانی رعایت ۹۵ درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی را در استان داشتیم که موجب کاهش میزان شیوع این ویروس شده بود.

وی ضمن گلایه مندی از آن دسته از افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند، اظهارداشت: این افراد با بی‌توجهی، جامعه را نگران کرده‌اند و سلامتی مردم را به خطر انداخته‌اند.

بر اساس گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز طی روزهای اخیر به رغم کاهش آمار جان‌باختگان، همزمان شاهد افزایش شمار مبتلایان جدید و بستری شدگان کرونا در استان اردبیل هستیم.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: در شبانه روز گذشته برای یازدهمین بار در سالجاری، آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل به صفر رسید ولی همزمان، ۳۳ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وی همچنین با اشاره به روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل اعلام کرد:  در شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ به ۱۹۱ نفر رسید که ۴۹ نفر بیشتر از کمترین آمار ثبت شده در سال جاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: با توجه به خیز و حرکت موج پنجم کرونا از جنوب به سمت شمال کشور که سویه غالب آن ویروس آفریقای جنوبی و هندی است، انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد شروع خیز کرونا در استان اردبیل باشیم.

وی وضعیت شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال شیوع گسترده کرونا در استان وجود دارد.

از استان البرز نیز گزارش شده است که با افزایش شمار مراجعه روزانه و تعداد بستری شدگان ، شاهد خیز دوباره کرونا در استان البرز هستیم .

دکترمحمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان این مطلب افزود : از مردم  استان البرز انتظار می رود برای مهار کرونا و بیماری کووید۱۹ فاصله اجتماعی ، پرهیز از حضور در مکان های پرازدحام و استفاده از ماسک را در اولویت کاری قرار دهند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

سید محمد هاشمی گفت: افزون‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

وی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: روزانه افزون‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ تست کرونا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنان مثبت است.

وی بیان کرد: شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.

به گفته کارشناسان بهداشتی ، علائم کرونای دلتا هندی شبیه سرماخوردگی از جمله آب ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد است و در صورت داشتن چنین علائمی بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه شود.

مردم هشیار باشند این نوع علائم را با سرماخوردگی اشتباه نگیرند چرا که سبب تاخیر در روند تشخیص و درمان آنها می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با اعلام هشدار نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم گفت: ۱۰۰ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده و مجموع مبتلایان استان به ۴۰ هزار و ۴۵۱ نفر افزایش یافته است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و حضور در تجمعات همچنین ساده انگاری و تصور از بین رفتن کرونا از عوامل افزایش مبتلایان و بستری ها در استان است و می تواند زنگ خطری برای تغییر وضعیت سایر شهرستان ها باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  نیز گفت: این استان با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان‌های جنوبی و همسایگی با استان‌ هرمزگان در شرایط حاد قرار دارد.

دکتر سعید کشمیری افزود: شمار بستری‌ها در این استان روزانه به ۲۰ درصد افزایش یافته و در زمان حاضر ۴۱۱ نفر در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

وی بیان کرد: کاهش استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله‌های اجتماعی باعث شلوغی بیمارستان‌ها شده  و به طور تقریبی ظرفیت این مراکز در حال تکمیل است.

کشمیری تاکید کرد: بهبود شرایط بیمارستان‌ها و تغییر رنگ کرونایی شهرستان‌های استان منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که باید از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم گفت: با توجه به افزایش مراجعه کنندگان به مراکز ۱۶ ساعته و افزوده شدن تعداد بستری ها، احتمال ورود استان به موج پنجم کرونا طی روزهای آتی زیاد است.

دکتر جواد آقازاده افزود: تا امروز وضعیت آذربایجان غربی بهتر بوده ولی نباید به این امر بسیار خوش بین باشیم و رعایت پروتکل ها را باید با دقت انجام دهیم.

وی اضافه کرد: همه ما باید آماده باشیم و تلاش کنیم تا میزان تلفات و گرفتاری به کرونا در روزهای آینده در آذربایجان غربی کاهش یابد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها، تاکنون حدود ۱۷۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی به این ویروس مبتلا شده و بیش از سه میلیون و ۷۷۷ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون ۸۴ هزار و ۷۹۲ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

error: Content is protected !!