۱۵ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استانها

بیش از ۱۸ ماه است که این ویروس زندگی جامعه جهانی از جمله مردم ایران را با مشکلات زیادی مواجه کرده و ترس از ابتلا به این ویروس، افسردگی و استرس‌ را در میان مردم افزایش داده است.

با گذشت بیش از ۱۸ ماه از شیوع این ویروس و درگیری نقاط مختلف کشور با پنج موج کرونا، کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری تجمع‌ها به خصوص مراسم‌های عروسی و عزاست.

این تاکید کارشناسان درست همان نقطه غفلت برخی از مردم در نقاط مختلف کشور است که هنوز احساس مسوولیتی در قبال خود و جامعه ندارند و بدون ماسک و رعایت دیگر پروتکل‌های بهداشتی عبور و مرور می‌کنند.

در همین ارتباط امروز از استان کهگیلویه و بویراحمد خبر رسید که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی بین اصناف زیر ۷۰ درصد و در بین عموم مردم به ۵۰ درصد رسیده است.

کرونا همچنان در شهرستان‌های مختلف کشور می‌تازد و همچنان بسیاری از نقاط کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و در بسیاری از نقاط از جمله استان‌های هرمزگان و خراسان رضوی محدودیت‌های سختگیرانه‌تری اعمال شده است.

در حال حاضر ۲۸۵ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

تعداد مبتلایان به کرونا در بسیاری از شهرستان‌های کشور، بیش از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی است و کادر بهداشت و درمان را خسته کرده و آنان همچنان خواهان تعطیلی ۲ هفته‌ای کشور و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه‌تر هستند.

شرایط فعلی، بیمارستان‌ها را با کمبود پرستار در ارایه خدمات به بیماران مواجه کرده است به گونه‌ای که معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری گفته است بیمارستان‌های استان برای مقابله با بحران کنونی شیوع موج پنجم ویروس کرونا ،نیاز فوری به بیش از ۱۰۰ نیرو در گروه پرستاری دارد.

در هرمزگان نیز به دنبال افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا و نیاز به نیروی پرستار، فراخوانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی این استان صادر شد که به دنبال آن ۳۳ نفر به بخش درمان استان اضافه شدند.

روند واکسیناسیون کرونا هم با شتاب بیشتری در حال انجام است و نوبت به واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۹ و قبل از آن رسیده است.
در همین زمینه شایعاتی در خصوص تزریق واکسن کرونا در استان‌های خوزستان و قم بدون شرایط سنی منتشر شده بود که از سوی مسوولان حوزه بهداشت و درمان تکذیب شد.

۱۵ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استانها

آخرین اخبار کرونایی استانها

وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان هرمزگان همچنان بحرانی است و براساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان، در ۲ هفته گذشته ۱۸۶ نفر از مردم هرمزگان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.
به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، از ابتدای پاندمی کرونا تاکنون ، یک هزار و ۷۶۹ نفر در هرمزگان بر اثر ابتلا به کرونا فوت شدند که از این شمار، فقط ۱۷ نفر در شبانه روز گذشته در نبرد با این ویروس مرگبار جان خود را از دست دادند.
همچنین در شبانه روز گذشته ۲۵۷ نفر دیگر به شمار بستری شدگان در بیمارستان‌های هرمزگان اضافه شدند و آمار بستری‌ها به یک هزار و ۲۴۱ نفر رسید که وضعیت ۱۳۱ نفر از این شمار مساعد نبوده و ۳۰ نفر در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارند.

از استان آذربایجان غربی نیز خبر رسیده است که تعداد بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی (بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا) در این استان به هزار و ۱۹۱ نفر رسیده است.
به گفته دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۱۳۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و حدود ۲۴۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.
همچنین ۱۲ نفر بر اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی فوت کردند و با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های این استان به چهار هزار و ۹۵۱ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته از یکهزار و ۱۷۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس معیارهای تشخیصی مطابق استاندارد سازمان جهانی بهداشت ۳۶۹ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.
به گفته ابراهیم سلمانی، از این تعداد ۶۵ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۳۰۴ نفر هم در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند.
در این مدت ۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان یزد جان خود را از دست دادند و هم‌اکنون ۹۱۰ فرد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین از کردستان خبر رسیده است گه ۲۵ درصد تست‌های روزانه کرونا در این استان مثبت است در حالی که این میزان در هفته‌های گذشته هفت درصد بوده است.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ۴۷۴ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۵۲ نفر آنان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

از اردبیل نیز خبر رسیده که رکورد بستری روزانه مبتلایان کووید ۱۹ در این استان در پی تشدید شیوع موج پنجم کرونا با شناسایی و بستری شدن ۱۲۴ نفر در شبانه‌روز گذشته شکسته شده است.

براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، میزان مراجعه و بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هر روز افزایش پیدا می‌کند و این استان با محدودیت جدی در پذیرش بیماران روبروست.

در لرستان هم چهار نفر دیگر قربانی کرونا شدند و بر اساس اعلام معاون دانشگاه علوم پزشکی، شمار قربانیان کرونا در این استان به ۲ هزار و ۱۴ نفر رسیده است.

به گفته دکتر مریم کوشکی، ۹۸۴ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و شمار مبتلایان به ۱۳۷هزار و ۶۹۵ نفر رسیده است.

همچنین در ایلام روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹، افزایشی است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان، ۳۴۰ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و مجموع مبتلایان استان به ۴۵ هزار و ۹۹۵ نفر افزایش یافته است.

خبرهای منتشر شده از وضعیت شیوع کرونا در خوزستان نیز نگران کننده است به طوری که رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفته است هم اکنون ۳۱۰ بیمار کووید ۱۹ در پنج بیمارستان در جنوب غرب خوزستان بستری هستند و تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان ۲ برابر تعداد مرخص شدگان است.

در همدان هم طی ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

براساس اعلام مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و  ۲۰ مورد بود که ۱۹۹ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

۱۵ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استانها

آخرین اخبار از روند تزریق واکسن کرونا

از هرمزگان خبر رسیده است که وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی دستور واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال جزایر کیش و قشم را صادر کرده است و به زودی نحوه ثبت‌نام و تزریق کیشوندان و قشموندان از طریق منابع رسمی دانشگاه علوم پزشکی اطلاع رسانی خواهد شد.

در خوزستان نیز واکسن کرونا به افراد ۴۱ سال به بالا تزریق می‌شود؛ به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مجوز تزریق واکسن به افراد متولد سال ۵۹ به قبل در خوزستان صادر شده و سامانه سلامت برای ثبت‌نام این افراد فعال است.

همچنین در آذربایجان غربی، تاکنون ۴۶۱ هزار و ۴۰۷ دُز واکسن کرونا تزریق شده است.
براساس اعلام علی احمد آقاپور رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، این آمار روز به روز در حال افزایش است به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱ هزار و ۵۱۷ نفر به این تعداد اضافه شده است.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونای استان البرز هم با اشاره به افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان، از مردم خواسته است واکسیناسیون کرونا را جدی بگیرند.
به گفته دکتر مهرداد بابایی، اکنون میزان مراجعه روزانه مبتلایان کووید ۱۹ به مراکز  بهداشتی درمانی  البرز به بیش از سه هزارو ۷۰۰ نفر رسیده که نگران کننده است.
این مسوول با اشاره به اینکه تا کنون ۵۰۰ هزار دُز واکسن  کرونا در استان البرز تزریق شده است، گفته است هیچ عوارض خطرناکی ناشی از تزریق واکسن در این استان برای برای دریافت کنندگان واکسن مشاهده نشده است.

همچنین از کرمانشاه خبر رسیده است که واکسیناسیون گروه‌های مختلف با سرعت در حال انجام است و براساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف و مشاغل پرخطر در استان تزریق شده است.

تزریق واکسن کرونا در یزد نیز رکورد جدیدی را ثبت کرده است به گونه‌ای که بنا بر اعلام معاون فنی مرکز بهداشت یزد، هفت هزار و ۹۶۱ دُز واکسن روزانه علیه ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در این استان تزریق شده است.

به گفته دکتر مسعود شریفی، از ابتدای انجام واکسیناسیون گروه های هدف تاکنون ۲۲۰ هزار و ۵۷۰ دُز واکسن تزریق شده که از این تعداد ۱۷۲ هزار مربوط به نوبت اول و ۴۸ هزار و ۵۷۰ دُز در نوبت دوم تزریق شده است.

 تازه ترین آمار کرونایی کشور

براساس اعلام روز جمعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴۵۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسیده است.

از دیروز تا امروز ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۴ هزار و ۳۸۱ نفر از آنها بستری شده اند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر رسیده است. خوشبختانه تاکنون سه میلیون ۴۹۲ هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. ۶ هزار و ۲۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۲۶ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. همچنین تاکنون ۱۱ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۲۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۷۰ هزار و ۶۶۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۷ دُز رسیده است.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.

error: Content is protected !!