۱۷ تیرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

دلتا یا سویه هندی و جهش یافته ویروس کرونا که که تا کنون در ۶۸ کشور جهان مشاهده شده و گفته می شود در ایران نیز به تدریج الگوی غالب خواهد شد، در مواجهه اول فرد مبتلا می تواند بین ۸ تا ۱۲ نفر را گرفتار کند.

به گفته فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران، قدرت سرایت دلتا کرونا ۱۲ برابر فرم کلاسیک آن است و همین ویژگی خانواده ها را یشتر درگیر کووید ۱۹ کرده است. 

علیرضا زالی علائم اصلی این نوع ویروس را شامل مشکلات گوارشی و تنفسی اعلام کرد و افزود: شروع ابتلا تا بستری شدن فرد مدت زمان بسیار کوتاهی است و این امر خطر آن را نسبت به نوع کلاسیک بسیار بیشتر می‌کند.

همچنین به بیان کارشناسان، این سویه واکسن گریز که رعایت پروتکل های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات غیرضروری موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به آن است، به مرور و به واسطه کاهش توجه به پروتکل های بهداشتی مناطق بیشتری از کشور را تسخیر می کند و اخبار دریافتی نیز نشان می‌دهد که  پای این ویروس به استان های بیشتری باز شده و شمار زیادی از هموطنان را مبتلا کرده است. 

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تاکید دارند که با وجود گرمای تابستان، هیج گونه سهل انگاری در رعایت پروتکل ها مجاز نیست و خطر ابتلا از آنچه تصور می شود، نزدیک تر است. 

با توجه به  ضرورت اتخاذ تدابیر همه جانبه برای حفظ سلامت هم میهنان، امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، بر مراقبت بیشتر از مرزهای گسترده استان سیستان و بلوچستان جهت جلوگیری از هرگونه ورود غیرقانونی و انتقال بیماری و مساعدت و همکاری ارتش در این زمینه تاکید کرد.

تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها 

در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان تازه‌ترین استان درگیر با سویه هندی ویروس کرونا، امروز اعلام شد که تعداد موارد مبتلا به ویروس کرونا در این استان طی ۲۴ساعت گذشته بعد از حدود دو ماه از مرز ٢٠٠ نفر گذشت که نشان دهنده ورود کرونای هندی به استان و شروع پیک سوم است.

 پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه هم اکنون سه شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد در شرایط قرمز قرار گرفته اند، اظهار داشت: احتمالا طی روزهای آینده مابقی شهرستانهای استان نیز قرمز خواهند شد.

وی از مردم استان خواست که در این شرایط بحرانی از تردد های غیر ضروری در مکان های شلوغ، مراکز بهداشتی و درمانی و بازار ها خودداری و با صبر و تحمل در این روز ها، از رخ دادن اتفاق های ناگوار برای خانواده و جامعه جلوگیری نمایند.

یزدان پناه افزود: سفر به روستاها و مراسمات جمعی منجر به انتقال و گسترش بیماری شده و افراد زیادی مبتلا خواهند شد که در طی هفته های آینده تخت خالی بیمارستانی برای پذیرش بیماران وجود نخواهد داشت و در نتیجه مرگ و میرها افزایش می یابد. 

کرونا بار دیگر به مازندران هم سر زده و براساس اخبار دریافتی، بستری بیماران کرونایی در بابل با رشد جهشی، از حدود روزانه ۱۵ نفر در ۲ هفته پیش اکنون به ۴۴ نفر در روز افزایش یافته است.

بستری بیماران کرونایی در بابل که ششم تیر ماه  با مجموع بستری ۷۷ نفر به پایین ترین حد خود در پنج ماه گذشته رسیده بود ، از آن روز به بعد افزایشی شد و در حال حاضر با افزایش یک و نیم برابری به ۱۷۲ نفر رسیده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، علت اصلی ورود این شهرستان به وضعیت قرمز عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری  است و با بررسی های انجام شده،  از ابتدای تیر ماه تاکنون استفاده بابلی ها از ماسک به پایین ترین حد خود یعنی ۴۳ درصدی کاهش یافته که بسیار نگران کننده است.

دکتر سید فرزاد جلالی افزود: اگر مردم به استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی ملزم نباشند شاهد جهش های گسترده بستری بیماران کرونایی خواهیم بود و در شرایط کنونی افرادی هم که واکسینه شدند باید نسبت به استفاده از ماسک جدیت داشته باشند و گرمای هوا نباید زمینه حذف ماسک را فراهم کند.

اما در آذربایجان غربی، در حالی که ۶ روز پیش، تعداد بیماران بستری مبتلا یا مشکوک به کرونا در استان ۵۵۸ نفر بود، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی (بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا) در استان به ۶۳۷ نفر رسیده که افزایش ۷۹ نفری را نشان می دهد.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و حدود یک سوم از این تعداد نیز در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۱۴۲ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۳۱ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقازاده با اشاره به فوت پنج نفر از جمله سه ارومیه ای بر اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهار هزار و ۷۸۶ نفر رسیده است.

همچنین در ایلام  ۳۰ بیمار کرونایی جدید شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۱۰۸ نفر رسید، اما در این مدت موردی از فوتی ثبت نشده است. 

مهران با ۱۵ بستری جدید و ایلام با هشت نفر بیشترین تعداد بستری های جدید در استان را به خود اختصاص دادند.

هم اکنون شهرستان های ایلام، چوار و مهران در وضعیت قرمز، دره شهر و دهلران در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان های ایلام  در وضعیت زرد قرار دارند.

در لرستان،  ۲۶۴ بیمار جدید کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۲۳ هزار و ۳۸۹ نفر رسید. همچنین طی این مدت  ۲بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند و تعداد جان‌ باختگان در این استان به یک‌هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است.

در لرستان، شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی ، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی و پلدختر و خرم آباد در وضعیت قرمز هستند.

در سیستان و بلوچستان که هم اکنون با شرایط سختی درگیر است، کرونا در شبانه روز گذشته هزار و ۲۹۸ نفر دیگر را مبتلا کرده و امار کلی مبتلایان در استان رابه ۶۶هزارو۳۵۴  نفر رساند. همچنین با فوت۲۴ مورد جدید، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۷۷۱ رسید.

براساس اعلام مسوولان بهداشت و درمان استان، افزون‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

در این استان که وضعیت کرونایی آن فوق بحرانی توصیف شده است، شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. 

اما خبر دیگر از این استان، این که به گفته علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، کادر درمان ارتش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و انجام اقدامات درمانی وارد استان شدند و از همان لحظات اولیه ورود کار اجرایی، خدماتی و درمانی‌ را شروع کردند.

۱۷ تیرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون

جریان واکسیناسیون در کشور برای مقابله با کرونا ادامه دارد و اخبار متعددی درباره  ورود محموله های واکسن در کنار استفاده از واکس های داخلی و تزریق آن به گروه های هدف در مناطق مختلف دریافت می شود. 

 دبیرکل جمعیت هلال‌احمر امروز از ورود پنجمین محموله واکسن کرونا خریداری شده توسط این جمعیت و تحویل آن وزارت بهداشت و درمان خبر داد. 

امروز همچنین اعلام شد که اولین پایگاه تزریق واکسن ایرانی کوو برکت در سیستان و بلوچستان افتتاح و نخستین واکسن کوو برکت در زاهدان تزریق شد.

به گفته مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)در سیستان و بلوچستان ، ۲۸هزار دوز واکسن ایرانی کوو برکت توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر تحویل داده شده است.

وی افزود: با توجه به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دوز تحویلی توسط این ستاد به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان خواهیم بود.

همچنین احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان که امروز اولین دوز کووبرکت را دریافت کرد، گفت: گروه سنی بالای ۵۰ سال در هفته آینده پس از اعلام مسوولان بهداشت و درمان می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا نام‌نویسی کنند.

وی ادامه داد: روند انجام واکسیناسیون در استان نسبت به سایر نقاط کشور به سرعت در حال انجام است و هم‌اینک گروه سنی بالای ۶۰ سال علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

موهبتی  با بیان اینکه مردم به شایعات و جوسازی‌های ایجاد شده توسط رسانه‌های معاند توجه‌ای نداشته باشند و برای واکسینه شدن خودشان اقدام کنند افزود: با تزریق واکسن کرونا ایمنی قابل قبولی در بدن فرد ایجاد می‌شود و از شدت مرگ و میر ناشی از کرونا کاسته می‌شود.

در همدان هم به طور میانگین روزانه چهار تا پنج هزار نفر در این استان علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

این خبر را دکتر محمد طاهری سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اعلام کرد و افزود:  در مجموع تاکنون ۱۴۰ هزار دوز واکسن به علاوه سه هزار دُوز واکسن پاستور در این استان تزریق شده است.

وی همچنین با بیان این که موردی از ابتلا به ویروس دلتا در استان ثبت نشده است، در عین حال تاکید کرد که شهروندان با پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و دوری از تجمع ها از ابتلا به کرونا و شیوع کرونا دلتا پیشگیری کنند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان تنها شهرستان فامنین در وضعیت زرد کرونایی بوده و مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.رئی

اما در زنجان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان مرکز واکسیناسیون راه‌اندازی کرد که به گفته رئیس این اتاق، در راستای رسالت های اجتماعی اتاق بازرگانی و عملیاتی کردن برنامه‌ها، یک مرکز واکسیناسیون عمومی از سوی این اتاق تجهیز شد که در روزهای آینده با رسیدن واکسن، کار خود را آغاز می‌کند.

۱۷ تیرماه و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

سایر خبرهای کرونایی

زنجان/ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان گفت: میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان به ۶۰ درصد رسیده است که این روند قطع زنجیره کرونا را با مشکل مواجه می کند درحالی که باید این میزان به بالای ۸۰ درصد برسد.

دکتر پرویز قزلباش  افزود: میزان رعایت این پروتکل ها در کل کشور نیز کاهش یافته است که تداوم همین مساله و عادی انگاری ها مشکلاتی را در  گسترش بیماری بوجود می آورد.

وی همچنین با قدردانی از نقش موثر نیروی انتظامی در مقابله با بیماری گفت: برای کنترل مبادی ورودی شهر توسط نیروی انتظامی اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

یزد/ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  با اشاره به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان به کمتر از ۵۰ درصد  گفت: هم‌اکنون استفاده از ماسک در استان به ۵۸ درصد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم به ۴۸ درصد  کاهش یافت تعداد بیماران جدید کووید ۱۹ در یزد به ۶۱۳ نفر رسید

ابراهیم سلمانی افزود: در شبانه‌روز گذشته از هزار و ۹۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۶۱۳ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: مردم شیوع ویروس کرونا را جدی بگیرند و همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را  رعایت و از حضور در اجتماعات و دورهمی‌های خانوادگی جدا خودداری کنند.

لرستان/ کرونا بازار شهر خرم آباد را که به وضعیت قرمز درآمده است، به مدت یک هفته تعطیل کرد. 

علی سیف مدیر‎کل پدافند غیرعامل لرستان با اعلام این خبر اضافه کرد: گرچه در رنگ بندی جدید وضعیت کرونایی لرستان تغییری ایجاد نشده و تنها شهرستان های خرم‌آباد و پلدختر در وضعیت قرمز و مابقی شهرستانها در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند اما بناچار برای کنترل شیوع این ویروس تعطیلی بازار در شهرستان های قرمز آغاز شده و در این راستا تیم‌هایی برای نظارت و سرکشی تشکیل و طبق دستورالعمل به اصناف ابلاغ شده است.

سیف افزود: تنها راه حل ریشه کنی این ویروس واکسیناسیون ۷۰ درصدی  جامعه می باشد که با شرایط موجود دور از انتظار بوده لذا برای کاهش شیوع ویروس کرونا تنها رعایت نکات بهداشتی، دوری از تجمعات و زدن ماسک در اجتماعات توصیه می شود.

وی یکی دیگر از اقدامات موثر در راستای کاهش شیوع ویروس کرونا را ماندن در خانه اعلام کرد و گفت: تنها ۱۵ درصد انتقال ویروس کرونا بر اثر بازبودن محل کار اصناف می باشد اما زمانی که بازار فعالیت خود را آغاز کند مردم به خارج از خانه آمده و این میزان ابتلا افزایش می‌یابد.

سیف گفت: علیرغم بروز مشکلات اقتصادی و تورم، چاره‌ای جز تعطیلی بازار نیست چرا که سلامتی مردم مهم تر می‌باشد و امیدواریم که مردم در این راستا همکاری لازم را داشته باشند.

مازندران/  قرار گرفتن مازندران در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی و پاک شدن رنگ زرد از این استان سبب شد تا جمعه بازار جویبار به عنوان قدیمی‌ترین بازار سنتی مازندران یک هفته پس از بازگشایی بار دیگر تعطیل شود.

باز شدن مجدد این جمعه بازار جمعه که  با قدمتی بیش از یک قرن تا پیش از شیوع کرونا هر هفته پذیرای خریداران بی شماری از نقاط مخلف شهرستان های مازندران و سایر استان ها بود. به شرایط کرونایی پیش رو  بستگی دارد.

اصفهان/  ورود خودروهای غیر بومی به سه شهر اصفهان، کاشان و اردستان که در وضعیت قرمز و بسیار پر خطر کرونا قرار دارند، ممنوع شد. 

سرهنگ محمدرضا محمدی رییس پلیس راهور استان اصفهان گفت: با توجه به قرمز شدن وضعیت همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در سه شهرستان اصفهان، کاشان و اردستان ورود خودروهای غیر بومی از امروز به این مناطق و خروج خودروهای بومی نیز از آنها ممنوع است.

وی درباره محدودیت های کرونایی با توجه به قرمز شدن شرایط این سه شهرستان، اظهار داشت: از امروز مراکز تعویض پلاک و آموزشگاه‌های رانندگی به مدت ۲ هفته در این مناطق تعطیل است به جز آموزش‌های عملی رانندگی با حضور ۲ نفر یا آزمون‌های عملی رانندگی به شرط آنکه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام شود.

محمدی با بیان اینکه توقف در حاشیه رودخانه زاینده رود، تفرجگاه‌ها و بوستان‌ها در این مناطق نیز ممنوع است، تاکید کرد: شهرداری اصفهان لازم است نسبت به تعطیلی مراکز تفریحی صفه و ناژوان اقدام کند و توقف در محدوده آنها ممنوع است.

خراسان رضوی/ جانشین رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: ۱۲۰ دستگاه خودرو غیربومی در ورودی شهرهای کرونایی استان جریمه شدند.

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد  افزود: این تعداد خودرو در ۲۴ ساعت گذشته در جریان اجرای طرح منع ورود خودروهای غیربومی به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی جریمه شدند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پلیس استان دیروز از ورود ۴۲۰ دستگاه خودرو غیربومی به شهرهای با وضعیت کرونایی جلوگیری کرد.
سرهنگ قانعی‌نژاد اضافه کرد: رانندگان ۵۷۰ دستگاه خودرو غیربومی نیز از پلیس خراسان رضوی تذکر گرفتند.

کهگیلویه و بویراحمد/ رییس پلیس راه استان از اعمال محدودیت‌های تردد کرونایی در شهرستان های گچساران و بویراحمد با وضع قرمز و کهگیلویه با وضع نارنجی کرونا خبر داد. 

 سرهنگ بهنام ویسی پور ظهار داشت: از عصر روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ محدودیت های تردد کرونایی در ورودی این سه شهرستان اعمال شد.
 

گزارش‌های کرونایی 

گزارش هایی درباره شرایط کرونایی گیلان و سیستان و بلوچستان از طریق عناوین زیر در دسترس است: 

امتناع؛ سد راه واکسیناسینون در گیلان

امید روزهای کرونایی سیستان و بلوچستان با افزایش تجهیزات بیمارستانی

کرونا در ایران/ ۱۳۶ قربانی دیگر 

وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۶ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۳۹۷ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۰۶ نفر از آنها بستری شدند..

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و۵۱۷ هزار و ۶۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۰ هزار و ۵۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۱۷ دوز رسید.

در حال حاضر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

error: Content is protected !!