۱۹ راز برای نگهداری از مو

۱۹ راز برای نگهداری از مو

مو از جمله مواردی است که کمتر به سلامتی آن دقت می شود ما در اینجا شما را آ با ۱۹ راز نگهداری از آن آشنا خواهیم کرد

تقویت موی کم پشت با سیلیکون

بسیاری از مردم از موی کم پشت شکایت دارند اما تعداد کمی از آنها درمان خوبی برای آن سراغ دارند. کاندیشنرهای سنگین (حاوی روغن و پروتئین بیشتر) تنها مو را لَخت می‌کنند. روش بهتر، استفاده از محصولات حاوی سیلیکون مانند دایمتیکون یا سیکلو متیکون است. این مواد مو را با نوار نازکی می‌پوشانند که مو را پر تر نشان می‌دهد در حالی که چرب به نظر نمیرسد. سیلیکون حتی پس از شستشو نیز باقی می ماند.

ماهی و آجیل بخورید تا موی سالمتری داشته باشید

همان مواد مغذی که برای تقویت بدن مفید است، برای سلامت مو نیز خوب است. ماهی سالمون و آجیل بخورید. پروتئین و امگا ۳ موجود در آنها به سلامت پوست سر کمک می‌کند. سبزیجات با برگ سبز، لوبیا و هویج نیز برای موهایتان خوب است. از رژیم غذایی موقتی که موجب کاهش وزن سریع می‌شوند اجتناب کنید. با این رژیمهای غذایی مواد مغذی مهم به بدن نرسیده و شکنندگی یا ریزش مو اتفاق می افتد.

با آب ولرم از درخشندگی مو محافظت کنید

آب داغ می‌تواند روغن محافظ مو را که به عنوان کاندیشنر طبیعی عمل می‌کند، پاک کرده و درخشندگی طبیعی مو را از بین ببرد. این به معنی دوش آب سرد نیست. بلکه از آب ولرم برای شستشوی مو استفاده کنید. پوست سر را در حالی که شامپو زده اید، ماساژ دهید.

اصلاح موخوره با پروتئین

اگر اغلب مویتان را با ابزار داغ کننده آرایش می‌کنید یا از رنگ، بی رنگ کننده یا فر زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است به لایه بیرونی محافظ مو آسیب برسانید. نتیجه آن موخوره است. خوشبختانه محصولاتی برای مو وجود دارد که به ترمیم این آسیب کمک می‌کند. به دنبال کاندیشنرهای حاوی پروتئین باشید. این مواد وارد ساقه مو می‌شوند و موخوره را ترمیم می‌کنند. این ترمیم تنها تا شامپوی بعدی باقی می‌ماند بنابراین باید به طور منظم از آن استفاده کنید.

آن حجم زیبای موی قرمز را ایجاد کنید

پر پشتی مو به ژنتیک و تکنیک آرایش مویتان بستگی دارد. افراد با موی قرمز به طور طبیعی موی ضخیمتری دارند در حالی که افراد بلوند موی نازکتر اما تعداد بیشتری مو دارند. خوشبختانه شما می‌توانید حجم مویتان را از هر نوعی که باشد، پر پشت کنید. از یک کاندیشنر بدون نیاز به شستشو (leave-in conditioner) یا موس استفاده کنید و ابتدا ریشه مو را خشک کنید. مو را هنگام خشک کردن به سمت بالا حرکت دهید تا افزایش حجم داشته باشد. اگر مویتان بسیار ظریف است از گرمای کم وسایل حرارت دهنده استفاده کنید.

شوره را با چربی درمان نکنید

شوره (پولکهای سفیدی که از سر شما میریزد) اصلاٌ به دلیل خشکی پوست نیست. اختلال جزئی در پوست سر مسئول آن است. مالیدن روغن به سر میتواند شوره را بدتر کند. شامپوهای حاوی دارو بهترین روش اصلاح آن است. شامپو را ۵ دقیقه بر روی سر بگذارید تا به پوست سر نفوذ کند و به طور کامل آن را بشویید.

از سشوارهای قوی استفاده نکنید

ممکن است فکر کنید یک سشوار قوی زمان مورد نیاز برای مدل دادن به مو را کوتاه می کند، اما در مقایسه ای که در انواع مختلف سشوار انجام شد، گزارش های مصرف کنندگان نشان داد که همه سشوارها، تقریبا در مدت زمان برابری موها را خشک می‌کنند اگر چه برخی از انواع آن پر سر و صداتر از بقیه هستند. سشوارهای گرانتر بی صداتر هستند و پر صدا ترین آنها صدایی مانند جاروبرقی دارد.

کمتر برس بزنید تا ریزش مویتان کمتر شود

برس زدن بیش از حد، موها را از جای خود خارج می کند. ریزش مقداری از موها طبیعی است (در بیشتر مردم ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز میریزد). این موها رشدشان متوقف شده و به مرحله استراحت رسیده‌اند. برای جلوگیری از ریزش موی بیشتر از حد طبیعی، از برسی استفاده کنید که راس سوزنهای آن توپ کوچکی دارد. هرگز موی مرطوب را برس نکشید، به جای آن از شانه استفاده کنید.

مراقب بافت سفت مو باشید

اگر چه بافتن و دم اسبی بستن مو روش خوبی برای نشان دادن سبک شخصی شما است اما اگر مو را خیلی محکم و سفت ببندید، ممکن است بشکند و به ریشه آن آسیب وارد شود. استفاده از مدلهای تنگ مو در تمام طول شبانه روز ممکن است موجب ریزش مو شود. شب هنگام موهایتان را باز کنید. مدل بافت مو در یک ماه گذشته مو باعث ریزش مقداری مو می‌شود. اگر اکستنشن سنگین استفاده می‌کنید پس از سه ماه به موهایتان استراحت بدهید.

اجازه ندهید برندها جیبتان را خالی کنند

از پول زیادی که خرج محصول خاصی می‌کنید، چه چیزی عایدتان می‌شود؟ در بررسی انجام شده بر روی ۱۷۰۰ نمونه شامپو برای موهای دم اسبی، مشخص شد که شامپوهای گران قیمت بهتر از شامپوهای ارزان نیستند. باید چه محصولاتی بخرید؟ شامپو و حالت دهنده ای انتخاب کنید که برای نوع موی شما (چرب، رنگ شده و …) طراحی شده اند.

از رنگ ملایم برای پوشاندن موهای سفید استفاده کنید

هنگامی که پا به سن می‌گذاریم نه تنها رنگ مو شروع به تغییر می‌کند، بلکه رشد مو هم آهسته تر شده و موها ضعیف تر می‌شوند. بنابراین موی آسیب دیده به سرعت نباید کوتاه شود. مواد شیمیایی به کار رفته در محصولات موی افراد مسن، باید ضعیفتر باشد تا از آسیب جلوگیری کند.

مراقبت از موهای فر در زمستان

رطوبت باعث فرفری شدن موها می‌شود. اما الکتریسیته ساکن بیشتری در زمان خشکی هوا وجود دارد. به این دلیل، موی فر در ماههای زمستان و آب و هوای بیابانی بیشتر پف می‌کند. از کاندیشنر استفاده کنید تا تاثیر الکتریسیته ساکن را از بین ببرید. شامپوهایی که از لحاظ pH متعادل هستند نیز می‌توانند موی فر رنگ شده یا با مواد شیمیایی صاف شده را سر جایش بنشانند!

موهای فرتان را برس نکشید

موی فر احتمال شکنندگی و خشکی بیشتری دارد. استفاده ملایم از شانه دندانه بلند برای موهای فر بهتر از شانه یا برس است. حالت دهنده های دارای پلیمرها می‌توانند مو را نرم کرده و مدیتریت آن را ساده‌تر کنند. به دنبال polyvinylpyrrolidone بر روی برچسب محصول بگردید. استفاده از اتوی مو و صاف کننده ممکن است به مو آسیب برساند، از آنها بیش از حد استفاده نکنید.

از تغییر رنگ شدید مو اجتناب کنید

شاید موی مشکی دارید اما میخواهید همیشه بلوند باشید یا بلوندی هستید که ترجیح می‌دهید مویتان رنگ تیره ای داشته باشد. باید بدانید که با تغییر رنگ شدیدتر مو، به مو آسیب بیشتری میزنید. برخی از متخصصان پوست توصیه می‌کنند رنگ مویتان را بیشتر از سه سایه از رنگ طبیعی آن تغییر ندهید.

مدتی از سشوار استفاده نکنید

تحمل استفاده فراوان از سشوار برای موها دشوار است و این کار می‌تواند در نهایت به ریزش مو منجر شود. وقتی از سشوار استفاده می‌کنید، از گرمای کم استفاده کنید. به خصوص موهای ظریفتر به آسیب ناشی از گرما حساستر هستند اما حتی موهای ضخیمتر نیز به مراقبت و ملاحظه نیاز دارند. پیش از مدل دادن به مو با استفاده از حالت دهنده از موی خود محافظت کنید.

موهایتان را از خورشید محافظت کنید

رفتار خورشید با موهای شما، بهتر از رفتار آن با پوستتان نیست. قرار گیری در معرض خورشید مو را خشک می‎کند، به خصوص اگر موها رنگ شده باشد. از اسپری سبک مو با محافظ SPF، یا کلاه در مواقعی که آفتاب شدید است، استفاده کنید. اصلاح مکرر مو می‌تواند به حفظ سلامت آن کمک کند.

دوش پیش از شنا

با شستشوی مو پیش از وارد شدن به استخر یا با استفاده از کلاه شنا، از آسیب کلر پیشگیری کنید. اگر مویتان از قبل با آب خیس شده باشد، مواد شیمیایی زیادی از استخر جذب نمی‌کند. از محصولات متعادل کننده pH استفاده کنید تا بیشتر از مو در مقابل این مواد محافظت کند.

به موهایتان استراحت بدهید

برای حالت بهتر مو بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که هیچ کاری نکنید. کشیدن، شانه کردن، برس کشیدن، خشک کردن و استفاده از مواد شیمیایی مو، به ساقه مو آسیب میزند. حتی خشک کردن شدید با حوله هم به مو آسیب میزند. با ملایمت موی مرطوب را با حوله خشک کنید. اگر موی آسیب دیده دارید، آن را مدل ندهید. هنگامی که موی آسیب دیده خارج می شود، بخش تازه رشد یافته سالم خواهد بود.

به تغییرات مویتان توجه کنید

تغییرات ناگهانی در مو مانند شکنندگی مو یا ریزش موی بیشتر از حد معمول، می‌تواند در موارد نادر نشانه مشکلاتی در سلامتیتان باشد. برخی از داروها نیز موجب ریزش مو می‌شوند. اگر متوجه تغییرات زیاد در موی خود شدید به متخصص مراجعه کنید.

error: Content is protected !!