۲هزار و ۸۰۰ مازندرانی برای دریافت واکسن کووپارس ثبت‌نام کردند

به گزارش ایرنا، استان مازندران برای تزریق فازسوم واکسن کووپارس متعلق به انستیتو پاستور ایران که واکسن مشترک ایران با کشور کوبا است حدود ۶ هزار و ۵۰۰ سهمیه دارد و بر اساس تازه ترین گزارش سامانه ثبت نام انستیتو پاستور ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در استان جهت دریافت این واکسن نام نویسی کردند.

فاز سوم واکسن کرونا انستیتو پاستور قرار است در ۲ شهر ساری و بابل همراه با ۶ شهر دیگر کشور شامل شهرهای اصفهان، زنجان، بندر عباس، کرمان، همدان و یزد درسطح کشور انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل به عنوان یکی از دو نهاد بهداشتی و درمانی استان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون یکهزار و ۱۰۰ بابلی برای دریافت واکسن شرکت انستیتو پاستور ایران و کوبا اعلام آمادگی کردند.

دکتر سید فرزاد جلالی افزود: سهمیه شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی بابل برای دریافت این واکسن سه هزار نفر است که در صورت موافقت وزارت بهداشت از روز چهارشنبه هفته جاری تزریق آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: با آغاز تزریق این واکسن ثبت نام داوطلبان هم ادامه خواهد داشت و با راستی آزمایی افزاد واجد شرایط تزریق این واکسن انجام خواهد شد.

 به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل بعد از تزریق مرحله نخست واکسن کووپارس پاستور، ۲۸ روز بعد مرحله دوم تزریق این واکسن هم انجام می شود.

دکتر جلالی افزود: پس از تزریق واکسن نمونه‌گیری خون از شخص دریافت کننده واکسن پاستور انجام خواهد شد تا سطح ایمنی بدن ارزیابی شود و فرد به طور مستمر در معرص ارزیابی قرار خواهد داشت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران نیز از ثبت نام یکهزار و ۷۰۰ نفر در شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه خبر داد  و گفت: ظرفیت مازندران برای تزریق فاز سوم این واکسن سه هزار و ۵۰۰ نفر است که متقاضیان تا هفته آینده فرصت دارند برای حضور در این فاز تزریقی نام نویسی کنند.

دکتر قاسم اویس همچنین برای شرایط احراز صلاحیت دریافت واکسن کووپارس انستیتو پاستور اشاره کرد و گفت: داوطلبان نباید دارای بیماری هایی همچون نارسایی خونی، مشکلات کبدی و همچنین سرطان فعال باشند که این مسئله در صلاحیت سنجی داوطلبان اثرگذار خواهد بود.

وی واکسن کووپارس را یکی از بهترین واکسن های بومی و جهانی توصیف کرد و اظهار داشت: خوشبختانه این واکسن تاکنون ۲ فاز مطالعاتی و نمونه آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و پیش‌بینی می‌شود یکی از اثرگذارترین واکسن ها باشد.

بر اساس آخرین آمار جهانی ۱۱ واکسن کرونا در فاز ۳ بالینی هستند. از جمله این واکسن‌ها اسپوتنیک روسیه، واکسن «فایزر» و «مادرنا» در آمریکا، آکسفورد در انگلیس و سینواک و چند واکسن دیگر در چین تائیدیه‌های تزریق را اخذ کرده‌اند.

در میان کشورهای تولید کننده واکسن، کشور ما هم فعال است و تولید واکسن را شروع کرده به طوریکه یکی از پروژه‌ها در مرحله یک از ۳ مرحله بالینی بوده و قرار است تا ۲ ماه آینده علاوه بر ۳ نفر به ۵۳ نفر دیگر نیز تزریق صورت گیرد.

هم اکنون ایران در میان ۱۶ تولیدکننده واکسن کرونا در دنیا از نظر (تعداد واکسن) در رتبه ۱۱ قرار دارد. پروژه های مختلف تولید واکسن کرونای ایرانی در کشور توسط محققان در حال پیشرفت است و در حال حاضر  هشت پروژه فعال در حال اخذ مجوز برای ورود به فاز بالینی هستند.

تزریق فاز سوم واکسن کووپارس بر اساس ثبت نام متقاضیان انجام خواهد شد تا در صورت نتیجه مثبت وارد فاز نهایی یعنی تزریق عمومی شود. به این منظور متقاضیان میتوانند از طریق مراجعه به پزشکان خانواده شهری وثبت نام از این طریق، تماس تلفنی با شماره ۳۴۴۰۷و همچنین مراجعه به نشانی اینترنتی http://pasteurcovac.ir اقدام به ثبت نام کنند.

همچنین داشتن سن ۱۸ تا ۸۰ سال، داشتن سلامت عمومی و بیماری‌های زمینه‌ای کنترل شده و معرفی پزشک از شرایط شرکت دراین کارآزمایی است.

مازندران در حال حاضر بیش از یک هزار و ۳۰۰ بیمار کوویدی بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل دارد.

error: Content is protected !!