۲۰ اردیبهشت‌ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

به گزارش ایرنا ، روند نزولی آمار بستری بیماران کرونایی و مراجعان سرپایی ، تزریق توام واکسن به جامعه هدف ، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از تردد های غیر ضرور نوید بخش کاهش آمار بستری شدگان و جانباختگان در روزهای آینده خواهد بود.

وضعیت کنونی همه گیری ویروس کرونا در بیشتر استان ها و شهرستان ها ثابت شده اما با توجه به تعطیلات عید سعید فطر نمی توان به این وضعیت پایدار امیدوار بود و ممکن است با عادی انگاری گسترده شرایط کرونایی  دوباره تغییر کند.

هم اکنون عمده نگرانی مسئولان حوزه بهداشت و درمان و همچنین کادر درمان تکرار تجربه تلخ تعطیلات عید نوروز است که بلافاصله بعد از عبور از پیک سوم کرونا تمامی استان با کرونای انگلیسی و موج چهارم درگیر شدند که هزینه ،خستگی و بار سنگینی را به کشور ، کادر درمان و بسیاری از مشاغل تحمیل کرد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی مازندران در این خصوص گفت: طی هفته های اخیر آمار بستری بیماران جدید کرونایی، مراجعان سرپایی و همچنین موارد فوتی ناشی از کرونا در استان روبه کاهش است.

دکتر قاسم اویش ضمن ثابت توصیف کردن وضعیت استان اظهار داشت :نباید تعطیلات عید فطر زمینه‌ساز تجربه دوباره بروز موج چهارم باشد.

 بنا به توصیه کارشناسان تنها راه حفظ سلامتی رعایت پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از مهمان پذیری و دورهمی است ، مردم در تعطیلات  عید فطر از برگزاری هرگونه مهمانی ، تجمعات و رفتن به ییلاقات خودداری کنند و به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهند تا سیر نزولی شیوع کرونا همچنان ادامه یابد.

بر اساس این گزارش، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

طبق تصمیمات اتخاذ شده و با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید سعید فطر سخنگوی نیروی انتظامی هم به تازگی اعلام کرد که خودروهایی که در شهرهای قرمز تردد کنند یک میلیون و در شهرهای نارنجی و زرد ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شوند و در صورت رعایت نکردن مصوبات برابر قانون با این افراد برخورد خواهد شد.

بر اساس ابلاغ ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا، اجرای طرح منع رفت و آمد خودرویی به شهرهای درگیر وضعیتهای “قرمز، نارنجی و زرد” شیوع ویروس همه‌گیر کرونایی از ساعت ۱۴ روز ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و تا ساعت ۱۲ روز شنبه بیست و پنجم ماه جاری ادامه خواهد داشت. 

وضعیت  کرونا در استان ها

از هرمزگان و به نقل از  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر رسیده که  ۹۹ مبتلای دیگر به مجموع بستری های کرونا در استان در شبانه روز گذشته به جمع بیماران کرونایی اضافه شده و هم اکنون شمار بستری ها در هرمزگان به ۳۷۵ نفر رسیده است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: از مجموع بستری های کرونا در هرمزگان، ۶۸ نفر شرایط نامساعدی ندارند که حال ۱۲ نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم گفت: با افزوده شدن ۱۶۲ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۳ هزار و ۴۱۵ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

در یزد هم‌ ۴۱۱ فرد مشکوک به کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۹۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت:در این مدت پنج نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم خبر داد که در زمان حاضر یک هزار و ۴۴۲ کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

دکتر روزبه رجایی اضافه کرد: روند ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی در دهه اول اردیبهشت ماه تثبیت شد و از دهه دوم روند کاهش بسیار خفیف و آهسته را تجربه می کنیم. 

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم خبر داد که در پی رعایت بهتر شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم در ۲ هفته اخیر روند شیوع بیماری در استان نزولی شده است. 

پرویز یزدان پناه  اظهار داشت:  از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون ۱۷ هزار بیمار بستری و از این تعداد ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر ترخیص شده اند.

 آخرین اطلاعات منتشر شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل نشان می‌دهد که روند کاهشی آمار ابتلای جدید و شمار افراد بستری همزمان مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  اعلام کرد: ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۶۸ نفر کاهش نسبت به سه هفته قبل روند کاهشی داشته و به ۵۳ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۲۳۳ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۴۰۰ نفر افت کرده است.

 در خبری از گیلان و به نقل از مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان آمده است  : اگر چه آمار بستری بیماران مبتلا به کرونا کاهش یافته، اما این وضعیت بسیار شکننده است بنابر این رعایت پروتکل های بهداشتی باید جدی گرفته شود.

دکتر حسن رخ شاد  با اشاره به فرارسیدن تعطیلات عید سعید فطر بیان داشت: مسافرت ها موجب انتشار ویروس کرونا و شعله ور شدن بیماری می شود و  از مردم می خواهیم که به هیچ وجه مسافرت نکنند.

استاندار فارس هم با بیان این که واکسیناسیون خودرویی افراد بالای ۸۰ سال برای نخستین بار در شیراز انجام شده، گفت: بطور متوسط روزانه به چهار تا پنج هزار سالمند در سطح استان فارس واکسن کرونا تزریق می شود.

 عنایت الله رحیمی افزود: مراجعه به آمار واکسیناسیون کشوری نشان می‌دهد تا امروز دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه اول تزریق واکسن کشور را به خود اختصاص داده که درخور تقدیر است.

تزریق واکسن به جامعه هدف

در شرایطی که رفتار ویرس جهش یافته مشخص نیست و بررسی‌ها  نشان داده که بسیاری از این واکسن‌های تولیدی این ویروس جهش یافته را پوشش نمی‌دهند انتظار می‌رود مردم بیشتر به اجرای پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته باشند و ورود واکسن نباید باعث تغییر رفتار افراد شود چون تا زمانیکه واکسیناسیون به صورت عمومی در سراسر دنیا انجام نشود و ایمنی زایی به حد قابل توجهی افزایش نیابد احتمال ابتلا وجود دارد.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان خرمشهر گفت: از ۱۳ اسفندماه سال گذشته زمان آغاز طرح واکسیناسیون علیه کرونا تاکنون در ۲ مرحله ۲هزار و ۹۰۷ دوز واکسن کرونا در شهرستان خرمشهر به افراد پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ای تزریق شده است.

هنگامه پروین دوشنبه اظهار داشت: در مرحله اول ۲هزار و ۱۲۸ دوز و در نوبت دوم  ۷۷۹ دوز واکسن به افراد پرخطر در شهرستان خرمشهر تزریق شد.

وی افزود: در این ۲ مرحله تزریق واکسن کرونا ، کادر بهداشت و درمان درگیر با کرونا، فوریت‌های پزشکی، سالمندان بین ۷۵ تا ۸۰ سال، جانبازان، پاکبانان، بیماران دیالیزی، بیماران سرطانی، تالاسمی، بیماران MS، بیماران پیوندی و پزشکان بخش خصوصی درگیر با کرونا واکسن دریافت کردند.

از زنجان هم خبر رسیده که تاکنون ۳۵ هزار و ۶۵۲ دوز از انواع واکسن آسترازنکا، بهارات، سینوفارم و اسپوتنیک وارد استان شده که بیش از ۳۰ هزار دوز، توزیع شده و پنج هزار و ۳۱۹ واکسن نیز در حال توزیع است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت:توزیع واکسن کرونا در کشور و استان سرعت بیشتری به خود گرفته و بر این اساس و در روزهای آتی نیز چند میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد.

به گفته این مسوول، در مجموع بیش از ۲۰ هزارو ۹۶۱ دوز واکسن کرونا در نوبت اول و سه هزار  ۳۴۷ دوز واکسن کرونا نیز در نوبت دوم در استان زنجان تزریق شده است.

 مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم از تزریق واکسن کرونا به ۷۴۸ بیمار خاص در استان خبر داد و گفت: تاکنون واکسن کرونا به ۲۶۳ بیمار دیالیزی، ۳۴۱ نفر از بیماران مبتلا به ام اس، تعداد ۷۶ بیمار تالاسمی و ۶۵ بیمار هموفیلی در استان تزریق شده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اعلام کرد که  تاکنون ۴۱ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان شده که از این آمار ۳۱ هزار دوز تاکنون تزریق شده و ۱۰ هزار دوز دیگر نیز در حال تزریق است.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، حدود ۲۰ هزار سالمند در رده سنی بالای ۸۰ سال در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت استان پرونده سلامت دارند که تاکنون به ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از این سالمندان واکسن کرونا تزریق شده است.

در لرستان هم بنا به گفته معاون توانبخشی بهزیستی استان ، واکسیناسیون ۱۲۶ نفر از افراد مقیم در سرای سالمندان استان و کارکنان این مراکز علیه کرونا انجام شد.

“نگار فتحی بیرانوند” افزود: ۲ مرحله واکسیناسیون ۸۰ نفر از سالمندان و ۴۶ نفر کادر فعال و شاغل در این مراکز پایان یافت و  وضعیت عمومی همه این افراد مساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به آغاز واکسیناسیون افراد ۷۵ و به بالا در آذربایجان‌شرقی، گفت: تاکنون ۲.۸ درصد جمعیت استان، معادل حدود ۱۰۵هزار نفر بر ضد کرونا واکسینه شده‌اند.

خبری خوش از ورود محموله جدید واکسن خارجی

 رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در خصوص واردات واکسن اظهار داشت :محموله جدید واکسن خارجی پنجشنبه این هفته یا حداکثر اوایل هفته آینده به میزان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارد ایران می‌شود.

 صادق تبریزی افزود: اگر تامین واکسن کرونا طبق برنامه به خوبی پیش برود، پیش بینی این است که تا نیمه خرداد حدود ۱۰ میلیون واکسن کرونا به دست ما برسد.

وی ادامه داد: تا آخر خرداد واکسن کرونای تولید داخل نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و واکسن پاستور که با مشارکت کوبا تولید می شود و واکسن کوایران برکت تا پایان خرداد تایید و تولید می شود و به دست وزارت بهداشت می رسد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خارجی از چهار نوع واکسن اسپوتنیک روسیه، واکسن چینی، کوواکسین هند و آسترازنکا کره جنوبی وارد شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۷۰۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۹۰ هزار و ۳۴۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۷۶۰ هزار و ۴۸ دوز رسید.

اگرچه تزریق واکسن یکی از ضرورت هاست و کارشناسان و متخصصان تاکید کرده اند که واکسن‌های کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می شوند اما نمی‌توانند کووید ۱۹ را ریشه کن‌کنند و مانع شیوع آن شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک تا پایان واکسیناسیون یک الزام است.

گزارش هایی با محوریت کرونا

مشق ایثار در روزهای کرونایی

آمارهای جدید وزارت بهداشت  / کرونا جان ۳۵۱ نفر را گرفت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد: با فوت ۳۵۱ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسید. پنج هزار و ۵۳۳ بیمار بدحال نیز در بخش های آی سی یو بستری هستند.

در این اطلاعیه آمده است :از دیروز تا امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۴۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۱۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۱۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۷۳۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۹ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۰۷ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!