۲۰ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش گروه اخبار استان ها ، با گسترش شیوع ویروس کرونا نوع “دلتا” در اکثر شهرهای ایران، نقشه تقسیم ‌بندی میزان شیوع تقریبا به رنگ قرمز و نارنجی در آمده است و در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بحرانی گزارش شده است .

به نظر می‌رسد با ورود کشور به پیک پنجم کرونا ، باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش یافته “دلتا” است. ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن ۱۴۰ برابر ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است.

در این شرایط حتماً اصول بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها را به طور کامل رعایت و همچنان از دورهمی‌ها پرهیز کنند. زیرا، تجمعات درون خانوادگی می‌تواند عامل مؤثری در انتشار بیماری باشد.

 معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر با یک افزایش جدی در مبتلایان به کرونا مواجه هستیم، گفت: هم اکنون ۱۴۳ شهر یعنی حدود ۳۲ درصد شهرهای کشور قرمز و ۳۲۹ شهر یعنی ۷۴ درصد قرمز و نارنجی هستند.

ایرج حریرچی ضمن هشدار نسبت به وضعیت حاد کرونایی اظهار داشت: جبهه اصلی ما در مقابله با کرونا در جنوب کشور است و استان ها و شهرهایمان از جنوب قرمز شده اند و در تهران موارد سرپایی کرونایی ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است و  به عبارت دیگر یک و نیم برابر بیشتر شده است.

وی اظهار داشت :اکنون استان هرمزگان ۱۱ درصد موارد بستری، استان کرمان ۹ درصد و استان سیستان و بلوچستان نیز چهار درصد موارد بستری کل کشور یعنی ۲۴ درصد را همین سه استان تشکیل می دهند؛ درحالی که بیش از ۶ تا هفت درصد جمعیت کشور را بیشتر ندارند و بعد افزایش های ما از مرکز به طرف بالا رفته و از تهران وارد مازندران و گلستان شده است.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین گفت: باتوجه به افزایش آمار ابتلا، بستری و فوت ناشی از کرونا در هرمزگان، کیت‌های تشخیص سریع کرونا به اندازه مورد نیاز در اختیار این استان قرار می‌گیرد.

حریرچی با سفر به استان هرمزگان با بیان اینکه این استان در مقطع فعلی جزء استان‌هایی دارای آمار ابتلا و بستری بالا است، افزود: هرمزگان ۲.۲ درصد جمعیت کشور را داراست اما در شرایط فعلی ۱۱درصد آمار بستری های کرونا در سه هفته اخیر متعلق به این استان است و در مجموع اگر آمار این منطقه مرزی را در ماه‌های اخیر بررسی کنیم آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر پایین تر از متوسط کشوری بوده است.

حریرچی یادآورشد:باتوجه به اینکه هنوز واکسیناسیون کامل را برای گروه های سنی نتوانستیم انجام دهیم لذا متواضعانه و خاضعانه از مردم درخواست می کنیم تا ایمنی جمعی ناشی از ترزیق واکسن در چند ماه آینده صبوری کنند.

وی بیان داشت: پوشش واکسیناسیون در کشور بسیار سریع رشد خواهد کرد و ما به حدود واکسیناسیون ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون در چند ماه آینده حتما خواهیم رسید که در این مدت نیازمند انجام رعایت دستور العمل های بهداشتی از سوی مردم هستیم.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۸۵۹ نفر رسید.

به گزارش روابط عمومی  وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۱۷۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۸۲۲ دُز رسید.

🔺از دیروز تا امروز ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۶۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۲۱ نفر از آنها بستری شدند.

🔺مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۵۰ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۲۵ هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

🔺سه هزار و ۶۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

🔺تا کنون ۲۴ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۸۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

🔺در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

۲۰ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، شرایط کرونا در سیستان و بلوچستان، وضعیت قرمز، مبتلایان بالا و مرگ و میر ناشی از ویروس جهش یافته همچنان در استان جولان می‌دهد و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را برای کنترل این ویروس بیش از پیش نمایان‌تر می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان  از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز است. 

سید محمد هاشمی شهری  بیان کرد: شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ۶۰ درصد از مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان سن بین ۳۰ تا ۶۰ سال دارند که باید حواسمان به این مساله باشد.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: برخلاف شایعات مردم زاهدان استقبال بسیار خوبی از تزریق واکسن کوو برکت ایرانی دارند.

خداداد شیخ زاده اظهارداشت: واکسن کوو برکت در سه حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر توزیع شده و هم‌اینک افراد بالای ۵۰ سال دارای شرایط دریافت واکسن هستند.

وی بیان کرد: پنج مرکز تجمیعی در شهر زاهدان برای تزریق واکسن آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند و مردم می‌توانند از طریق نوبت دهی واکسن خود را دریافت کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: خبر منتشر  شده در فضای مجازی مبنی بر پُر شدن سردخانه بیمارستان‌های این استان به دلیل فوت مبتلایان به کرونا صحت ندارد. 

علیرضا شهرکی اظهارداشت: خبر پر شدن سردخانه‌ها به دلیل افزایش آمار فوتی مبتلایان به کرونا صحت ندارد و میزان مرگ و میر این ویروس به اندازه‌ای نیست که سردخانه‌ها در سطح استان پر شوند. 

وی افزود: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۰ درصد در سیستان و بلوچستان برسد این ویروس جهش یافته در استان کنترل خواهد شد و مقابله با آن ممکن می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طی روزهای اخیر حجم قابل توجهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند از اینرو انجام این فرایند در مراکز تسریع خواهد شد افزود: همچنین مراکز واکسیناسیون در شهرهای زابل و ایرانشهر افزایش خواهد یافت.

 فرماندار دلفان نیز در این باره گفت: روند صعودی ابتلا به کرونا در شهرستان نگران‌کننده و کنترل این شرایط نیازمند همکاری بیشتر مدیران ادارات و همراهی مردم است.

نورالدین درمنان اظهار داشت : با اعلام وضعیت قرمز در شهرستان و سیر صعودی ابتلا و بستری های کرونایی و با توجه به محدودیت امکانات درمانی و خستگی کادر درمان، شرایط کرونایی در دلفان نگران کننده است.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید.۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در این استان همچنان ادامه دارد به طوری که شمار بیماران جدید و بستری همزمان از میانگین فصل بهار و زمستان گذشته فراتر رفته است.

دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند افزایشی شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته ۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که ۳۱ نفر بیشتر از پایین‌ترین آمار ثبت شده در سال جاری است.

بر اساس اعلام این مرجع، در ادامه این وضعیت، مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان در شبانه‌روز گذشته نیز به ۲۴۸ نفر رسیده که دو برابر بیشتر از آمار یک هفته قبل است.

استاندار اردبیل نیز در این خصوص گفت: برپایی دورهمی‌ها به بهانه‌های مختلف شمار مبتلایان به کرونا در استان را افزایش داده است.

اکبر بهنامجو تصریح کرد: در حال حاضر تعداد بستری‌ها در استان افزایش یافته و به ۲۴۰ نفر رسیده است.
وی بیان کرد: تعداد بیماران قرنطینه در منازل نیز به ۲ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.
 استاندار اردبیل افزود: در حال حاضر شهرستان اردبیل در وضعیت قرمز و پارس آباد و مشگین‌شهر در وضعیت نارنجی قرار دارد و اهالی این شهرستان‌ها باید بیش از پیش در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو ۲۵ استان کشور است که در شروع خیز پنجم کرونا قرار گرفته اظهار داشت : روند بستری‌ بیماران در این استان صعودی است.

محمد دهقانی افزود : میزان مراجعه سرپایی و تست‌های مثبت افزایش پیدا کرده و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ داده و به سمت مخاطره بیشتر حرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از نمونه‌های مثبتی که در آزمایشگاه ویروس شناسی مورد آزمایش قرار می‌گیرد ویروس کرونای هندی یا دلتا تشخیص داده می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حدود ۹۰ درصد از نمونه‌ها از نوع ویروس دلتا است که عمده آنها مربوط به شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، سربیشه و درمیان است.

 فرماندار آمل نیز با اعلام افزایش ۱۰ برابری تعداد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌ها طی کمتر از یک ماه گذشته ، نسبت به وخامت وضعیت کرونایی این شهرستان هشدار داد.

علیرضا شریعت با تشریح آخرین وضعیت این شهرستان در موج پنجم شیوع کرونا ، گفت : متاسفانه وضعیت کرونایی آمل مجدداً همانند موج های قبلی همه گیری وخیم شده و تعداد بیماران بستری و سرپایی روزانه به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بستری در آمل در حال عبور از مرز ۳۰۰ نفر است ، افزود : در استان مازندران وخامت وضعیت کرونایی در آمل به مراتب از شهرهای دیگر استان بیشتر است و آمل اولین شهری بود که در مازندران به رنگ قرمز کرونایی در آمد.

فرماندار آمل گفت : در حال حاضر بیش از یک سوم بیماران بستری در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شهرستان آمل تعلق دارد و ظرفیت تمامی پنج بیمارستان شهرستان در حال تکمیل است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار در استان مازندران نیز با بیان اینکه در حال حاضر تمامی مناطق شهرستان درگیر شیوع ویروس کرونا است، گفت : متاسفانه میزان درگیری کرونایی در روستاها بیشتر از مناطق شهری است.

ناصر بزرگیان افزود: در حال حاضر ۱۰۷ بیمار کرونایی در شهرستان در قرنطینه خانگی هستند که بیش از نیمی از این تعداد متعلق به مناطق روستایی است.

وی با بیان اینکه در هفته اخیر روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ افزایشی شده است ، ادامه داد : ۲۸ بیمار کرونایی  در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند که ۶ نفر از آنها به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان در یک هفته اخیر ۲۰ درصد افزایش یافت و روند صعودی آن سرعت بالایی دارد.

آرش نجیمی افزود: امروز تعداد بیماران دارای علائم کرونا بستری در بیمارستانهای استان اصفهان به نزدیک یکهزار و ۲۰۰ نفر رسید که نسبت به یک هفته گذشته افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها اوائل تیر امسال حدود ۸۰۰ نفر بود، تصریح کرد: در ۲ هفته اخیر این آمار شتاب گرفت و به بالای یکهزار نفر رسید.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی و تاکنون در ۸۰ کشور جهان یافت شده است. سازمان جهانی بهداشت گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا را براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری و گونه یافت‌شده در هند را دلتا نامیده است. علائم کرونا دلتا مشابه سرماخوردگی است و عمدتا با آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد بروز می‌یابد.

error: Content is protected !!