۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش گروه اخبار استان ها، با گسترش شیوع ویروس کرونا نوع “دلتا” در اکثر شهرهای ایران، نقشه تقسیم ‌بندی میزان شیوع تقریبا به رنگ قرمز و نارنجی در آمده است و در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بحرانی گزارش شده است .

کرونا در خیز پنجم خود سیستان وبلوچستان را بیشتر از نواحی دیگر کشور در تیررس نگاه خود قرار داده و بطوریکه رکورد بی سابقه افزایش شمار روزانه ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ مبتلا توجه مردم و مسوولان را به خود جلب کرد.

در هفته‌ های اخیر کرونا دلتا جزو مهمترین خبرهای کرونایی دنیا و کشورمان قرار گرفته است، این ویروس تاکنون در اکثر استان های کشور ورود کرده است، ویروس دلتا جهشی است بر ویروس کرونای ووهان که در هند رخ داده است.

سویه جدید ویروس کرونا در کمین همه افراد با هر رده سنی است از این رو باید آن را جدی گرفت و با رعایت موازین بهداشتی سلامت خود و دیگران را حفظ کرد.

کرونا دلتا که مرگ و میر آن با دیگر گونه‌های کرونا تفاوت چشمگیری ندارد بیشتر کودکان و نوجوانان را آلوده می‌کند و با کسی شوخی ندارد از این رو باید بتوانیم رفتارهای پرخطر در رابطه با انتقال این ویروس را کنار بگذاریم.

در همین حال امروز دوشنبه  بخش‌های بستری و تشخیصی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دکتر سعید نمکی در آیین افتتاح بیمارستان ایرانمهر با اظهار خرسندی از اینکه سراوان به جمع شهرستان‌های دارای ۲ بیمارستان پیوسته است اظهارداشت: بیمارستان ایرانمهر یکی از بهترین مراکز درمانی در شرق کشور بوده که در شرایط فعلی امکان بالقوه‌ای برای بستری بیماران احتمالی کرونا در سراوان بزرگ است. 

وی گفت: مدافعان سلامت و خانواده‌های آنها به شدت تحت فشار هستند که این امر به دلیل بی‌توجهی برخی افراد و مسوولان است و من نگران تاب آوری آنان هستم.

 اظهارداشت: مردم همواره در زمینه‌های مختلف از جمله کرونا همراهی لازم را داشته‌اند اما بی‌توجهی برخی مسوولان و کوتاهی بعضی از افراد در این زمینه سبب شده تا فشار مضاعفی به همکارانم در حوزه سلامت وارد شود.

وی ادامه داد: مسوولان و بزرگان طوایف،علمای اهل تسنن و تشیع و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید در مناطق مختلف مردم سیستان و بلوچستان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا تشویق کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین واکسن کرونا برای سیستان و بلوچستان افزود: این استان اولین استانی است که واکسن را از ۵۰ سالگی آغاز کردیم و این منطقه نخستین دروازه ورود ما به سن‌های پایین‌تر است.

وی بیان کرد:هر چقدر واکسن تزریق شود مقدار بیشری واکسن به سیستان و بلوچستان ارسال خواهد شد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

نمکی تصریح کرد: از هیچ بیمار کرونایی در منطقه سراوان نباید پول اخذ شود و این امر به جدیت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: این نقطه از ایران اسلامی شاید محروم‌ترین و نیازمندترین نقطه کشور بوده و امروز با دیدن بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی سراوان احساس غرور می‌کنم.

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

آخرین وضعیت بیماران کرونایی در استان ها

وضعیت کرونا در آذربایجان غربی بعد از هفته ها روند کاهشی، دوباره طی ۲ هفته اخیر در مسیر افزایشی قرار گرفته و این امر زنگ خطری برای استان در خصوص افزایش مبتلایان، بستری ها و فوتی ها به شمار می رود و باید همه مردم و مسوولان نگران این زنگ خطر باشند.

 روند شیوع بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی به ماه هفدهم خود در ایران و آذربایجان غربی وارد شده و همچنان، جزء مهمترین پیگیری های خانواده ها در اخبار روزمره به شمار می رود.

در حالی این بیماری ۱۶ ماه پرمشغله، پراسترس و با بیشترین نگرانی را برای خانواده های آذربایجان غربی به ارمغان آورده که در این مدت، بیش از چهارهزار و ۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند و تست افزون بر ۱۸۳ هزار نفر نیز مثبت شده است.

این آمار نشان می دهد که به حق بیماری کووید ۱۹ مهمترین نگرانی خانواده ها به شمار می رود حال آنکه در طول یک سال، حدود ۵۰۰ نفر در جاده های استان جان خود را از دست می دهند و در هر سانحه سقوط هوایی نیز بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ نفر جان می بازند.

بررسی این آمارها نشان دهنده حدود ۱۰ برابر بودن فوتی های کرونا نسبت به تصادفات جاده ای در آذربایجان غربی و حدود ۲۰ برابر یک سانحه هوایی است و همین امر وخامت اوضاع را بیش از پیش نشان می دهد.

البته به اذعان بسیاری از مسوولان کشوری و استانی، آذربایجان غربی یکی از استان های موفق در مدیریت بیماری کووید ۱۹ در کشور بوده و میزان فوتی در آن، ۲.۶ درصد بیماران ثبت شده و نزدیک به متوسط کشوری بوده است.

البته طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، آذربایجان غربی این هفته به جمع استان های با رنگ قرمز در کشور اضافه شد و خوی از این استان، وضعیت قرمز کرونایی به خود گرفت.

در این استان به غیراز ۲ شهرستان شمالی و ۲ شهرستان جنوبی شامل چایپاره و پلدشت در شمال و سردشت و تکاب در  جنوب، ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و شاید به زودی، تعداد شهرستان های با وضع قرمز افزایش یابد.

روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید.۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار بیماران بستری همزمان به ۲۵۶ نفر رسید.

 دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرد که در ادامه روند افزایشی شیوع کرونا، طی شبانه‌روز گذشته ۴۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که ۳۲ نفر بیشتر از پایین‌ترین آمار ثبت شده در سال جاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به ترخیص ۴۰ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل گفت: افزایش شمار بستری مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان به ۵۸ نفر نشان دهنده خیز شیوع کرونا در استان است.

وی ادامه داد: شمار بیماران بستری و سرپایی کووید.۱۹ در سطح استان به شدت در حال افزایش است و با توجه به شدت چرخه شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل، حداقل ۹۰ درصد مردم، باید معتقد و عامل به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای توقف این فرایند باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با هشدار به شیوع گسترده موج پنجم کرونا در استان طی روزهای آینده اعلام کرد: با تایید موارد ابتلای قطعی به سویه دلتای ویروس کرونا در استان اردبیل، زنگ خطر شیوع خیز پنجم کرونا در این استان هم به صدا در آمده است.

وی افزود: موج جدید شیوع کرونا که از جنوب و جنوب شرق کشور آغاز شده، به استان اردبیل نیز رسیده است و بر همین اساس، وضعیت شهر اردبیل در مقایسه با سایر شهرهای استان به مراتب حادتر است و انتظار می‌رود که علاوه بر اردبیل، سایر شهرها نیز در چند روز آینده وارد وضعیت قرمز شوند.

همچنین رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه نیز گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان صحنه از روز شنبه (۱۹ تیر) از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی تغییر یافت.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب همچنان قرمز است و شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه در وضعیت نارنجی به سر می برند.
براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر هم در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر با اعلام این که بیشتر تخت‌های بیمارستانی این شهرستان در اختیار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قرار گرفته است ، نسبت به وخیم شدن وضعیت شهرستان در صورت تداوم مراجعه زیاد بیماران کرونایی هشدار داد.

دکتر محمد گران گفت : تنها روز گذشته ۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های شهرستان بستری شدند که آمار بسیار بالایی است و تخت های بیمارستانی یکی پس از دیگر در حال پر شدن است.

وی با اعلام این که بیش از نیمی از تخت های بیمارستان های رازی و ولیعصر این شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است ، افزود : تا دیروز مجموع آمار بستری در شهرستان به ۱۳۳ نفر افزایش یافته در حالی که روز قبل ۱۱۸ بستری کرونایی داشتیم.

گران دو برابر شدن آمار بستری روزانه نسبت به ترخیصی ها را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت : با این روند حتی اگر تمامی تخت های بیمارستانی شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص یابد ، خیلی زود پر می شود و مجبوریم چاره دیگری بیندیشیم.

همچنین  مدیر شبکه بهداشت و درمان مینودشت از روند صعودی شیوع و بستری بیماران کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت: هم اکنون از مجموع ۷۰ تخت‌ بیمارستانی پیش‌بینی شده برای این بیماران بیمارستان فاطمه الزاهرا (س) مینودشت ، ۶۴ تخت مورد استفاده بیماران مبتلا به این ویروس است.

محمدعلی حدادی اظهار داشت که تنها بیمارستان مینودشت ۱۳۴ تخت فعال دارد که نیمی از آن برای بیماران کرونایی و بقیه برای بخش‌های جراحی، داخلی، اطفال و زنان و زایمان اختصاص یافته است. 

وی افزود: هم اکنون مینودشت از لحاظ شیوع موج پنجم کرونا در وضعیت بحرانی قرار دارد و امکانات بهداشتی و درمانی این شهرستان برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی روبه کاهش است.

حدادی اضافه کرد: درصورت تکمیل شدن تخت‌های پیش بینی شده بیماران کرونایی در مینودشت، باید تخت‌های جدید به راهروی تنها بیمارستان این شهرستان انتقال یابد.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان مینودشت، از ابتدابی امسال تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ نفر در این شهرستان به کرونا مبتلا شدند که ۲۰۰ نفر بیشتر از سال قبل است.

وضعیت کرونایی شهرستان مینودشت با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت هشتم تیر از نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم اکنون ۵۸۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های این استان شمالی بستری هستند و شهرهای گرگان، گنبدکاووس، علی‌آبادکتول، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، آق‌قلا، کردکوی و کلاله در وضعیت قرمز، بندرترکمن، رامیان و مراوه‌تپه در وضعیت نارنجی و گمیشان و بندرگز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

این روزها حال موج پنجم کرونای جهش یافته سراسر هرمزگان را فرا گرفته و هر روز نیز با سرعت بیشتری در حال پیشروی است و وضعیت این استان را به حالت فوق بحرانی درآورده است.
طبق اعلام کارشناسان بهداشتی غالب کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی است، اما احتمال شیوع و وجود کرونای هندی (دلتا) نیز در این استان به ویژه در مناطق شرقی با توجه به همسایگی آن با استان سیستان و بلوچستان که درگیر این نوع کرونا است، بسیار بالا است و مسوولان بهداشتی هرمزگان به شدت نگران این موضوع هستند.

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در روزهای اخیر،نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد از موارد ابتلای ویروس کرونا در استان ناشی از کرونای دلتای هندی است.

دکتر فاطمه نوروزیان  افزود: متفاوت بودن الگوی آزمایشگاهی نمونه برخی مبتلایان نسبت به کرونای انگلیسی و علائم بالینی شبیه به کرونای هندی این مبتلایان را از جمله نتیجه بدست آمده از بررسی‌های روزهای اخیر بوده است.
وی با اشاره به سرعت بیش از ۲برابری ویروس دلتای هندی به نسبت کرونای انگلیسی پیش بینی کرد: در هفته‌های آینده غالب کرونا در هرمزگان ناشی از دلتای هندی می‌شود و با توجه به سرعت بالای انتقال، رعایت دقیق و جدی شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم بسیار ضروری است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: در روزهای اخیر فوت یک بیمار از شهرستان میناب بر اثر ابتلای به کرونای دلتای هندی تایید شده است.

وی ظهارداشت: در شبانه روز گذشته با جان باختن ۹ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کرونا در هرمزگان، شمار کل جانباختگان در استان به هزار و ۵۱۰ نفر رسید.
نورزیان گفت: افراد فوتی شامل چهار مرد و پنج زن در بازه سنی ۳۲ تا ۸۱ سال از شهرستان های بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر، رودان و سیریک بودند.

از سوی دیگر رییس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: آمار شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در پیک پنجم به نسبت اوج گیری چهارم ۲ درصد رشد داشته است.

محمدرضا رضانیا با ابراز نگرانی در خصوص کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه اظهار داشت: با افزایش ۲ درصدی موارد مثبت در کیش، آمار بستری‌ها در بیمارستان نیز در این مدت ۲ و نیم برابر رشد داشته است.

وی اضافه کرد: مسوولیت‌پذیری همگانی و عزم اجتماعی نیاز اولیه برای جلوگیری از ادامه این روند است که در مرحله اول باید نسبت به خود و خانواده و اطرافیانمان احساس مسوولیت کرده و حرکت این ویروس در جامعه را کند کنیم.

سخنگوی شورای سلامت کیش یادآور شد: الزام استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توجه به دستورهای بهداشتی، سه اصل اساسی قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا به شمار می‌رود.

وی افزود: با افزایش مبتلایان به بیماری کرونا تعداد مراجعه بیماران کرونایی به بخش‌های بهداشتی درمانی نیز افزایش‌یافته لذا  در دوران کرونا رعایت قرنطینه، پروتکل‌ های بهداشتی و اجتناب از دورهمی‌ های خانوادگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از بوشهر خبر رسیده که باتوجه به روند بالای ابتلا و مراجعه بیماران کرونایی، در زمان حاضر مراکز درمانی استان شلوغ و در شرایط حاد قرار دارند.

دکتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سعید کشمیری افزود: در زمان حاضر ۴۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند و این به معنی اشغال یک سوم تخت‌های بیمارستانی است. 

وی اضافه کرد: در این شرایط حاد، بیماران برای بستری در مراکز درمانی ممکن است دچار معطلی شوند اما تلاش شده به خصوص برای افراد بد حال شرایط لازم بستری فراهم و هیچ بیمار بدحالی در استان به دلیل نبود امکانات بستری در استان رها نشده است.

کشمیری با بیان اینکه در زمان حاضر در بیمارستان شهید گنجی برازجان ۱۰۰، شهدای خلیج فارس و شهدای هسته ای ۱۵۰ و تامین اجتماعی ۵۰ نفر بستری هستند بیان کرد: اولویت بستری با بیماران بدحال است و به همین دلیل افرادی که شرایط بهتری دارند در تریاژ بیمارستان‌ها دچار معطلی می‌شوند. 

در زمان حاضر ۸۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونایی قرار دارند و تنها شهرستان بوشهر و دیر است که در وضعیت نارنجی پرخطر کرونا قرار دارند. 

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد: با توجه به وضعیت قرمز استان‌های همجوار و افزایش میزان مراجعه آنها به مراکز بهداشتی و درمانی، احتمال ورود موج جدید کرونا به خوزستان وجود دارد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار داشت: برای جلوگیری از انتشار بیماری از هم‌ استانی‌ها تقاضا داریم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه تاکنون مورد تایید شده ای از ویروس کرونای دلتا در خوزستان نداشته ایم افزود: البته موارد مشکوک به کرونا دلتا داشته‌ایم و نمونه‌ها را به آزمایشگاه مرجع ارسال کردیم اما هیچکدام از آنها تایید نشدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بستری شدن روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان خبر داد و افزود: امیدواریم با همراهی مردم روند بیماری در استان افزایشی نشود.

در حال حاضر سه شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان نارنجی و ۱۰ شهرستان زرد کرونایی هستند.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان صحنه از روز شنبه (۱۹ تیر) از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی تغییر یافت.

محمدی افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان گیلانغرب همچنان قرمز است و شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، سرپل‌ذهاب، کنگاور، سنقر وکلیایی، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه و صحنه در وضعیت نارنجی به سر می برند.
براساس این گزارش، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر هم در وضعیت زرد قرار دارند.

از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته از ۹۵۲ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۵۲۱ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۶۷ نفر در  بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۵۴ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و در شبانه روز گذشته نیز سه بیمار هم  به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند..

وی تصریح کرد: مردم شیوع ویروس کرونا را جدی بگیرند و همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را  رعایت و از حضور در اجتماعات و دورهمی‌های خانوادگی جدا خودداری کنند.

 هم اکنون وضعیت بهداشتی هشت شهرستان از ۱۰ شهرستان استان یزد، به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد و ۲ شهرستان دیگر به رنگ ناریجی است. 

در کرج سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که میزان مراجعه روزانه بیماران کووید۱۹ به مراکز درمانی استان طی هفته جاری نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

دکتر مهردادبابایی گفت: تا پیش از هفته جاری میزان مراجعه روزانه بیماران سرپایی کووید۱۹ به مراکز درمانی استان حدود یک هزار ۱۰۰ تا یک هزارو۲۰۰ نفر بود که اکنون به حدود یک هزارو۶۰۰ نفر رسیده است.

وی بیان داشت: براین اساس تعدادبستری های روزانه استان نیز از مرز ۱۰۰ گذشته و به دنبال آن نیز مرگ ومیرهای کرونایی نیز بیشتر شده است.

اکنون شهرستان ۲ میلیون نفری کرج در وضعیت قرمز، شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد ، چهارباغ و فردیس در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان اشتهارد و طالقان استان البرز زرد کرونایی هستند.

خبر دیگر اینکه استاندار مازندران با اشاره به شرایط نامطلوب شیوع کرونا در موج پنجم ، گفت : اجرای جدی‌تر محدودیت‌های کرونایی و پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار دارد. ‎

 احمد حسین زادگان در جلسه فوق العاده ستاد مقابله با کرونا استان مازندران با عنوان اینکه محدودیت سازی و رعایت پروتکل های بهداشتی می بایست به صورت میدانی انجام شود تا نسبت به کاهش موج پنجم ویروس کرونا گام موثر برداریم، افزود : برخورداری از انعطاف لازم در برابر بحران های اجتماعی از جمله مزیت‌های این دولت محسوب می شود.

وی ادامه داد : رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، تجمعات، دورهمی ها، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک، مهم ترین دلایل این آمارها محسوب می‌شود.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۲۱ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

محمد فتحی گفت : اکنون ۷۳۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

اکنون شهرستان ۲ میلیون نفری کرج در وضعیت قرمز ، چهار شهرستان ساوجبلاغ ، نظرآباد ، فردیس و چهارباغ  نارنجی و ۲ شهرستان طالقان و اشتهارد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: متاسفانه وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور و برخی از استان‌های همجوار افزایشی است و این امکان که در کرمانشاه نیز افزایش افراد مبتلا و بستری روند صعودی پیدا کند، وجود دارد.

 دکتر «محمودرضا مرادی» افزود: امیدوارم وارد پیک پنجم بیماری کرونا نشویم، اما این اتفاق اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار داشت: با توجه به گزارش های ستاد ملی مدیریت کرونا، روند بیماری در استان ایلام با شیب بالا در حال افزایش است که با توجه به مراودات این استان با کرمانشاه، احتمال انتقال و گسترش بیماری بسیار بالاست.در هفته سوم تیر ماه، افزایش بیماران سرپایی گزارش شده که می بایست تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک ۲۰۵ مورد ابتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ شبانه روز اخیر بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان»افزود: ۲۴ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.
وی بیان داشت: ۱۸۱ نفر ازاین بیماران نیز به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.
جمالیان بیان کرد: در این بازه زمانی مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش نشده است اما شمار جان باختگان کووید ۱۹ در استان تاکنون ۲ هزار و ۱۹۳ نفر رسیده است.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۴۰ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی بستری شدند و شهرستان مهران با ۱۹ نفر بیشترین آمار بستری جدید استان را به خود اختصاص داد.

وی اظهار داشت: هم اکنون بستری های موجود در استان ۱۰۸ نفر و پس از مهران، ایلام با هفت نفر بیشترین تعداد بستری جدید را داراست.

 طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۸ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع بستری های استان به ۴۱ هزار و ۱۲۵ نفر افزایش یافت.

 ایلام، مهران، دره شهر و چوار در وضعیت قرمز کرونا، آبدانان، دهلران و بدره در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

وضعیت واکسیناسیون در کشور

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران، از شهروندان تهرانی تقاضا کرد که بدون دریافت پیامک به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه نکنند و برای تزریق واکسن کرونا منتظر پیامک بمانند.

علیرضا زالی افزود: حضور بدون نوبت به مراکز تجمیعی، ممکن است سبب ازدحام این مراکز شود؛ بنابراین از گروه های سنی ۶۸ تا ۷۰ سال درخواست می کنم بر اساس نوبت دهی الکترونیک به مراکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از همکاران خود در وزارت بهداشت درخواست مجدانه داریم که حتما نوبت دهی تزریق واکسن به گونه ای طراحی شود که اینکار به صورت منظم و پویا عمل شود تا افراد دچار سردرگمی و نگرانی نشوند. 

به گفته زالی،‌ گروه سنی جدیدی که برای تزریق واکسن کرونا در کشور و تهران اعلام شده، ۶۸ تا ۷۰ ساله‌ها هستند و این گروه سنی باید برای تزریق واکسن کرونا در سامانه سلامت ثبت نام کنند. 

وی افزود: نحوه حضور شهروندان تهرانی بر اساس ثبت اطلاعات در سامانه سلامت خواهد بود و آنان باید بر اساس ثبت نام و نوبت دهی اقدام به حضور در مراکز تجمیعی کنند. در استان تهران پیش بینی می شود بیش از ۴۰۰ هزار نفر در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار دارند که بخش اعظم آنها در گروه سنی ۶۵ تا ۷۰ سال هستند.

زالی تصریح کرد: آغاز واکسیناسیون عمومی برای گروه های ۶۸ تا ۷۰ سال، براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت ار امروز به صورت رسمی آغاز می شود.

رییس شبکه بهداشت قائمشهر درباره وضعیت واکسیناسیون در شهرستان قائمشهر هم توضیح داد : بتازگی سه هزار دوز واکسن کرونا برای این شهرستان ارسال شده است که از امروز به جاماندگان گروه های قبلی و افراد ۶۸ به بالا تزریق می شود.

وی از این گروه از شهروندان خواست تا با در دست داشتن کارت ملی ، برای تزریق واکسن به دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر واقع در جنب پل تلار مراجعه کنند.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر گفت : تاکنون ۸۰ درصد از افراد بالای ۷۰ سال شهرستان نسبت به تزریق واکسن خود اقدام کرده اند و بقیه هم می توانند از امروز برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۲۸ هزار دوز واکسن سینوفارم و یک هزار و ۸۰۰ دوز واکسن برکت وارد این استان شد و در هفته‌های آینده نیز به اندازه کافی واکسن برای اجرای طرح واکسیناسیون عمومی وارد می‌شود.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: هم اکنون تزریق واکسن کرونا در مراکز تجمیعی این استان برای افراد بالای ۶۵ سال آغاز شده است البته افراد واجد شرایط بدون ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir به مراکز تزریق واکسن مراجعه نکنند تا از ازدحام جمعیت جلوگیری بعمل آید.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان کرمانشاه تزریق شده است.

همچنین حدود ۸۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد استان خوزستان شده و تلاش می‌کنیم روند واکسیناسیون را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

ابول نژادیان با بیان اینکه تاکنون حدود ۴.۵ درصد از جمعیت خوزستان در مقابله کرونا واکسینه شده اند افزود: از روز ۲۱ تیرماه افراد بالای ۶۵ سالی که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، می‌توانند به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال را تا آخر هفته جاری به پایان برسانیم تا از اول هفته آینده، واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را آغاز کنیم.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ درصد افراد بالای ۷۰ سال استان اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند گفت: از این افراد درخواست می‌کنیم هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان گفت: واکسیناسیون پیشگیری از ویروس کرونای جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد و همسران جانبازان ۷۰ درصد روز دوشنبه در سراسر این استان انجام می‌شود.

محمد تنیان اعلم کرد:هماهنگی‌های لازم برای تزریق مرحله سوم واکسیناسیون جانبازان ۲۵ تا ۵۰ درصد و همسران جانبازان ۷۰ درصد به دلیل مراقبت و پرستاری از این جانبازان از دوشنبه ۲۱ تیر در سراسر استان آغاز و به مدت ۱۰ روز به پایان می‌رسد.
به گفته  معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان، جانبازان ۷۰ درصد و جانبازان ۵۰ درصد به بالا، پیش از این در دو مرحله، واکسن کووید ۱۹ دریافت کردند.
از سوی دیگر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: اجرای واکسیناسیون شهروندان علیه ویروس کرونا در این استان بسیار ضعیف بوده‌است و انتظار داریم با تامین واکسن، این روند شتاب گیرد.

بیژن سلیمان پور با انتقاد از آمار پایین واکسیناسیون در این استان، افزود: از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در استان ، فقط ۲۵ هزار نفر واکسن کرونا را به‌صورت کامل دریافت کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به انجام دوز دوم واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال و آغاز مجدد دوز اول واکسیناسیون این افراد افزود: در ۲ مرکز بهداشتی حوزه شرق اهواز واکسن ایرانی کووبرکت تزریق می شود و در صورت تمایل گروه های هدف، این واکسن برای آنها تزریق می شود. تاکنون در اهواز یک هزار و ۲۰۰ دوز واکسن کوو برکت تزریق شده است.

امراله مردانی با بیان اینکه استقبال خوبی از واکسیناسیون صورت گرفته و تقریبا ۷۵ درصد از سالمندان خوزستان واکسن دریافت کرده اند گفت: در صورتی که واکسیناسیون گروه ۶۵ سال به بالا تمام شود، واکسیناسیون گروه بالای ۶۰ سال را آغاز می کنیم که اولویت با افراد دارای بیماری زمینه ای است.

در استان کردستان تاکنون ۱۴ مرحله واکسن به استان اختصاص یافته و ۶۷ هزار و ۵۵۵ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

 ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت:  تزریق واکسن برای گروه‌های در معرض خطر در نظر گرفته شده و  تاکنون ۱۳۵ هزار و ۲۸۸ دوز واکسن به استان اختصاص یافته که از این تعداد ۷۹ درصد آن به گروه‌های هدف تزریق شده است.

وی درصد پوشش واکسیناسیون پرسنل بهداشت و درمان را ۹۲ درصد اعلام کرد و افزود: ۵۹ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال استان به عنوان یکی‌ از گروه‌های هدف در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند، گفت: اکنون افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند برای دریافت واکسن در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

۲۱ تیر ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

گزارش های کرونایی استان ها 

خطر دلتا را جدی بگیریم

خباثت کرونا با کودکان

حرکت سریع کرونا دلتا در هیاهوی عادی‌انگاری گیلان

نقش پست در کاهش انتقال کرونا

آخرین آمار کرونا در کشور

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:۱۸۲ نفر دیگر در طول ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۸۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۹۴ هزار و ۲۷۹ نفر رسید.

اکنون مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۴۱ نفر رسید.

 تا کنون سه میلیون ۴۱ هزار و ۵۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۷۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۴ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۴۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دُز رسید.

error: Content is protected !!