۲۳ اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

پس از تجربه موج چهارم شیوع کووید ۱۹ در تعطیلات نوروزی و اجرای مجموعه ای از محدودیت ها برای مقابله با آن، شمار مبتلایان و جان باختگان ناشی از کرونا سیر نزولی یافت، هر چند فوت تنها یک هموطن هم زیاد است. 

امروز   وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  اعلام کرد که با فوت ۲۹۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۶ هزار و ۲۳۱ نفر و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور نیز به دو میلیون و و ۹۲۳ دوز رسید.

به گزارش  خبرنگاران ایرنا، در ایلام، ۱۱۵ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۷ هزار و ۶۱۵ نفر افزایش یافت.

این خبر را دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم ژزشکی ایلام اعلام کرد و اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته ۲۸ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای موجود استان به ۱۴۵ نفر کاهش یافت.

کریمیان ادامه داد: همچنین در این مدت(۲۴ ساعت گذشته) مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و مجموع فوتی تا این لحظه ۷۶۷ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، چوار، چرداول، دهلران، دره شهر، آبدانان در وضعیت نارنجی و سیروان، بدره، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین در البرز که از مجموع هفت شهرستان تابعه آن ، فردیس در وضعیت قرمز ، کرج ، چهارباغ ، ساوجبلاغ و نظرآباد در وضعیت نارنجی و طالقان و اشتهارد در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. ۱۳۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شدند.

به بیان دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، اکنون ۹۱۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت های درمانی و پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت : با فوت ۱۸ بیمار دیگر کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به سه هزارو ۷۹۶ نفر در البرز رسیده است.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز به مردم برای مهار موج چهارم کرونا است.

کرونا در لرستان هم خانواده های هشت بیمار را سوگوار کرد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هشت شهروند این استان در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند تا مجموع قربانیان ناشی از ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۸۲ نفر برسد.

مریم کوشکی افزود: شمار مبتلایان کرونا در این استان نیز با شناسایی ۴۱۷ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۱۱۱ هزار و ۷۱۶ نفر رسید.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا ۶ شهرستان لرستان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

اما در اردبیل با تداوم روند آرام و نزولی کرونا در شبانه روز گذشته ۶۰ نفر دیگر در استان به این ویروس مبتلا شده و هفت نفر دیگر هم جان باختند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، هم اکنون در بیمارستان های استان۳۸۳ نفر مبتلا به کرونا بستری هستند گه زا این تعداد ۷۱ نفر در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده بیان کرد: وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان همچنان شکننده بوده و در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره وجود دارد.

وی خواستار لغو  سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی عید فطر شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا که دارای علایم حاد نبوده و در منزل حضور دارند، توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

اما از هرمزگان خبر رسید که ۲مبتلا به کرونای هندی و آفریقایی در  استان  جان خود را از دست دادند

این خبر را سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد و افزود: این دو نفر از اهالی شهرستان های پارسیان و میناب هستند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: فوت شدگان یک آقای ۷۱ ساله و یک جوان ۲۸ ساله هستند که متاسفانه با وجود تلاش پزشکان به دلیل شدت بیماری، قربانی این ویروس منحوس شدند و شمار جان باختگان کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۱۹۵ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۴ مورد کرونای آفریقایی فقط در شهرستان های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه شناسایی شدند، اما با این وجود احتمال چرخش ویروس در دیگر مناطق استان نیز بسیار بالا است.

دکتر نوروزیان با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و با اشاره به کشندگی و سرایت پذیری بالای ویروس کرونای آفریقایی و هندی، گفت: کارشناسان بهداشت هرمزگان، چهار فرد مبتلا به کرونای هندی را نیز شناسایی کردند که آزمایش آنها جهت تایید به تهران ارسال شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ مبتلای جدید در بیمارستان های استان بستری شدند و شمار بستری های کرونا در هرمزگان به ۴۴۰ نفر رسید که از این شمار ۷۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند و حال ۱۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر نوروزیان با اشاره شرایط هرمزگان و حضور اتباع خارجی در آن، گفت: این استان به شدت مستعد گسترش ویروس جهش یافته کرونا است و با توجه به مشاهده بیماران کرونای آفریقایی و هندی در شهرستان‌های پارسیان و میناب همه استان در خطر گسترش نوع جهش یافته این بیماری قرار دارد.

اما از اصفهان خبر رسید که یک چهره ماندگار علمی و هنری در این استان بر اثر کرونا درگذشت. گرچه جان باختن همنوع و هموطن بسیار تاسفبار و حزن انگیز است اما داغ نخبگان علمی بی تردید سنگین تر و جانگداز است. 

دکتر حسین یقینی از همین نخبگان است که شامگاه دیروز در ۷۸ سالگی بر اثر کرونا درگذشت. 

یقینی که دکترای داروسازی و کارشناسی تاریخ و ادبیات فارسی و سابقه تدریس رشته های هنر و معماری را در دانشگاه ها داشت، با بیش از ۵۰ سال سابقه تدریس از مقطع دبستان تا دانشگاه دارای آثار علمی و هنری ماندگار فراوانی از جمله دیوارنگاره های مهمانسرای عباسی، سالن دانشکده داروسازی و تعداد زیادی از مکان های خصوصی در اصفهان است.

واکسیناسیون علیه کرونا 
واکسیناسیون علیه کرونا به عنوان بکی از راهکارهای مقابله با کووید ۱۹ در کشور اواخر بهمن ماه سال گذشته ابتدا با تزریق واکسن به کادر درمان در بخش مراقبت های ویژه  آغاز شد و پس از بیماران خاص (پیوند کلیه، دیالیزی، سرطانی، ام اس، تالاسمی و هموفیلی)، جانبازان بالای ۷۰ و ۵۰ درصد و شیمیایی، کارکنان مطب پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی، تازه‌ترین گروه هدف آن سالمندان هستند. 

کارشناسان تاکید دارند که رعایت تدابیر توصیه شده بهداشتی از جمله استفاده از ماسک حتی برای افرادی که واکسن زده اند، همچنان ضروری است. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان امروز گفت: تا کنون ۶۵درصد سالمندان بالای ۸۰ سال استان در برابر کرونا واکسینه شده اند هفته بعد و براساس برنامه وزارت بهداشت گروههای سنی ۷۰ سال به بالا تحت پوشش قرار می گیرند.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه هم اکنون واکسیناسیون کرونای سالمندان بالای ۸۰ سال ادامه دارد افزود:به حدکافی واکسن دراستان  وجود دارد اما مراجعه به کندی انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: بخش عمده افراد واجد شرایط مراجعه کرده اند اما عدم مراجعه تعداد معدودی از همشهریان ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری و یا ۶ماه پس از ابتلا آنها، کامل نشده و یا تمایل به واکسینه شدن نداشته باشند.

این مسوول با تاکید بر اینکه ویروس انگلیسی همچنان در استان وجود دارد و موارد مثبت پی سی آر هم بیانگر این مساله مهم است خاطرنشان کرد: گردش ویروس همچنان در استان بالاست و همچنین خطر بروز انواع ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی وجود دارد پس تنها عامل کنترل بیماری رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری و اجتناب از حضور در مجامع و اعمال محدودیت است.

در استان کرمان هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از واکسیناسیون ۷۰ درصد سالمندان بالای ۸۵ سال علیه ویروس کرونا در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.

اصغر مکارم با بیان این که همچنین ۹۷ درصد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی علیه ویروس کرونا واکسینه شدند، ادامه داد: پیش بینی می شود با تولیدات داخلی واکسن بتوانیم در مدت کوتاهی واکسیناسیون عمومی انجام شود.

وی با بیان اینکه هیچ تخلفی در زمینه واکسیناسیون کرونا در جنوب کرمان ثبت نشده است، از نظارت دقیق بر واکسیناسیون کرونا در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.

گزارش کرونایی 
گزارش مرکز بوشهر با عنوان موج چهارم کرونا و ضرورت خودداری بوشهری‌ها از “عید تلخو”  ، درباره تاثیر کرونا بر آیین های محلی در مناسبت عید فطر خواندنی است.

کرونا در ایران : کرونا جان ۲۹۷ نفر دیگر را در ایران گرفت/تزریق بیش از ۲ میلیون واکسن

وزارت بهداشت در بیانیه امروز اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۲۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۷۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت نفر رسید.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: : تاکنون دو میلیون ۱۷۹ هزار و ۸۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۴۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۱۱۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۳۰ هزار و ۸۰۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و و ۹۲۳ دوز رسید.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

error: Content is protected !!