۲۳ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

 مسوولان حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با چرخش تهاجمی کووید ۱۹ در استان‌ها در حال تکاپو هستند، اما شهرها یکی پس از دیگری در وضعیت کرونایی حادتری قرار می گیرند و نفس‌های خسته مدافعان سلامت و بیتابی بیماران، لحظات سخت و جانکاهی را برای افرادی که از نزدیک با این واقعیت روبرو هستند، ایجاد کرده است.

با این حال و با وجود هشدارها و خطرات جدی ابتلا به کرونا، هنوز هم بسیاری از افراد بدون زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در سطح شهرها و مراکز پرازدحام تردد می‌کنند و به این ویروس کشنده مجال جولان می‌دهند.

رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، سرعت‌بخشی بیشتر به جریان واکسیناسیون در کشور و برخورد با دستگاه های اجرایی کم توجه به خطر کرونا، مطالبه کارشناسان بهداشت و درمان برای مقابله با کروناست. 

مسوول اجرایی و پیگیری امور آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند در خصوص اهمیت رعایت پروتکل ها می گوید: در موارد متعدد، افرادی که قبلا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده یا واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند دوباره به واریانت دلتا مبتلا شده‌اند.

دکتر شکوه غفاری تاکید دارد: بنابراین حتی اگر قبلا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌ایم یا واکسینه هستیم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؛ حتما هنگام خروج از منزل از ماسک استاندارد استفاده کنیم، از مهمانی رفتن و دورهمی‌ها پرهیز شود و رفت و آمدهای غیرضروری را به خارج از منزل کاهش دهیم تا از گسترش این ویروس جلوگیری شود.

رییس کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای آذربایجان غربی هم معتقد است: ایمنی کامل مقابل کرونا، ۲ هفته پس از تزریق دوم اتفاق می افتد، بنا بر این، رعایت پروتکل های بهداشتی هنوز موثرترین راهکار در جلوگیری از کرونا، است.

علی احمد آقاپور تصریح  دارد که با توجه به ورود کشور به پیک پنجم شیوع، دریافت کنندگان واکسن هم باید از ماسک استفاده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

اما بهرام سرمست استاندار قم با توجه به ورود این استان به منطقه قرمز کرونایی، ضمن انتقاد از بی توجهی برخی از دستگاه های اجرایی نسبت به پروتکل های بهداشتی، می گوید: همه دستگاه ها باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این رابطه با ادارات کم توجه برخورد خواهد شد.

افزایش موارد ابتلا و سیر صعودی آمار فوتی ها در قم که کاهش شدید رعایت پروتکل های بهداشتی علت آن محسوب می شود، نگران کننده شده، به طوری که دو هفتهبحرانی برای آن پیش بینی شده است. 
 

۲۳ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

چرخش کرونا در استان‌ها 

 نگرانی ها  به وضعیت قم محدود نیست و در خراسان رضوی هم سرخس، سبزوار، گناباد، درگز و کاشمر، پنج شهرستانی هستند که پس از مشهد، بینالود و قوچان به رنگ قرمز درآمدند. 

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید که تعداد بیماران کووید ۱۹ در این استان به سمت قله پنجمین موج طغیان کرونا در خراسان رضوی پیش می‌رود.

به بیان دکتر مهدی قلیان، ۹۸۰ بیمار کووید ۱۹ هم‌اینک در بیمارستانهای خراسان‌ رضوی بستری هستند و این تعداد همچنان در حال افزایش است به طوری که شمار مبتلایان بستری روزانه  تاکنون به روزی ۲۹۲ نفر رسیده است.

جمعیت مبتلایان خراسانی به ویروس کرونا در بخش سرپایی نیز روند افزایشی دارد و وضعیت کنونی شیوع کرونا در استان، جدی گرفتن رعایت پروتکلهای بهداشتی را از سوی عموم مردم به ویژه در موج پنجم طغیان این ویروس بسیار مهم و موکد کرده است.

با وجود تکرار هشدارها نسبت به خطر سویه دلتای ویروس کرونا، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در خراسان رضوی به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است.

در سیستان و بلوچستان هم که روزهای سختی را پشت سر می گذارد، شرایط بحرانی ویروس کرونا هنوز فروکش نکرده، وضعیتی که به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استان، ناشی از مراجعه دیرهنگام مردم به مراکز درمانی و غربالگری است اما هم اکنون مراجعات به این مراکز افزایش یافته است. 

علیرضا شهرکی با اشاره به سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سیستان و بلوچستان می گوید نگرانی در موضوع تامین دارو یا نیازمندی‌هایی مثل کیت‌های تشخیصی در استان با دستور و ابلاغ وزیر بهداشت این دغدغه رفع  شد.

با افزوده شدن یک‌هزار و ۴۹۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته ، شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۷۴ هزار و ۷۶۹نفر  و  با فوت ۱۴ مورد جدید  شمار فوتی‌ها در این استان به یک‌هزار و ۹۰۸ نفر رسید

خبر دیگر این که ورود قطعی کرونای هندی( دلتا) به کهگیلویه و بویراحمد و ابتلای بخشی از بیماران کرونایی به این گونه جهش یافته ویروس کرونا تایید شده است.

همچنین در استان مرکزی، شهرستان ساوه از امروز در شرایط مناطق با وضعیت پرخطر و قرمز قرار گرفت و وضعیت شهرستان زرندیه هم به شرایط نارنجی تغییر یافت.

در نتیجه گردش های استانی ویروس کرونا، روند بستری مبتلایان به کرونا در لرستان نسبت به هفته گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته دکتر “علی فرهادی” قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، هفته گذشته میانگین بستری روزانه در استان ۶۷ نفر بود که این عدد برای هفته جاری به ۱۱۰ نفر رسیده است.

وی می افزاید: تاکنون ۲۰۸ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مصرفی و درمانی کرونا شامل ماسک، دستکش، لباس حفاظتی، دارو، الکل، کیت آزمایشگاهی و سایر اقلام در استان تامین شده که ۱۴۰ میلیارد تومان آن در زمینه تهیه داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا هزینه شده است.

خبر دیگر از لرستان این که عادی انگاری کرونا، مرکز استان را از نارنجی به رنگ قرمز درآورد. 

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های خرم‌آباد، پلدختر، بروجرد، سلسه و دلفان در وضعیت قرمز، رومشکان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

اما در استان البرز، تعداد زیادی کودک و نوجوان به سویه دلتای کرونا مبتلا شده اند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با هشدار درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی می گوید که ویروس دلتا با ۲.۵ برابر سرعت انتقال نسبت ویروس قبلی، حتی نوجوانان و جوانان این استان را نیز درگیر و مبتلا کرده است.

دکتر علیرضا سلیمانی اضافه می کند: هرچند تاکنون بخشی از مردم استان علیه کرونا واکسینه شده اند اما میزان ابتلا به کووید۱۹ همانند پیک های قبلی است زیرا دلتا سنین  پایین را نیز درگیر می کند.

به بیان سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز، ویروس دلتا بیشتر خانواده ها را درگیر می کند و اگر یک فرد در خانواده دچار علائم سرماخوردگی شد باید به سرعت خود را از سایر اعضای خانواده  جدا کند.

همچنین از لارستان در جنوب استان فارس خبر رسیده است که با شناسایی ۴۷ مورد انواع کرونای جهش یافته در پیک پنجم در این منطقه، پیش بینی می شود روند اوج گیری ویروس در روزها و هفته‌های آینده در این منطقه شتاب بیشتری گیرد.

از میان موارد ابتلا به سویه های جهش یافته، ۲۹ مورد کرونای انگلیسی، ۱۰ مورد کرونای آفریقایی و هشت مورد نیز کرونای هندی است.

اما در اردبیل، روند صعودی موج پنجم شیوع بیماری کووید.۱۹ و ابتلای به ویروس کرونا در این استان که از چند روز قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته ۴۶ مبتلای جدید در این استان شناسایی شد و دو نفر جان باختند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم از اختصاص ۹۰ درصد امکانات درمانی منطقه جنوب استان کرمان به کرونا خبر داده است و می گوید: ۱۲۰ تخت جدید برای بیماران کرونایی ایجاد شده است اما دیگر قابلیت ایجاد تخت نداریم.

دکتر اصغر مکارم اضافه می کند: ظرفیت مراکز درمانی در این منطقه و در تمامی دنیا محدود است لذا در صورت مراجعه حجم زیاد افراد امکان پاسخگویی کاهش می یابد.

وی می گوید: فضاهای درمانی دیگر قابلیت ایجاد تخت ندارد از این رو مردم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از انتشار بیشتر این ویروس جلوگیری کنند.

مکارم تعداد افراد بستری در مراکز درمانی جنوب کرمان (هفت شهرستان) را ۳۲۸ نفر اعلام می کند و می افزاید: این میزان بیشترین تعداد بستری طی سال های گذشته بوده لذا مردم بیشتر مراقبت کنند.

۲۳ تیرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون علیه کرونا در استان‌ها 

واکسیناسیون برای مقابله با کرونا برای گروه های مختلف هدف  از جمله کادر بهداشت و درمان ،سالمندان و جانبازان از چند ماه قبل ادامه دارد  اما این اقدام به معنی رفع خطر ابتلا به ویروس و در امان ماندن از بیماری نیست.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان گناوه  در شمال استان بوشهر با اعلام این که هم اکنون ۲ پایگاه در این شهرستان آماده تزریق واکسن کرونا هستند،  از افراد ۶۰ سال به بالا که تاکنون نسبت به دریافت این واکسن اقدام نکرده‌اند خواست به پایگاه‌های تعیین شده مراجعه کنند.

عصمت حیدری افزود: این افراد می‌توانند در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری طبق برنامه زمان بندی شده به پایگاه‌های تزریق واکسیناسیون در ۲ نقطه شهر و در ساعت‌های ۸ تا ۱۳ و عصر از ۱۷:۳۰ تا ۲۱ مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.

در زنجان هم استاندار  با بیان اینکه میزان واکسیناسیون در مناطق آسیب پذیر و کم برخوردار به ویژه در شهر زنجان کمتر اعلام شده است، اظهار داشت: متاسفانه بیشترین عدم استقبال در این مناطق گزارش شده و بر این مبنا انتظار بر این است که واکسیناسیون در این مناطق شتاب گیرد.

فتح‌الله حقیقی  افزود: این استان با توجه به شرایط کنونی به لحاظ میزان واکسیناسیون و شمار مراکز تجمیعی جزو برترین ها بوده است اما برای تحقق اهداف یاد شده باید میزان واکسیناسیون در مناطق هدف در حد بالایی انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون کرونا در مناطق کم برخوردار باید به بالای ۷۰ درصد برسد اضافه کرد: این استان مشکلی به لحاظ واکسن ندارد و معضل اصلی تزریق آن به گروه‌های هدف به ویژه در مناطق یاد شده است و در این میان ورود خالصانه مسوولان به موفقیت منتهی می‌شود.

اما در خراسان جنوبی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان گفت: هزار و ۷۰۰ دز واکسن ایرانی کوو برکت توسط این ستاد به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحویل شد و این تعداد در روزهای آینده به‌تدریج افزایش می‌یابد.

سید مجتبی موسوی  اظهار داشت: این واکسن‌ها به زودی در استان براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جامعه هدف و گروه‌های سنی تعیین شده تزریق می‌شود.

وی افزود: با توجه به راه‌اندازی خط دوم تولید واکسن کوو برکت، در روزهای آینده شاهد افزایش میزان دوز تحویلی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواهیم بود.

همچنین در کهگیلویه و بویراحمد، رییس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: از زمان آغاز سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۰ هزار ۳۴۰ دوز واکسن کرونا در دو نوبت در این شهرستان تزریق شد.

محمد طاهر طیب زادگان این واکسن‌ها را شامل اسپوتنیک روسی، آسترازنکای کره جنوبی، سینوفارم چینی، بهارات هندی و کوو ایران برکت اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم از آغاز واکسیناسون گروه های سنی بالای ۶۵ سال در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان خبر داد و گفت: یک هزار و ۱۵۰دوز واکسن کووایران برکت و یک محموله واکسن سینوفارم چینی به این منطقه اختصاص یافت.

 وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۸ مورد جدید کرونا در آبادان، خرمشهر و شادگان در جنوب غرب خوزستان شناسایی شدند.

گزارش‌های  کرونایی 

مهران، آتش به جان از گرما و کرونا

پیک پنجم کرونا و خطری که در اردبیل جدی گرفته نمی‌شود

کرونا در ایران/ ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید و ۱۸۴ قربانی 

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد:۱۸۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا  از دست دادند.

از دیروز تا امروز ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.

 مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسید.

 تا کنون سه میلیون ۶۹ هزار و ۹۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تا کنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دُز رسید.

error: Content is protected !!