۲۴ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

شیوع کرونا در برخی شهرهای کشور پس از چند هفته ای که افزایشی بود در روزهای اخیر روند نزولی را طی می کند اما این به معنای بی تفاوتی و عادی‌انگاری از سوی مردم نیست و باید همچنان دستورالعمل های بهداشتی توصیه شده رعایت شود و نظارت بر اجرای آنها نیز با قدرت در جامعه ادامه پیدا کند.

با تدابیر اتخاذ شده نظیر اعمال محدودیت‌ها ،تعطیلی سطوح مختلف مشاغل  در هفته های گذشته ، کاهش سفرها ترددهای غیر ضرور و  انجام واکسیناسیون روند ابتلا و آمار جانباختگان کرونا تا حدی نزولی شده  است و بنا به توصیه کارشناسان تنها راه حفظ سلامتی رعایت پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از مهمان پذیری و دورهمی است ، مردم همچنان باید از برگزاری هرگونه میهمانی و حضور در تجمعات خودداری کنند و به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهند تا سیر نزولی شیوع کرونا همچنان ادامه یابد.

بر اساس آمار اعلامی  اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند.  بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.  با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین آمار خود اعلام کرد:  در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر رسید.

در این اطلاعیه آمده است : از دیروز تا امروز (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۱۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۴۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۳۲ هزار و ۱۵۲ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تا کنون دو میلیون ۱۹۶ هزار و ۱۹۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین ۱۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۱۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین بر اساس اطلاعیه اعلامی ، تا کنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دُز رسید.

وضعیت کرونا در استان ها 

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص مراکز فعال برای تزریق واکسن گفت: ۱۱۷ مرکز روستایی و شهری در استان برای تزریق واکسن کرونا فعال است و ۳۴ مرکز تجمیعی هم برای این کار در نظر گرفته شده است.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: از این تعداد، ۱۷ مرکز شهری و ۱۸ مرکز روستایی در شهر کرمانشاه در حال فعالیت است و هشت مرکز تجمعی نیز  در این شهرستان مشخص شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هشت منطقه در شهر کرمانشاه به منظور سهولت دسترسی عموم به مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا مشخص شده است.  

در بجنورد و به نقل از معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ،از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات به جامعه فرهنگی و هنری این استان با عاملیت صندوق توسعه کارآفرینی پرداخت شده است که این روند همچنان ادامه دارد.

علی اکبر طهماسبی  با اشاره به اینکه ۶۰ طرح توسط اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان در سامانه درخواست تسهیلات حمایتی فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی ثبت شد، افزود پس از بررسی های کارشناسی ۴۶ طرح به تایید رسیده و به بانک معرفی شده اند.

وی گفت:  بر اساس گزارش معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکنون اهالی فرهنگ و هنر استان بیشترین سهم را از تسهیلات حمایتی با عاملیت صندوق کارآفرینی امید را به خود اختصاص داده اند.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: در شبانه‌روز گذشته از ۶۶۰ نفر نمونه‌گیری شده از این تعداد ۱۹۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

 ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۳۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدندو ۱۵۴ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.
وی با اشاره به این که امن‌ترین مکان خانه شخصی است از مردم خواست از رفت و آمدهای های برون و درون شهری و برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی و دورهمی‌های خانوادگی در تعطیلات عید فطر خودداری کنند.

در خبری دیگر از هرمزگان و  به نقل از  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان ، با فوت هفت نفر دیگر در استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته، شمار قربانیان کووید ۱۹ در هرمزگان به یک هزار و ۲۰۲ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان  اظهار داشت: فوت شدگان شبانه روز گذشته یک خانم و شش آقا در رده سنی ۴۱ تا ۸۹ سال از شهرستان های بندرعباس، رودان و میناب بودند.

وی با اشاره به خطر جدی شیوع ویروس جهش یافته کرونای آفریقایی و هندی در هرمزگان افزود: تاکنون حدود ۵۰ مورد از این نوع ویروس در برخی از مناطق شرقی و غربی استان مشاهده شده و دو نفر نیز بر اثر ابتلا به آن فوت شدند و امروز نگرانی های بسیاری نسبت به گسترش بیشتر این ویروس در دیگر مناطق هرمزگان وجود دارد .

از اردبیل هم خبر رسیده که روند نزولی مبتلایان بستری روزانه کرونا در استان همچنان ادامه دارد و در ۲۴ ساعت گذشته با کاهش ۳۲ نفری نسبت به شبانه روز ماقبل به ۲۸ نفر کاهش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیا اعلام کرد:  هم اکنون در بیمارستان‌های استان۳۶۲ نفر مبتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد ۶۶ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی در استان اردبیل افزود: در شبانه روز گذشته ۴۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با اشاره به وضعیت شکننده همه گیری ویروس کرونا در این استان از شهروندان خواست تا با جدیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ورود گیلان به موج دیگر جلوگیری کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: از برگزاری دورهمی ها در این ایام همانند هر زمان دیگر باید به طور جدی خودداری گردد ضمن اینکه از سفرهای غیرضرور نیز باید پرهیز شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون اکثریت شهرستان های استان در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار دارند، بیان داشت: باید با دقت در رعایت پروتکل های بهداشتی و اهتمام جدی به این مهم به سمت شهرهای با وضعیت زرد و سفید پیش رویم.

هم اکنون جز سه شهرستان گیلان شامل املش، شفت و تالش که در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند، بقیه شهرستان های این استان نارنجی هستند.

۲۴ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

خبری از سیستان و بلوچستان حکایت از افزایش شمار مبتلایان دارد این را  رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت  که با ثبت ۱۸۰ مورد ابتلا جدید کرونا در سیستان و بلوچستان تعداد مبتلایان این بیماری به ۳۴ هزار و ۲۰۲ نفر افزایش یافت.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۱۷۳ بیمار حاد تنفسی و ۹۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی  گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

در البرز هم  ۱۵ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان جان باختند و ۱۱۱ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ، اکنون ۹۵۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، فردیس در وضعیت قرمز ، کرج ، ساوجبلاغ ، چهارباغ و نظرآباد نارنجی و طالقان و اشتهارد زرد کرونایی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم گفت: ۶ شهروند این استان در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند تا مجموع قربانیان ناشی از ویروس کرونا در استان به یکهزار و ۷۸۸ نفر برسد.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا ۶ شهرستان لرستان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان های ۱۱ گانه استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس قرار دارند.

در ایلام  هم  ۹۴ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان ثبت شده که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۷ هزار و ۷۰۹ نفر افزایش یافته است.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم اکنون  شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، چوار، چرداول، دهلران، دره شهر، آبدانان در وضعیت نارنجی و سیروان، بدره، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

با فوت ۶ بیمار مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان استان همدان هم از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۷۶ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت ،از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، شهرستان اسدآباد در وضعیت قرمز و مابقی شهرستان ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 در خبری از یاسوج آمده  که شمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۶۳۷ نفر رسیده است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد:  بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران، کهگیلویه و دنا بوده است و از هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان های گچساران و دنا در وضعیت نارنجی، چرام در وضعیت زرد  قرار دارد و بقیه همچنان قرمز هستند.

گزارش هایی با محوریت کرونا 

تلخ و شیرین همزیستی جوانترین پرستار کاشمری با کرونا

تنهایی، خطری بزرگ تر از کرونا برای سالمندان

پرواز با کرونا

۲۴ اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

به گزارش ایرنا ، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۱ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۴۶ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!