۲ رقمی شدن آمار فوتی‌های کرونا/نفس ۸۲ بیمار به شماره افتاد

شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به روند جهشی کرونا در استان اشاره و اظهار کرد: وضعیت حاکم بیماری کرونا در استان اردبیل همچنان جهشی بوده و تعداد مراجعات روزانه بیماران بسیار بالاست به طوری که در مقایسه با هفته‌های گذشته تعداد بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی افزایش چشمگیری داشته است که این مهم می‌تواند زنگ خطر جدی برای ایام آینده باشد.

وی با اذعان به شرایط بحرانی کرونا در استان گفت: از آغاز موج جدید کرونا در استان اردبیل بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز، شاهد افزایش تعداد بستری‌های روزانه، تعداد مراجعین به مراکز درمانی و همچنین آمار جان باختگان بر اثر کرونا هستیم که شهر اردبیل در این مدت اصلی‌ترین مرکز شیوع بیماری کرونا در استان بوده که بیشترین تعداد قربانی‌های کرونا نیز به این شهر اختصاص دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به آمار ۲۴ ساعت گذشته در اردبیل افزود: در ۲۴ ساعت گذشته در استان اردبیل تعداد ۱۰۵ بستری جدید در مراکز درمانی را داشتیم که ۱۰۲ بیمار نیز با کسب بهبودی نسبی و حال عمومی رو به بهبودی از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

حبیب‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون تعداد کل بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان به ۵۸۱ مورد رسیده است که بیشتر این افراد کسانی هستند که یا بی‌توجه به بیماری کرونا بوده‌اند یا با حضور در تجمعات و دورهمی‌ها به این بیماری خطرناک مبتلا شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد بیشترین بستری کرونا را در شهر اردبیل عنوان و اظهار کرد: ۶۴ بیمار در شهر اردبیل، ۱۴ نفر در شهرستان پارس‌آباد، ۱۱ نفر در شهرستان مشگین‌شهر و مابقی بیماران نیز در شهرهای خلخال، بیله‌سوار، کوثر، نمین و گرمی تحت مراقبت و درمان هستند.

نفس ۸۲ بیمار بدحال به شماره افتاد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ضمن اشاره به بستری ۸۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه در مراکز درمانی استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با کم شدن یک مورد از بیمارهای بستری در بخش ICU تعداد بیماران تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های استان به ۸۲ مورد رسیده که حال عمومی آن‌ها نیز وخیم گزارش شده است.

حبیب‌زاده ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار کرونا در اردبیل از فوت ۱۱ بیمار دیگر در این مدت بر اثر ابتلاء به کرونا در استان خبر داد.

به گفته وی تعداد ۵ بیمار از شهر اردبیل، ۲ نفر از مشگین‌شهر، ۲ نفر از شهر خلخال، ۱ بیمار از آستارا و ۱ بیمار از نمین در یک روز گذشته بر اثر کرونا فوت کرده‌اند.

تداوم عادی‌انگاری‌ها بحران کرونا را تشدید می‌کند

این مسئول ضمن اظهار تأسف از کاهش سرانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان گفت: استفاده از ماسک بهداشتی در استان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است و در بازدیدهای روزانه از سطح شهر به خوبی می‌توان این موضوع را مشاهده کرد به طوری که بیش از نیمی از جمعیت حاضر در معابر نسبت به استفاده از ماسک کاملاً بی‌توجه هستند.

حبیب‌زاده تصریح کرد: متأسفانه درصد مراقبت‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها در استان اردبیل نیز به کمترین میزان خود نسبت به ماه‌های گذشته رسیده است به گونه‌ای که بیشتر مردم با عادی‌انگاری و بی‌احتیاطیِ خودخواسته عامل انتشار و انتقال این ویروس به افراد دیگر می‌شوند.

وی همچنین یادآور شد: برگزاری دورهمی‌ها، مراسم‌های خانوادگی، افطاری‌ها و تجمعات ماه رمضان و شرکت در محافل مختلف در شرایط کنونی می‌تواند وضعیت بحرانی در استان را تشدید کرده و سبب وقوع موج جدید کرونا در منطقه باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از مردم اردبیل خواست تا در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در خود یا یکی از اعضای خانواده سریعاً نسبت به شناسایی بیماری خود اقدام کرده و با تجویز پزشک تحت مراقبت قرار گرفته یا با قرنطینه خانگی نسبت به درمان اقدام کنند.

حبیب‌زاده تعداد افراد تحت درمان در قرنطینه خانگی را ۲۵ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: خود مراقبتی و قرنطینه خانگی در وضعیت کنونی که تخت بیمارستان‌های استان هر روز در حال کم شدن نسبت به روزهای قبل هستند، بهترین روش برای غلبه بر بیماری کرونا است که باید مردم استان این موضوع را به خوبی درک کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در صورت افزایش آمار مبتلایان و بستری‌های کرونا در استان مجبور به راه‌اندازی تخت‌های صحرایی بیشتر در محوطه مراکز درمانی خواهیم بود که امیدواریم با همکاری مردم و کنترل این بیماری شاهد کاهش حجم مراجعات به بیمارستان‌ها در استان باشیم.

error: Content is protected !!