۳۰ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

اکنون همه نهادهای ذیربط دست به دست هم داده اند تا کار واکسینه کردن گروه هدف که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده، به خوبی انجام شود و شاید اقدام قابل توجه و شایسته در این میان راه اندازی مراکز واکسیناسیون خودرویی باشد چرا که برخی از سالمندان به دلایل مختلف از مراجعه و دریافت واکسن واهمه دارند.

مسوولان در رابطه با این موضوع که عده ای منتظر هستند واکسن کرونای ایرانی و یا نوع خاصی از واکسن خارجی به بازار بیاید، به صراحت اظهار می دارند که در زمان حاضر و با توجه به شیوع بیماری در جامعه، بهترین نوع واکسن کرونا، در دسترس‌ترین نوع آن است و هیچ‌کدام از واکسن‌های تولیدی در کشورهای مختلف جهان تمامی مراحل پنج‌گانه تولید واکسن را طی نکرده است و ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند.

نگاهی به وضعیت واکسیناسیون در نقاط مختلف کشور نشان می دهد که این کار با برنامه ریزی دقیق و هدفمند از سوی مراکز بهداشت و درمان در حال انجام است و تاکنون گزارش خاصی از نامساعد شدن وضعیت دریافت کنندگان واکسن اعلام نشده است.

با توجه به اینکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسینه کردن تمامی افراد به زودی آغاز می شود امید می رود تا این اکسیر زندگی نصیب همگان شود تا در آینده نزدیک به روزهای بدون کرونا برسیم البته مسوولان تاکید کرده اند که ثبت‌نام برای واکسن کرونا فقط از طریق سامانه سراسری وزارت بهداشت انجام خواهد گرفت و مردم نباید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

در ادامه مروری داریم بر وضعیت واکسن کرونا در نقاط مختلف کشور، در این رابطه رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری با اشاره به اینکه از ۲۱ فرودین ماه کار واکسیناسیون افراد سالمند در جنوب تهران آغاز شده است، گفت: روزانه بین ۲ تا سه هزار سالمند در برابر کرونا واکسینه می‌شوند.

علیرضا صدرایی اظهار داشت: هم اکنون ۲۸ مرکز درمانی در شهرستان ری وظیفه واکسیناسیون افراد ۷۵ سال به بالا را بر عهده دارند که تقریبا تمام این افراد در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند.

شهردار منطقه ۱۴ تهران از راه اندازی مرکز واکسیناسیون خودرویی کرونا در ورزشگاه تختی در این منطقه خبر داده و گفته است: این مرکز با مشارکت مرکز بهداشت شرق تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و شهرداری به عنوان دومین مرکز واکسیناسیون خودرویی شرق تهران راه اندازی شد.

کامبیز مصطفی پور اظهار داشت: مرکز واکسیناسیون خودرویی کرونا تختی با هدف تسریع روند واکسیناسیون و افزایش کیفیت ارائه خدمات به شهروندان، در کنار ۵ مرکز سلامت محور منطقه ۱۴، از ساعت ۹ تا ۱۳ آماده خدمت رسانی به شهروندان دارالمومنین تهران است.

در ادامه خبری بگیریم از مشهد مقدس که بنا بر اعلام قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی واکسیناسیون کرونای ۳۰۰ هزار تبعه خارجی دارای پرونده سلامت زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی در حال انجام است.

دکتر سید کاظم فرهمند گفته است: اتباع خارجی با توجه به زمانبندی رده‌های سنی که اکنون ۷۵ و ۸۰ سال به بالاست، واکسن دریافت می کنند و برنامه واکسیناسیون سایر اتباع خارجی در خراسان رضوی هم که پرونده سلامت ندارند، اعلام خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم از واکسیناسیون ۴۸ هزار خوزستانی بالای ۷۰ سال در مقابل کرونا خبر داده و اظهار داشت:با ورود محموله جدید واکسن به خوزستان، که ۱۰۰ هزار دوز است افراد بالای ۷۰ سال را که از مرحله قبل جا مانده اند واکسینه می شوند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان افزود: حدود ۲۴ هزار نفر ۷۰ تا ۷۴ سال، ۱۴ هزار نفر ۷۵ تا ۷۹ سال و ۱۰ هزار نفر سالمند بالای ۸۰ سال در خوزستان داریم که هنوز واکسیناسیون آنها انجام نشده است که از امروز کار واکسینه کردن آنها آغاز می شود همچنین پرسنل آی سی یو و سی تی اسکن بیمارستان های خصوصی و پرسنل درمانگاه های دولتی و خصوصی را در برنامه واکسیناسیون داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در خبری اعلام کرد: سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون به نشانی salamat.gov.ir برای افراد ۷۵ سال به بالا یعنی متولدین ۱۳۲۵ و قبل از آن فعال شده است.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: افراد ۷۵ سال به بالا که تاکنون واکسینه نشده‌اند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و طی روزهای آینده زمان و محل تزریق واکسن این رده سنی به آنها از طریق ارسال پیامک اطلاع داده خواهد شد.

مدیر گسترش شبکه و ارتقای سلامت مرکز بهداشت کرمانشاه نیز با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۳ هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق شده است، افزود: واکسیناسیون کرونا با تلاش بی‌وقفه کادر بهداشتی در حال انجام است.

دکتر غلامرضا ایمانی اظهار داشت: اکنون ۱۱۵ مرکز برای انجام واکسیناسیون کرونا در استان فعال است و هفته آینده نیز ۳۴ مرکز تجمیعی واکسیناسیون فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

اما این خبر هم به نقل از مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواندنی است که اعلام کرده شهروندان برای گرفتن نوبت تزریق واکسن کرونا در چارچوب گروههای سنی اعلام شده، نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و یا ثبت‌نام اینترنتی ندارند و هم‌اکنون ایمن‌سازی گروه سنی ۸۰ سال به بالا و همچنین ۷۵ سال به بالا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: شهروندان جا مانده از تزریق واکسن کرونا در قالب گروههای اعلام شده در پایان هر مرحله واکسیناسیون، در صورت عدم دریافت پیامک یا تماس تلفنی می‌توانند از طریق درگاه اینترنتی salamat.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

در ادامه وضعیت واکسیناسیون سالمندان شهرستان فسا را از زبان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان بشنوید که گفته است: در فاز دوم واکسیناسیون کرونا تاکنون به سه هزار و ۵۶۴ نفر از سالمندان فسایی واکسن تزریق شده است.

صادق مهدوی نیا افزوده است: همزمان با سراسر کشور، فاز دوم واکسیناسیون کرونا در شهرستان فسا در حال انجام است که در مرحله دوم این فاز، سالمندان بالای ۷۵ سال طی اعلام عمومی و تماس تلفنی کارشناسان بهداشتی برای تزریق واکسن دعوت می شوند و در فاز اول واکسیناسیون کرونا، سه هزار و ۸۹۴  نفر از گروه های هدف شامل کادر بهداشت و درمان، اورژانس، نظام پزشکی و دانشجویان بالینی، بیماران خاص و سخت درمان و پیوندی و مبتلایان به سرطان، پاکبانان شهرداری و جانبازان بالای ۵۰ درصد واکسن دریافت کردند.

مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان هم گفت: تاکنون ۱۲۵ هزار دوز واکسن کرونا برای تزریق به گروه‌های هدف بر اساس اولویت ها در ۹ مرحله به این استان تحویل داده شد.

دکتر حسن رخ‌شاد اظهار داشت: تاکنون حدود ۸۵ هزار نفر از گروه های هدف شامل کادر بهداشت و درمان، جانبازان شیمیایی، سالمندان بستری در مراکز بهزیستی و بیماران خاص در استان گیلان واکسن کرونا را دریافت کردند و از حدود ۵۵ هزار سالمند بالای ۸۰ سال در این استان تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر واکسن کرونا را دریافت کرده اند که تزریق بقیه افراد در این گروه سنی در صورت تمایل آنها ادامه دارد.

۳۰ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

کرونا در کشور؛ شیب ابتلا ملایم اما خطر شیوع همچنان بالا

گزارش ها از نقاط مختلف کشور حاکی از کاهش درگیری افراد به ویروس کرونا دارد و اغلب شهرها به رنگ زرد و نارنجی درآمده اند اما مسوولان همچنان نگران هستند که مبادا بار دیگر این وضعیت، به کم توجهی مردم به رعایت اصول بهداشتی و در نهایت اوج گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ منجر شود.

در ادامه مرور وضعیت کرونایی خبری تلخ امروز به نقل از مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور منتشر شد مبنی بر اینکه از شروع شیوع ویروس منحوس کرونا تا کنون ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از رانندگان تاکسی به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۰۰ راننده تاکسی فوت کردند.

مرتضی ضامنی افزود: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از ۲۶ درصد است.

وی ادامه داد: از این رو ستاد ملی مبارزه با کرونا رانندگان حمل و نقل عمومی را از مشاغل در معرض خطر ابتلا به این ویروس شناسایی کرد و ضمن اعمال محدودیت‌هایی در این حوزه از جمله کاهش تعداد مسافر و جداسازی کابین راننده، الزاماتی همچون استفاده مستمر از لوازم ایمنی و ضد عفونی مکرر ناوگان را نیز تصویب و ابلاغ کرده است.

وی یادآورشد: با وجود رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در این بخش به علت تماس مستمر رانندگان با مسافران، شاهد افزایش ابتلای فعالان این عرصه به کرونا و افزایش فوتی ها هستیم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز هم اعلام کرد که چرخش کرونا و ابتلا به کووید ۱۹ در این استان با شیب ملایم روند کاهشی پیدا کرده است.

دکتر مهرداد بابایی اظهار داشت: تعداد مراجعه کنندگان روزانه  بیماران سرپایی کووید۱۹ به مراکز درمانی البرز از حدود سه هزار و۵۰۰ نفر در روزهای نخست موج چهارم کرونا (حدود ۱۵ فروردین تا ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری) اکنون به حدود یک هزارو۹۰۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در روزهای اوج موج چهارم کرونا ضریب اشغال تخت های بیمارستانی استان به مرز یک هزار و ۲۰۰ نفر رسید، افزود: اکنون حدود ۸۱۴ بیمار بستری در البرز داریم که ۱۷۳ نفر آنان به علت وخامت حال در بخش های ویژه بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد هم گفت: در شبانه‌روز گذشته از ۴۳۹ نمونه گرفته شده از افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی و بهداتشتی ، بر اساس معیارهای قطعی ۱۲۹ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۱۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۱۱۶ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند و در این مدت ۲ نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.
فرماندار ماکو هم در مطلبی با بیان این‌که با بررسی آمار، شرایط بهتری در مساله کرونا در این شهرستان وجود دارد، گفت: نرخ رشد مبتلایان از ۱۱ به سه درصد کاهش یافته و باید تلاش کنیم با رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک این وضعیت را ثابت نگه داریم.

علی محمدی ایروانلو اظهار داشت: همچنین نرخ مثبت شدن آزمایش ها از ۴۷ به ۲۸ درصد رسیده و می توان با استمرار در رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک وضعیت شهرستان را به شرایط زرد و آبی سوق داد.

شیوع موج چهارم بیماری کووید ۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود نیز اکنوندر حال طی روند نزولی است به طوری که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در روز گذشته به پایین رقم یک ماه اخیر رسید.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان بستری کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۳۶۶ نفر کاهش، به ۲۶۷ فرد بستری در شبانه روز گذشته رسیده است.

همچنین، در شبانه روز گذشته ۳۶ فرد جدید به بیماری کووید.۱۹ در این استان مبتلا شده‌اند که ۸۵ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است و طی شبانه‌روز گذشته ۹ نفر دیگر از افراد مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل جان باختند و مجموع فوتی‌های کرونا در این استان نیز به یک هزار و ۷۶۰ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز درباره وضعیت کرونایی این استان گفت: چهار شهروند دیگر طی شبانه روز گذشته قربانی کرونا شدند و شمار جانباختگان این ویروس به یک هزار و ۸۱۲ نفر رسید.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: با شناسایی ۳۶۵ بیمار جدید کرونا در لرستان تعداد مبتلایان استان نیز به۱۱۳ هزار و ۹۸۰ نفر رسید و تاکنون۳۵۲ هزار و ۹۵۰ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع، ۳۴۹هزار و ۲۹۸ مورد پاسخ داده شده و ۲۳۵ هزار و ۳۱۳ نمونه آن منفی بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم گفت: در زمان حاضر ۳۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۲۲ مورد از این آمار مربوط بستری‌های روز گذشته است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کرونا بر اساس تست آزمایشگاهی به ۷۸ هزارو ۴۷۱ نفر رسید که ۲۲۲ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

این مسوول شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع کرونا تاکنون را یک‌هزارو ۴۲۷ نفر عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارش های اعلام شده روز گذشته چهار مورد فوتی در استان ثبت شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم گفت: ۲ فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به ۷۷۵ نفر رسیده است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ ابتلای جدید کرونا شناسایی شده و مجموع فوتی های استان به ۳۸ هزار و ۲۰۲ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: ۳۹ بستری جدید ناشی از کرونا نیز بستری شدند و مجموع بستری های موجود در مراکز درمانی استان به ۱۲۴ نفر افزایش یافت و ایوان دارای بیشترین بستری جدید با ۱۴ نفر است.

۳۰ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین وضعیت کرونا در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۲۹ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۷ هزار و ۹۹۴ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۴۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۷۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۰۴ هزار و ۶۳۲ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۹۰ هزار و ۶۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۳۹ هزار و ۲۹۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۸۰۶ هزار و ۱۸۸ دوز رسید.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۴۳۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!