۳۱ فروردین‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

مردم که به رسم هر سال در روزهای پایانی سال در تدارک استقبال از فصل بهار بودند رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در کنار خانه تکانی و خریدهای شب عید به فراموشی سپردند و البته سفرهای نوروزی هم بار مضاعفی شد تا فروردین با درگیرشدن تعداد زیادی از افراد به این ویروس منحوس، روزهای سختی رقم بخورد.

این غفلت چه برای آنان که همه موارد بهداشتی را رعایت کردند و چه افرادی که خطرات ویروس کرونا را جدی نگرفتند، گران تمام شد و بسیاری از خانواده ها داغدار شدند.

اکنون با گذشت یک ماه از ورود تدریجی کشور به موج چهارم هنوز وضعیت تمامی مراکز و شهرها قرمز تیره، قرمز و نارنجی است و تعدادی از بیمارستان ها اعلام کرده اند که جای خالی برای پذیرش و بستری بیماران کرونایی ندارند.

در این میان اعمال محدودیت های ۱۰ روزه در پایتخت و سراسر کشور هم گویی چندان چاره ساز نبوده و همچنان شرایط بحرانی است و بنا به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اکنون آمار مبتلایان به حدود ۲۵ هزار نفر و فوتی‌ها نیز به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسیده و در این شرایط، پایتخت بالاترین سهم را از میزان شیوع، فوتی و بستری داشته است.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که در دومین هفته موج چهارم کرونا، تهران در وضعیت فوق قرمز به سر می‌برد و هر هفته شرایطش بحرانی‌تر از هفته قبل گزارش می‌شود. 

آنچه این روزها و در شرایط سخت کرونایی باز هم تکرار می شود رعایت نکات بهداشتی، زدن ماسک و پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع و دورهمی است تا بتوان با کنترل شمار مبتلایان، از این گذرگاه سخت هم عبور کرد. 

 استان البرز که از حدود ۲۱ روز پیش وارد موج چهارم کرونا و وضعیت قرمز شده است بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ بیمار کووید۱۹ جان باختند و ۱۴۱ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی افزود: اکنون یک هزارو۶۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند و با مرگ ۲۱ بیمار دیگر کووید۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به سه هزارو۹۰۷ نفر رسید.

بر اساس اعلام دانشگاه های علوم پزشکی از نقاط مختلف کشور میزان شیوع و بستری بیماران مبتلا به کرونا همچنان بحرانی است از دزفول خبر رسیده که اکثر بیماران در دورهمی‌های خانوادگی به کرونا مبتلا و ویروس به سنین پایین نیز منتقل شده است.
طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دوشنبه ۱۵ شهرستان استان خوزستان از جمله دزفول در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفتند.

سرپرست مرکز بهداشت شوش نیز با اشاره به وضعیت نارنجی کرونا در این شهرستان گفت: با توجه به آمار بالا و نگران کننده مبتلایان همچنان شرایط در شوش بحرانی است.

فیض الله دیناروند افزود: آمار بستری بیماران کرونایی در شوش نوسان دارد لذا مردم باید این بیماری را جدی بگیرند و از تردد غیرضروری خودداری کنند.

در استان کرمانشاه نیز با اعلام رنگ بندی جدید شهرستان های سنقر وکلیایی، گیلانغرب، کنگاور، پاوه، هرسین، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، سرپل ذهاب و صحنه در وضعیت قرمز و شهرستان های جوانرود، روانسر، دالاهو و قصرشیرین در وضعیت نارنجی و شهرستان ثلالث باباجانی نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

ظرفیت همه بیمارستان‌های آذربایجان شرقی در پیک چهارم کرونا پر شده است، این مطلب امروز به نقل از مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر شد، استانی که اکثر شهرستان هایش به رنگ قرمز درآمده است.

دکتر سیمین خیاط زاده در این رابطه افزود: تعداد افراد مبتلا به کرونا و بیماران کرونایی در حال افزایش است و تعداد فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی نسبت به روزهای اول سال حدود ۶ برابر شده است و روز به روز هم بیشتر می شود.

در استان اردبیل هم پس از گذشت ۱۵ روز که از شیوع موج چهارم و افزایش مبتلایان می گذرد تعداد بستری و ترخیصی مبتلایان کرونا تقریبا برابر شده است و بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی این استان، باید تا آخر هفته منتظر تثبیت این برابری باشیم که اگر به ثبات برسد، روند نزولی آغاز می‌شود.

شهرام حبیب زاده افزود: اگر محدودیت‌ها ادامه یافته و پروتکل‌های بهداشتی با جدیت رعایت شود، بعد از سه هفته تعداد بستری ها به حدود ۲۰۰ نفر خواهد رسید.

از سیستان و بلوچستان هم خبر رسیده که با افزوده شدن ۱۸۱ مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا به ۳۰ هزار و ۶۳۱نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در این رابطه توضیح داد: هم‌اینک ۱۴۰ بیمار حاد تنفسی و ۶۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

بنا بر اظهارات دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری شمار درگذشتگان کرونا در سیستان و بلوچستان با فوت ۲ نفر جدید به یکهزار و ۲۲۱ نفر رسیده و موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در تشریح وضعیت کرونایی استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون وضعیت کرونایی در ۱۸ شهرستان قرمز است که از این تعداد سه شهرستان به رنگ قرمز تیره درآمده‌اند.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: بر اساس اعلام نرم افزار ماسک شهرستانهای قوچان، سبزوار و گناباد در وضعیت قرمز تیره، ۶ شهرستان تایباد، خواف، رشتخوار، زاوه ، فریمان و صالح آباد  خراسان رضوی در وضعیت زرد و ۹ شهرستان سرخس، باخرز، جغتای، فیروزه، داورزن، چناران، خلیل آباد، کوهسرخ و خوشاب در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی یادآورشد: مشهد و ۱۴ شهرستان دیگر خراسان رضوی هم در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند و تعداد بستری های روزانه در خراسان رضوی هم اکنون به ۳۴۱ نفر افزایش یافته است و این در حالی است که این تعداد در ابتدای فروردین ماه ۱۳۰ نفر بوده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۵ شهر استان آذربایجان غربی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که یک مورد بیشتر از هفته گذشته است.

اکنون ارومیه به همراه ماکو، شوط، سلماس، چایپاره، پلدشت، چالدران و خوی درشمال و همچنین میاندوآب، مهاباد، بوکان، نقده، پیرانشهر، تکاب و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت قرمز و شهرهای اشنویه و سردشت در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و درهفته گذشته شهرستان های سلماس و چایپاره وضعیت نارنجی داشتند که با بررسی های جدید صورت گرفته، وضعیت آنها نیز قرمز شده است.

همچنین طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان دیلم در استان بوشهر از قرمز پرخطر به قرمز تیره به معنی حداکثر خطر تغییر رنگ داده است.

براساس اعلام این سامانه شهرستان‌ کنگان که تا پیش از این قرمز بود به نارنجی تغییر رنگ داد و براین اساس شهرستان‌های دیر و کنگان استان بوشهر در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان دیگر این استان شامل بوشهر، دشتستان، گناوه، عسلویه، تنگستان، جم و دشتی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

دکتر سعید کشمیری دبیرستاد مقابله با کرونا استان بوشهر درباره شرایط مبتلایان به کرونا گفت: در زمان حاضر ۴۶۰ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این تعداد ۶۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و ۲۸ نفر از آنان نیز در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

وی با اشاره به جان باختن ۶ نفر در روز گذشته به علت ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۹۵۸ نفر در این استان به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم گفت: ۲ شهرستان ملکشاهی و هلیلان که در وضعیت نارنجی بودند در محدوده زرد قرار گرفتند و سیروان نیز از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی تغییر یافت و شهرستان های ایلام، آبدانان، ایوان، بدره، مهران، چرداول، دره شهر و دهلران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

۳۳ هزار و ۸۰۰ نفر تاکنون در استان ایلام از ابتدای شیوع کرونا به این ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد ۷۱۰ نفر به علت این بیماری جان خود را از دست داده اند.

با ورود موج چهارم شیوع این ویروس از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ تعداد افراد مبتلا و بستری در مراکز درمانی افزایش قابل توجهی در استان ایلام داشته و هم اکنون ۳۲۷ نفر از بیماران در بیمارستان ها بستری هستند.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم اعلام کرد: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در ۲۴ ساعت گذشته با افزایش قابل توجه نسبت به روز قبل آن از ۱۸۲ به ۲۹۴ مورد جدید و در مجموع به ۱۹ هزار و ۷۷۳ نفر رسید.

مریم امیدی افزود: یک زن ۸۶ ساله و یک مرد ۷۹ ساله مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند و شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۶ نفر است که ۲۹۰ بیمار در کاشان و ۳۶ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۵۷ نفر از ۱۶ تا ۸۹ سال در کاشان و ۶ نفر از آران و بیدگل با سن ۴۵ تا ۷۹ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز که بنا بر اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اکنون در یک بحران واقعی به سر می برد، شمار قربانیان کرونا با فوت هفت بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به ۵۳۴ نفر رسیده است.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت:هم اکنون ۵۶۱ بیمار در بیمارستان های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۱۵۷ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده و ۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه درمان هستند.

وی یادآورشد: : افزایش ۲.۵ برابری شمار روزانه افراد آلوده به ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد در موج جدید نسبت به موج نخست ، گذشتن آمار بستری شدگان بیماری کووید ۱۹ از عدد ۵۰۰ و گزارش روزانه چهار تا هشت جانباخته ؛حکایت از در پیش بودن روزهای سخت تر کرونایی در این استان دارد.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز درباره وضعیت کرونایی این استان گفت: میانگین ابتلا به کرونا امسال روزانه ۸۵۰ نفر بوده و این آمار رو به افزایش است.

دکتر” علی فرهادی” با بیان اینکه وضعیت بیماری کووید ۱۹ در لرستان به مرحله خطرناکی رسیده است، افزود: در زمان حاضر یک هزار و ۳۴۶ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و اکنون حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت بستری بیمارستان های استان به بیماران کرونایی اختصاص یافته و تنها در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد و چند بیمارستان دیگر بخش تروما و جراحی های اورژانسی فعال است.

وی ادامه داد: میانگین مراجعات به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته در این استان روزانه ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است که حدود ۱۸۰ نفر از این افراد به بیمارستان ها مراجعه می کنند و میانگین بستری روزانه نیز به ۱۷۲ نفر رسیده است.

در ادامه دیگر خبرهای کرونایی را مرور می کنیم:

– دکتر فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در مرحله جدید واکسیناسیون، یک هزار و ۵۰۰ پزشک سازمان نظام پزشکی خوزستان علیه کرونا واکسینه شدند.

وی افزود: در فاز جدید واکسیناسیون، ۲۵ هزار دوز واکسن به استان خوزستان تحویل داده شده که در مرحله اول کار واکسیناسیون پزشکان سازمان نظام پزشکی، پزشکان داروساز، دندان پزشکان و افراد پروانه دار در اهواز و سایر شهرستان ها انجام شد.

در زمان حاضر هفت شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۵ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

– فرماندارشهرستان اسفراین گفت: تخلف یک مرکز سالمندان در این شهرستان در تزریق واکسن کرونا به تعدادی از اعضای خانواده اش که ارتباط مستقیم با سالمندان نداشتند، در دست بررسی است.

مهدی کرامتی افزود : موسس این مرکز بر خلاف اولویت بندی  سند ملی واکسیناسیون کرونا ، سه نفر از اعضای خانواده اش که ارتباط زیادی با سالمندان این مرکز نداشتند را در فهرست تزریق قرار دارد و آنها نیز از واکسن ویژه مراکز نگهداری سالمندان استفاده کردند.
– مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شهروندان هشدار داد که برای دریافت واکسن و ثبت پرونده سلامت نباید وارد هیچ سایت و لینکی شوند.

دکتر حمید رضا رحیمی افزود: عده ای سودجو با تولید یک پیام جعلی از مردم می خواهند وارد لینک سایتی به نام‌ “سیب” شوند، تا بتوانند با ثبت نام خود در مرکز بهداشت واکسن کرونا بگیرند.

– مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: مرحله دوم تزریق واکسن کرونا به جانبازان ۵۰ درصد به بالای قزوینی از امروز سه شنبه به مدت ۲ روز آغاز شد.

غلامرضا حقایق پور افزود: پیش از این در مرحله نخست واکسیناسیون جانبازان قزوینی علیه کرونا به ۶۹ نفر از جانبازان نخاعی، دو چشم نابینا، شیمیایی شدید، دو پا قطع و والدین دو شهیدی واکسن کرونا تزریق شده است.

– حسین بختیاری فرماندار اراک گفت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و تکمیل ۱۰۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی شهرستان اراک و خستگی شدید کادر بهداشت و درمان، اگر وضعیت بیماری کووید ۱۹ تا پایان هفته جاری در این شهر به تثبیت نرسد، نیاز است یک تعطیلی ۱۰ روزه انجام شود.

– مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت یزد با اشاره به آغاز مرحله ششم واکسیناسیون علیه کرونا از امروز ( سه شنبه) گفت: در مراحل قبلی در مجموع ۱۱ هزار و ۳۷۶ نفر در برابر این ویروس در استان واکسینه شدند که از این تعداد هشت هزار و ۱۴۰ نفر دوز اول و بقیه دوز دوم واکسن را تزریق کردند.

–  علی رضایی شکیب رییس اداره ورزش و جوانان آبادان گفت: عبدالحسین بن‌رشید از پیشکسوتان داوری فوتبال استان خوزستان و شهرستان آبادان در پی ابتلا به کرونا و در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

– دکتر رشید حیدری مقدم رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: شدت موج چهارم کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این ویروس سبب شده که هم اینک حتی یک تخت خالی در بخش «آی.سی.یو» و بیمارستانی در این استان نداشته باشیم.

– بهاء الدین حسینی مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: در قالب طرح واکسیناسیون پاکبانان شهرداری روز گذشته ۶۸ نفر و امروز نیز ۲۶ نفر دیگر از ماموران خدمات شهری با تزریق واکسن “سینوفارم” در واحد واکسیناسیون بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

– حمید مخیری رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: محموله ۱۰ هزار و ۵۲۰ دوز واکسن کرونا با نام تجاری “آسترازنکا” به تازگی وارد استان شد. این تعداد واکسن در ۲ دوز بوده و برای همین تعداد نفر کادر درمان و گروه های اولویت دار استان تزریق می شود.

– محمد نوذری استاندار ایلام گفت: پایانه مسافربری مرز مهران به منظور مهار کرونا تا اواسط اردیبهشت ماه جاری تعطیل اما مرز تجاری همچنان باز است و مرز مسافرتی مهران در این راستا روی زائران و مسافران این پایانه بسته می شود اما مرز تجاری با رعایت کامل دستورالعمل ها و پروتکل‌های بهداشتی باز است.

– رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به طبیعی بودن عوارض پس از تزریق واکسن هرنوع بیماری گفت: موضوع مهم میزان شیوع عوارض واکسن در قیاس با عوارض ابتلا به ویروس است و تا کنون در استان عارضه جدی از تزریق واکسن کرونا مشاهده نشد.

نوید دانایی افزود: طبق آمار، از هر ۲۵۰ هزار نفر، یک نفر با تزریق واکسن کرونا دچار عارضه لخته خون می‌شود و این آمار در قیاس با عوارض ابتلا به ویروس کرونا بسیار ناچیز است و پذیرفتن عوارض واکسن ارزش تزریق آن را دارد.

– زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار آن شد که مدیریت بحران کرونا به شهرداری داده و عزمی جزم برای قرنطینه شهر ایجاد شود.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

خبرنگاران استانی ایرنا در آخرین روز فروردین ماه بار دیگر دست به قلم شدند و از شرایط کرونایی استان خود نوشتند تا ضمن گوشزد کردن دوباره رعایت دستورالعمل های بهداشتی، گوشه ای از اقدامات کادر درمان را به اطلاع عموم برسانند که در ادامه می توانید این گزارش ها را با عناوین رعایت‌نکردن پروتکل ها؛ عامل فشار کرونا به خانواده های آذربایجان‌غربی  از مرکز ارومیه، کرونای مازندران ؛ قرمزتر از همیشه از مرکز ساری، روزهای سخت موج چهارم کرونا در خراسان جنوبی از مرکز بیرجند، رنگ کرونایی خراسان شمالی قرمزتر شد از مرکز بجنورد، افزایش چشمگیر مثبت شدن نتایج آزمایشهای کرونا در خراسان رضوی از مرکز مشهد، آمار بستری بیماران در موج چهارم کرونا در جنوب فارس دو برابر شد از لارستان و سهم ساکنان مراغه در کنترل موج چهارم کرونا چقدر است؟ از مراغه در سایت خبرهای استانی ایرنا بخوانید.

تازه ترین آمار کرونایی در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شد و با فوت ۳۹۵ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۷ هزار و ۵۲۵ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۳۱ فروردین ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۷ نفر رسید. 

براساس این اطلاعیه تاکنون یک میلیون و ۸۱۰ هزار و  ۵۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۴ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تا کنون ۴۸۰ هزار و ۶۴۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۴۱ هزار و ۱۷۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۲۱ هزار و ۸۲۲ دوز رسید.

به گزارش ایرنا، واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند، موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به ۴ نفر در روز کاهش دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!