۳۱ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

به گزارش ایرنا، طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد تلفات روزانه کرونا در کشور بار دیگر شکست و با مرگ ۶۸۴ نفر تعداد جان باختگان این ویروس به ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر رسید.

 کرونا در خیز پنجم خود که از ابتدای تیر ماه آغاز شد، چندین بار رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکسته است؛ آخرین رکورد زنی تلفات روزانه مربوط به ۲۵ مردادماه بود که این ویروس تاجدار طی ۲۴ ساعت جان ۶۵۵ نفر را گرفت. 

براساس اطلاعیه یکشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۶۸۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

همچنین از دیروز تا امروز ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۴۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۱۴ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۹۳۲ هزار و ۴۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و هفت هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

۲۷ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۴۷۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز در کشور انجام شده است و تا کنون ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و پنج میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دُز رسید.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته که میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هفته آخر مرداد ماه نیز همانند هفته‌های اخیر مناسب نبوده و به میزان ۳۹ درصد گزارش شده است.

به گفته سیما سادات لاری، پروتکل‌های بهداشتی به معنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی ۱.۵ تا ۲ متر، تهویه مناسب، عدم حضور در تجمع و رعایت موارد بهداشتی اعلام شده به اصناف است.

معاون وزیر بهداشت، کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، چهارمحال و بختیاری، همدان و گیلان اعلام کرده و گفته است: همچنین وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، لرستان، ایلام، البرز، زنجان، کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در بازه ۳۳ تا ۴۰ درصد گزارش شده است. در بقیه استان‌ها این شاخص بین ۴۱ تا ۴۹ درصد گزارش شده است.

بیشترین استفاده از ماسک در اماکن عمومی هم مربوط به استان‌های هرمزگان، سمنان و خراسان جنوبی و کمترین میزان در استان‌های یزد، گیلان و سیستان و بلوچستان و کمترین میزان رعایت فاصله گذاری در اماکن عمومی در استان‌های یزد، گیلان و چهارمحال و بختیاری گزارش شده است.

۳۱ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین اخبار استان‌ها از وضعیت شیوع کرونا

اخبار رسیده از استان ها نشان می دهد که در روزهای پایانی مردادماه، با وجود شتاب بخشی به روند واکسیناسیون در کشور و هشدارهایی مبنی بر پرهیز از سفرهای غیر ضرور و شرکت نکردن در دورهمی های خانوادگی و دیگر تجمعات ، استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی عده ای با عادی انگاری سبب افزایش شمار مبتلایان و مراجعان به به مراکز  درمانی شده اند که ضمن تحمیل هزینه های سنگین بر حوزه بهداشت کادر درمان را هم خسته کرده است .

تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی های ناشی از کرونا در مشهد همچنان رو به افزایش است و این کلانشهر در وضعیت وخیم و بحرانی قرار دارد؛ این استان در پنجمین موج شیوع کرونا بطور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.
تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیربومی در مشهد از چالش های پیش روی استان خراسان رضوی به شمار می رود.
هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت بحرانی و قرمز شیوع موج پنجم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل همچنان جریان دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، با ثبت رکوردی دیگر، شمار بیماران بستری همزمان در مراکز درمانی این استان به ۸۹۷ نفر رسید.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته شمار مبتلایان روزانه در این استان نیز با ثبت رکوردی جدید به ۱۸۹ نفر رسیده است.{
همچنین بر اساس اعلام این مرجع، با فوت ۶ نفر دیگر از مبتلایان شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۷۴ نفر رسید.

از ارومیه خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفته است: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ نفر در ۹ شهرستان این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که ۱۲ نفر از این تعداد، مربوط به ارومیه بود.
آقازاده با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته با ابتلای ۹۸۰ نفر در استان به کرونا، حدود ۳۳۰ نفر بستری شدند، بیان کرده است: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ به پنج هزار و ۲۳۸ نفر رسیده است.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی استاندار فارس، هم اکنون از ۳۶ شهرستان استان، ۳۲ شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.
عنایت الله رحیمی با اشاره به اینکه آمار تجمعی تست کرونا در استان فارس، یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۴۷ مورد است، آمار تجمعی تست مثبت را ۳۶۲ هزار و ۳۵۱ مورد عنوان کرد.
به گفته رحیمی بهبودی بیماران مبتلا به کرونا در فارس را ۹۴ درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون پنج هزار و ۸۳۷ نفر از مردم استان فارس را در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده‌ایم.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در ادامه وضعیت شیوع کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان را فوق بحرانی اعلام کرد و گفته است که ورودی به بیمارستانها همچنین بستری بیماران کرونایی در شهرستان های آبادان ، خرمشهر و شادگان همچنان روند افزایشی دارد و منطقه را با شرایط بحرانی مواجه کرده است.
براساس اعلام شکرالله سلمان‌زاده با توجه به کمبود کادر درمان در دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان، نیروهای نظامی و هلال احمر برای کمک به کادر درمان منطقه جنوب غرب خوزستان در خواست کمک شده است ضمن اینکه نیروهای ستادی این دانشگاه از امروز به کمک کادر درمان خواهند رفت.
هم اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر و شادگان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان که منتشر شد، در حال حاضر ۲ هزار و ٣١ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۴۲۵ نفر طی ۲۴ ساعت اخیر بستری شدند.
بنابر گزارش‌ها از این تعداد ٢٨٧ بیمار نیز در شرایط وخیم قرار دارند و ۲۴ بیمار ” با تشخیص قطعی مبتلا به کووید ١٩” در بیمارستان ها در جدال با کرونا ناکام مانده و جانشان را از دست دادند.

از کرمانشاه نیز خبر رسیده که رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اعلام کرده است که  در ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۰ نفر در مراکز درمانی این استان با علایم بیماری کرونا بستری و ۲۸۱ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.
به گفته مهدی محمدی در شبانه روز گذشته ۴۶۱ بیمار کووید ۱۹ هم برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند. هم‌اکنون یک هزار و ۲۵۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۸۰ نفر بیشتر است.

از سویی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با ابراز نگرانی از افزایش فوتی های خانوادگی، گفته که تعداد فوتی های کرونا در استان با ۸۹ مورد در مرداد ماه جاری نسبت به ماه گذشته بیش از هفت برابر افزایش داشته است.
بر اساس اعلام دکتر محمد کریمیان در این مدت(شبانه روز گذشته) تعداد بستری ها ۲ و نیم برابر و تعداد مبتلایان نیز بیش از سه و نیم برابر ماه گذشته بوده است.

خبر دیگر در زاهدان اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده با افزوده شدن ۷۶۷ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۳ هزار و ۲۴۹ نفر رسید.
به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با فوت ۱۰ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۳۹۳نفر رسید.

در استان مرکزی نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک اعلام کرده شمار مبتلایان جدید ویروس کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی شبانه روز اخیر به ۶۲۴ مورد رسید.
براساس اعلام دکتر سید «محمد جمالیان»، ۱۳۵ نفر از بیماران جدید کووید ۱۹ به‌دلیل شدت تظاهرات بالینی  در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

همچنین معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین در خصوص وضعیت کرونایی استان توضیح داد و گفت: در حال حاضر میزان مراجعه بیماران سرپایی کاهش یافته است ولی تعداد بیماران بستری در روزهای اخیر ثابت مانده است.
به گفته این مقام مسئول، با وجود شرایط ثابت کرونایی در چند روز اخیر، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید۱۹ در مازندران همچنان بالا است.

براساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز ۹ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۱۳۳ نفر رسید.
به گفته دکتر”مریم کوشکی” یکهزار و ۸۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و تعداد مبتلایان نیز به ۱۵۵ هزار و ۱۴ نفر رسیده است.

در قزوین هم در شبانه روز گذشته ۲۹۰ بیمار جدید به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و در مدت یاد شده ۱۵۸ بیمار کرونایی نیز از بیمارستان های استان قزوین ترخیص شدند.

در خراسان جنوبی هم رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفته کماکان در استان خراسان جنوبی شاهد روند افزایشی موارد بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها هستیم اما رنگ‌بندی‌ها از ۲۳ مرداد ماه تغییر نکرده است.
بر اساس اعلام محمد دهقانی ۳۹۲ بیمار کرونایی هفته گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شدند اما میزان فوتی‌ها مقداری کاهش یافته است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

۳۱ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

وضعیت واکسیناسیون در کشور

استاندار فارس با اشاره به تاکید رئیس جمهوری در تامین سریع واکسن مورد نیاز کشور، به آمادگی بخش خصوصی استان برای واردات واکسن مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و دستور رئیس‌جمهوری برای صدور مجوز این واردات را خواستار شد.

عنایت الله رحیمی در تشریح وضعیت استان فارس اعلام کرد که کل واکسن تزریق شده تاکنون یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۴۷ دز بوده که از این تعداد ۸۹۲ هزار و ۷۰۸  دز در نوبت اول و ۴۱۷ هزار و ۹۳۹ دز در نوبت دوم تزریق شده است.

خبر خوب دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به تامین ۳۰ هزار دز واکسن کرونا برای خوزستان گفته است که استاندار خوزستان درگفت و گو با رییس جمهوری سهمیه واکسن بیشتری برای این استان درخواست کرد که مورد موافقت قرار گرفت.

براساس اعلام دکتر فرهاد ابول نژادیان در هفته گذشته، پنج روز واکسن نداشتیم اما روز گذشته ۳۰ هزار دز واکسن وارد خوزستان شد اگرچه مرتبا از سوی وزارتخانه در حال پیگیری هستیم تا واکسن بیشتری تامین کنیم. 

در استان مازندران نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از وارد شدن ۴۵هزار دوز واکسن جدید به استان خبر داده و گفته است: از آن جایی که فاصله زمانی تزریق دز دوم نباید بیش از حد شود و از طرفی اختلاف نفرات دز اولی‌ها با دز دومی ها زیاد است،دراین مرحله اولویت تزریق با کسانی که باید دز دوم بزنند،است.

به گفته دکتر قاسم اویس، تاکنون یک میلیون و ۸۰ هزار دُز واکسن به گروه های هدف اعلامی وزارت بهداشت و درمان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران تزریق شده است که بیش از  ۸۰۰هزار نفر از گروه های هدف استان دز اول را زدند که در نوبت دریافت دز دوم قرار دارند.

از سویی دیگر مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از واکسیناسیون ۲۵ هزار و ۲۳۰ نفر معادل ۶۰ درصد از فرهنگیان این استان در برابر ویروس کرونا تاکنون خبر داد.

 به گفته احمد اسکندری نسب همزمان با سراسر کشور، طرح واکسیناسیون فرهنگیان در این استان نیز به صورت رسمی آغاز شد.این طرح شامل معلمان مدارس دولتی و غیردولتی، کادر اداری و نیروی های بازنشسته و حق التدریس شاغل در استان کرمان است.

خبر دیگر اینکه مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه پایگاه مصلا مرکز تجمیع واکسیناسیون با ۱۵ ایستگاه در رفسنجان فعالیت می‌کند اعلام کرده است : طی چند روز آینده به منظور رفاه حال مردم ۱۱ پایگاه دیگر نیز در مناطق مختلف این شهرستان راه‌اندازی و ساماندهی می شود.

براساس اعلام دکتر سید محسن نژادقادری از ۲۱ بهمن سال گذشته همزمان با سراسر کشور واکسیناسیون علیه کرونا در شهرستان های رفسنجان و انار آغاز شد.

همچنین معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی فرماندار آبیک اعلام کرده از ابتدایی اجرای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون، ۲۱ هزار و ۹۸۰ فرد بالای ۵۰ سال در این شهرستان واکسینه شده اند.

علی اکبر رشوند با بیان اینکه مشکلی در تزریق واکسن در این شهرستان نداریم،اظهار داشت : در حال حاضر ۱۶ هزار و ۲۸۹ نفر دوز اول واکسن و پنج هزار و ۶۹۱ نفر دوز دوم را دریافت کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اعلام کرده است که ۱۷ هزار و ۵۷۲ دز واکسن در ایام محدودیت‌های کرونایی ۲۵ تا ۳۰ مرداد در مناطق زیرپوشش این دانشگاه تزریق شده است.

به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکنون نزدیک به ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا تزریق شده است.

در آبادان نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفته با ورود محموله جدید واکسن کرونا به منطقه جنوب غرب خوزستان ، کمبودی در تزریق واکسن به گروه های هدف در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان وجود ندارد.

شکرالله سلمان‌زاده اظهار داشت: امروز پنج هزار دٌز واکسن کرونا برای ساکنان جنوب غرب خوزستان تحویل دانشگاه علوم پزشکی آبادان شد که برای تزریق دٌز نخست و دوم گروه‌های هدف مورد استفاده قرار می گیرند.

تا کنون و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان بواسطه مراکز تجمیعی حدود ۸۰ درصد فرهنگیان استان زنجان معادل ۱۲ هزار نفر در مرحله اول واکسینه شدند.

به گفته ذبیح الله تاراسی بر این اساس با احتساب واکسیناسیون فرهنگیان همکار در برگزاری انتخابات، همچنین از طریق سامانه به دلیل شرایط سنی یا داشتن بیماری‌های زمینه‌ای، ۹۵ درصد کارکنان آموزش و پرورش استان واکسینه شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص واکسیناسیون در استان نیز اعلام کرده که ۳۰ درصد جمعیت استان واکسینه شده است و کل واکسن دریافتی ۲۰۱ هزار و ۳۶۸ دز بوده و تاکنون ۱۶۴ هزار و ۱۴۳ دز تزرق شده است.

به گفته دکتر صادقی فر از مجموع واکسن های تزریق شده ۱۲۵ هزار و ۶۰۸ دز مربوط به نوبت اول و ۳۸ هزار و ۵۳۵ دز نیز مربوط به نوبت دوم است.

همچنین سرپرست مرکز بهداشت بجنورد نیز گفته از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا تاکنون، ۷۸ هزار و ۹۷۸ نفر از جمعیت هدف این شهرستان در برابر این ویروس واکسینه شده‌اند.

دکتر ابراهیم بازخانه ای روند واکسینه کردن شهروندان در برابر این ویروس همچنان ادامه دارد و با آغاز واکسیناسیون ۵۰ ساله ها میزان واکسیناسیون شهرستان افزایش خواهد یافت.خراسان شمالی از ابتدای آغاز برنامه ملی واکسیناسیون در کشور تاکنون، ۲۳۰ هزار دُز واکسن کرونا دریافت کرده است.

خبر خوب دیگر اینکه رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفته روزانه سه تا چهار هزار نفر از گروه‌های سنی بالای ۴۰ سال در هشت پایگاه‌ واکسیناسیون این نهاد در مناطق حاشیه شهر مشهد واکسینه می‌شوند.

دکتر محسن ذاکریان افزود: در این پایگاهها واکسن برکت تزریق می‌شود و میزان رضایت و استقبال مردم از آن خیلی خوب است.

به گفته وی در یک هفته‌ اخیر بالغ بر ۲۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند ضمن اینکه افزایش پایگاه‌ها در برنامه کاری قرار دارد و از ابتدای شهریور ماه و همزمان با روز پزشک ۲ پایگاه دیگر هم به این تعداد افزوده می‌شوند

۳۱ مردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

گزارش‌های کرونایی استان ها  

شیوع کرونا و مردمی که همچنان بی‌تفاوت هستند

فرصت‌های تبلیغ دینی در فضای مجازی در زمان شیوع ویروس کرونا

ایرانیان در کنار ایران کوچک

آرامستان رشت؛ حراج قبر متری ۲ و نیم

نذر نفس؛ پویش خیران خراسان رضوی برای تامین اکسیژن

کرونا در کهگیلویه و بویراحمد؛ خطرناک تر از همیشه

error: Content is protected !!