۳۶ درصد واکسیناسیون کارآزمایی واکسن کنژوگه در مازندران انجام شد

به گزارش ایرنا، تعداد دریافت‌کنندگان واکسن کنژوگه در شهرهای ساری و بابل تا پایان روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت به حدود ۲ هزار و ۳۳۰ نفر رسید که تقریبا معادل ۳۶ درصد ظرفیت در نظرگرفته شده برای دو دانشگاه علوم پزشکی استان است.

انستیتوپاستور مرحله سوم کارآزمایی بالینی را با همکاری هشت دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌کند که سهم در نظر گرفته شده برای هر کدام از دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل و ساری حدود ۳۲۰۰ دُز واکسن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران صبح سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تا پایان وقت دیروز –دوشنبه- حدود یکهزار و ۲۵۰ نفر در شهر ساری واکسن کنژوگه را دریافت کردند.

دکتر قاسم اویس درباره تعداد ثبت‌نام کنندگان برای شرکت در این طرح نیز اظهار کرد: در حال حاضر حدود چهار هزار نفر از شهر ساری برای شرکت در این کارآزمایی و دریافت واکسن کنژوگه ثبت‌نام کردند. همچنین با توجه به فراخوانی که برای چند شهر اطراف ساری نیز منتشر شد، نزدیک به یک‌هزار نفر از شهرهای اطراف ساری ثبت‌نام کردند که تعداد داوطلبان طرح زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران را به پنج هزار نفر می‌رساند. اما به دلیل دسترسی بهتر به داوطلبان، اولویت با ثبت‌نام کنندگان شهر ساری است.

وی افزود: با توجه به احتمال ریزش آمار داوطلبان به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا انصارف شخصی، تعداد داوطلبان باید به حدود دو برابر ظرفیت در نظر گرفته شده برای واکسیناسیون برسد. به همین دلیل سامانه هنوز برای مازندران بسته نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز آخرین آمار داوطلبان ثبت‌نام شده از شهرستان بابل برای شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه زیر نظر این دانشگاه را چهار هزار و ۷۶۱ نفر تا پایان وقت دیروز –دوشنبه- اعلام کرد.

دکتر مصطفی جوانیان صبح سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در این دانشگاه علوم پزشکی واکسن کنژوگه را دریافت می‌کنند. تا صبح امروز نیز به یکهزار و ۸۰ نفر از داوطلبان این واکسن تزریق شده است.

در حالی که ظرفیت ثبت‌نام برای داوطلبان در شهرهای اصفهان، بندرعباس، زنجان و همدان تکمیل شده و در شهرهای کرمان و یزد نیز اکنون فقط از افراد بالای ۶۵ سال ثبت‌نام می‌شود، در مازندران به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد داوطلبان هنوز امکان ثبت‌نام وجود دارد.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از زمان آغاز طرح کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی-کوبایی تا کنون هیچ عوارضی از تزریق این واکسن در کشور گزارش نشده است. مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران نیز اعلام کرده‌اند که تا کنون هیچ عارضه‌ای از دریافت‌کنندگان این واکسن گزارش نشده است. نخستین دُز این واکسن در مرحله سوم کارآزمایی بالینی ۲۱ اردیبهشت به فرزند رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل تزریق شد.

واکسن کنژوگه تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.

error: Content is protected !!