۳ میلیون زن ایرانی احتمالا به آندومتریوز مبتلا هستند

آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است، لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می شود. این بافت می تواند در تمام بافت های بدن به جز طحال به وجود آید، ولی رایج ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت هم، تخمدان ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می شوند.

به گزارش خبر نگار گروه دانشگاه و آموزش دکتر علی صادقی تبار روز پنجشنبه در سمپوزیوم یک دهه دستاوردهای علمی و بالینی کلینیک آندومتریوز ابن سینا افزود: برآورد می شود که بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون زن ایرانی هم در معرض بیماری آندومتریوز قرار دارند.
وی ادامه داد: براساس آخرین سرشماری جمعیت کشور حدود ۸۴ میلیون نفر که شامل ۲۶ میلیون زوج است، حدود نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می دهد. ما در کشور حدود ۱۰ میلیون دختر و پسر آماده ازدواج داریم که طبیعتا نیمی از این جمعیت هم خانم ها هستند.
صادقی تاکید کرد که همه این آمارها نشان می دهد که سیاست گذاران به خصوص در حوزه سلامت باید توجه جدی تری به این مقوله داشته باشند.
وی افزود: ما در مرکز ناباروری ابن سینا در عرض ۱۰ سال فقط ۲۰ هزار زن را توانستیم بررسی کنیم و این موضوع نشان می دهد که نیاز کشور برای تشخیص و شناسایی این بیماران بسیار فراتر است. در این زمینه باید برنامه های جامع تری اجرا شود تا بیماران در شروع ابتلا شناسایی و خدمات درمانی لازم به آنان ارایه شود.

ادامه دارد….  

error: Content is protected !!