آمار شکایت از پزشکان در اردبیل پایین‌تر از میانگین کشوری است

منصور جعفری نمین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در هر صنف خواسته یا ناخواسته اشتباهات و تخلفاتی را شاهد هستیم اما در جامعه پزشکی آمار شکایت‌ها از پزشکان در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی تصریح کرد: همکاران ما سعی می‌کنند موازین علمی و تخصصی را در رسیدگی به بیماران و مراجعین مورد توجه قرار دهند و به همین دلیل میزان شکایت از پزشکان پایین‌تر بوده و سعی بر این است تا با رسیدگی به موقع به شکایات انجام شده، در سریع‌ترین زمان پاسخ به مخاطبان ارائه شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان گفت: در بین شکایتی که در یک سال گذشته از پزشکان اردبیل انجام شده، تنها ۲۵ درصد مربوط به قصور پزشکی بوده و رأی دادگاه در این زمینه صادر شده و در ۷۵ درصد خطا مربوط به پزشکان و اقدامات مراقبتی و معاینات آنها نبوده است.

جعفری نمین با بیان اینکه در ۱.۵ سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا جامعه پزشکی و کادر درمانی زیر بار سنگین‌ترین مشکلات و مراجعات قرار گرفتند، افزود: ما سه سال است که جشن روز پزشک را به دلایل شیوع کرونا و کمک به سیل‌زدگان در سال ۹۸ برگزار نکردیم و امسال نیز با تبریک به جامعه پزشکی این جشن را در روز پزشک با حضور این جامعه شریف برگزار نمی‌کنیم.

وی اعضای نظام پزشکی را شامل کلیه پزشکان، داروسازان، کارشناسان بینایی‌سنجی و ماماها اعلام کرد و ادامه داد: در استان اردبیل پنج سازمان نظام پزشکی فعالیت می‌کند که در شهرستان اردبیل در مجموع دو هزار نفر عضو نظام پزشکی هستند.

جعفری نمین در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برای هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی و تشکیل اعضای هیئت رئیسه را در مردادماه شاهد بودیم و فعالیت هیئت مدیره نظام پزشکی در دوره هشتم شروع شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان به افزایش جمعیت پزشکان عمومی و متخصصین و همچنین پزشکان فوق تخصص در استان اشاره کرد و گفت: وضعیت پزشکان در این استان در مقایسه با اوایل پیروزی انقلاب قابل قیاس نیست چرا که اوایل انقلاب ما کمتر از پنج پزشک متخصص در استان داشتیم در حالی که از سال ۷۲ و با برگزاری اولین دوره انتخابات نظام پزشکی که ۶۵ نفر پزشک در انتخابات شرکت کرده بودند، در حال حاضر جامعه پزشکی استان به سرعت در بخش‌های مختلف افزایش یافته است.

جعفری نمین اضافه کرد: در استان اردبیل هم اکنون بیش از ۶۰۰ نفر پزشک عمومی، ۲۵۰ پزشک متخصص و بیش از ۱۰۰ پزشک فوق تخصص در رشته‌های مختلف وجود دارد که در مناطق مختلف استان به هموطنان ارائه خدمات می‌کنند.

وی بیان کرد: ما شرایط سخت و بحرانی را در مهار کرونا در مراکز درمانی دولتی و خصوصی شاهد هستیم به گونه‌ای که همکاران ما در چند شیفت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند تا مهار کرونا اتفاق بیفتد.

جعفری نمین عمده چالش پزشکان را در شرایط کنونی حضور آنها در صف اول نظام سلامت و احتمال به خطر افتادن جانشان اعلام کرد و افزود: جامعه پزشکی بدون قصور و کوتاهی در صف مقدم این جهاد ارزشمند قرار دارند و حتی در ۱.۵ سال اخیر برخی از پزشکان دو روز نیز به مرخصی نرفتند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اظهار کرد: پزشکان همواره در جبهه‌های جنگ و زلزله و حوادث دیگر در خط مقدم بودند و این بار نیز بزرگترین مجاهدت آنها برای مهار بیماری خطرناک کرونا است که شبانه‌روز سعی می‌کنند تا در این راستا اقدامات مؤثری را انجام دهند.

جعفری نمین با بیان اینکه همه پزشکان استان اردبیل دو دوز واکسن ضد کرونا را دریافت کرده‌اند، گفت: تزریق دوز سوم کرونا نیز در اولویت قرار گرفته که در صورت تأیید پزشکی و علمی این کار انجام خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان در ادامه تصریح کرد: در کل کشور ۲۴۵ پزشک بر اثر شیوع کرونا فوت کردند ولی در شهرستان اردبیل از جامعه پزشکی فوتی بر اثر شیوع کرونا نداشتیم اما عمده پزشکان به دلیل حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درگیر این بیماری بودند.

وی خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر در اکثر بیمارستان‌ها شاهد ازدحام جمعیت بیماران کرونایی هستیم به طوری که در اردبیل ۸۲۰ بیمار بستری و بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ بیمار سرپایی خدمات روزانه درمانی را علیه بیماری کرونا دریافت می‌کنند و قطعاً در موج ششم که به دنبال اجتماعات ماه محرم در مهرماه رخ خواهد داد، ما با شرایط سخت‌تری روبه‌رو خواهیم شد.

جعفری نمین بزرگترین هدیه مردم را به پزشکان در روز پزشک رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوری از تجمعات اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم اهالی استان با رعایت موازین بهداشتی به کادر درمانی خسته و فرسوده کمک کنند تا آنها نیز نفسی تازه کنند.

error: Content is protected !!