آمار قربانیان کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۱۳۸ نفر رسید

دکتر فاطمه نوروزیان شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فوتی های شبانه روز گذشته شامل ۶ خانم و ۳ آقا از شهرستان های میناب، بندرعباس و بندرلنگه در رده های سنی ۵۹ تا ۸۹ سال است.

وی با اشاره به روند صعودی کرونا در هرمزگان، خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ مبتلای جدید در مراکز درمانی هرمزگان بستری شدند و آمار بستری های کرونا در استان به ۴۴۹ نفر رسید که هم اکنون حال ۱۲ نفر از بستری ها وخیم گزارش شده است.

نورزیان خاطرنشان کرد: بیشترین علت افزایش مرگ و میر کرونا در هرمزگان، مراجعه دیرهنگام بیماران به ویژه افراد دارای بیماری زمینه ای به مراکز درمانی است .

این مقام مسوول تاکید کرد: افرادی که نشانه‌های بیماری دارند در سه روز اول به مراکز درمانی مراجعه کنند تا با دریافت داروی رایگان زودتر درمان شده و نیاز به بستری نداشته باشند.

دکتر نوروزیان اظهار داشت: اگرچه وضعیت شهرستان های هرمزگان از نظر رنگ بندی کرونا تغییر یافته و شماری از مناطق از قرمز به نارنجی یا زرد تغییر وضعیت دادند، اما شرایط استان از نظر روند ابتلا و شیوع کرونا قرمز و صعودی است و آمار مبتلایان قرنطینه در منزل افزایش یافته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: وضعیت بستری های قرنطینه در منزل به صورت مرتب از سوی کارشناسان بهداشتی رصد می شود ، اما هر لحظه احتمال تغییر وضعیت این بیماران و نیاز به بستری آنها در مراکز درمانی وجود دارد و باید اطرافیان این افراد شیوه نامه های بهداشتی را با جدیت هر چه تمام تر رعایت کنند.

نوروزیان با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در سالمندان بالای ۸۰ سال در استان، گفت: برای این واکسیناسیون نیاز به هیچ اقدام، نام نویسی و مراجعه به مراکز جامع سلامت نیست و بر اساس اولویت سن و پرونده الکترونیکی با افراد واجد شرایط تماس گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مشاغل و آحاد مردم به منظور به حداقل رسیدن چرخش ویروس کرونا در جامعه ضروری است.
این مقام مسوول تصریح کرد: استفاده از ماسک در اماکن عمومی، حضور حداقلی در مجامع و پرهیز از اجتماعات بویژه در فضاهای سربسته، شستن یا ضدعفونی کردن دست‌ها از مهمترین توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی به مردم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۰ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!