موارد بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی کاهش یافت

غلامرضا شریف‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بستری روزانه بیمارستان‌های خراسان جنوبی با شیب ملایم در حال کاهش است و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته خیز چهارم کرونا با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها روند کاهشی بیشتری خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۹۷ بیمار مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نسبت به روزهای قبل مقداری کاهش داشته است و از این تعداد حدود ۲۰۰ بیمار مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: آمار فوتی‌های کرونا در استان تا دیروز به ۸۲۵ نفر رسید و با توجه به افزایش موارد بستری از فروردین امسال تاکنون در حال حاضر شاهد روند افزایشی مرگ و میر ناشی از کرونا هستیم.

وی افزود: از قبل هم پیش‌بینی داشتیم که موارد مرگ در این هفته و احتمالا هفته آینده افزایش پیدا کند و به طور طبیعی دو تا سه هفته بعد از افزایش موارد بستری شاهد افزایش موارد مرگ در بیمارستان‌ها هستیم.

شریف‌زاده گفت: متاسفانه در پیک چهارم کرونا هم این روند شکل گرفت و طی ۲ روز گذشته ۱۰ نفر در استان خراسان جنوبی بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

وی اظهار داشت: امیدواریم همچنان که موارد بستری و موارد سرپایی مثبت روند کاهشی به خود گرفته با رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها این روند کاهشی در هفته آینده هم تداوم یابد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بیشترین آمار بستری در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند مربوط به دوم اردیبهشت ماه است که ۱۵۵ بیمار بوده و این آمار از سوم اردیبهشت روند نزولی به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: با این وجود ورود بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه روند افزایشی دارد و متاسفانه تعدادی از این بیماران هم بدحال هستند.

شریف‌زاده گفت: در حال حاضر چهار شهرستان بیرجند، فردوس، طبس و زیرکوه در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های سرایان، سربیشه و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های خوسف، بشرویه، درمیان و نهبندان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

وی افزود: احتمالا در رنگ‌بندی جدید شهرستان بیرجند از قرمز پررنگ به قرمز تغییر رنگ دهد و تغییر رنگ برخی شهرستان‌ها هم محتمل است.

وی تصریح کرد: تجارب چهار خیز کرونا در کشور و استان نشان داد که اگر پس از هر بار فروکش کردن بیماری، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد مجددا ویروس کرونا اوج می‌گیرد لذا برای مدیریت بیماری و حفظ شرایط عادی باید از عادی‌انگاری پرهیز و پروتکل‌ها تا مهار ویروس همچنان رعایت شود.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

موارد بستری بیماران تنفسی در هفته‌های اخیر نسبت به اسفند سال گذشته افزایش سه برابری داشته و بستری بیماران کرونا مثبت در بیمارستان‌های خراسان جنوبی نیز هشت برابر شده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

موج سوم کرونا در خراسان جنوبی آبان و آذر سال گذشته بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن به عنوان موج سهمگین و خطرناک کرونا یاد کرد و  با همراهی مردم، اصناف، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تلاش ستودنی مدافعان سلامت مهار شد.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

همچنین خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در معرض خطر ورود ویروس هندی است از این رو پیرو دستور رییس جمهوری، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده است.

error: Content is protected !!