آیا ترتیب تولد بر شخصیت افراد تاثیر دارد؟

ترتیب تولد یکی از چیزهایی است که ما خیلی بر روی آن کنترلی نداریم. با این که خیلی وقت ها پیش می‌اید که بچه ی اول از پدر و مادر خود خواهر یا برادر کوچکتر می خواهد، ولی خیلی احتمال آن کم است که والدین تنها بر روی خواسته ی بچه مبادرت به آوردن فرزند کنند!

هدف این است که چه بخواهیم چه نخواهیم ترتیب تولد ما بر روی شخصیت مان تأثیر گذار است و چه بسا تک کودک بودن هم روی خصوصیت های شخصیتی افراد تأثیر می گذارد و به همین ترتیب بچه های اول، بچه های وسط و دوقلوها هم خصوصیت های شخصیتی مخصوص به خودشان را دارند. با این که تمام اشخاص با یکدیگر متفاوت اند، ولی ترتیب به دنیا امدن قطعاً تأثیر بیشتری بر روی این مسأله خواهد گذاشت.

گروهی از روان شناسان بالینی در انگلیس با مطالعه بر روی گروهی از اشخاص دریافتند که ترتیب تولد نقش مهمی بر روی ویژگی های شخصیتی، شغل و روابط اجتماعی هر فرد دارد.

بر این اساس، ویژگی های شخصیتی فرزند اول با فرزندان وسط و آخر متفاوت است.

فرزندان اول

آن ها وظیفه شناس تر، جاه طلب تر و سلطه جوتر از خواهر و برادرهای کوچکتر از خود هستند، فرزندان اول در دانشگاههای هاروارد و ییل به خوبی خود را نشان می‌دهند ، هم چنان که در رشته های مشکل تری مانند پزشکی، مهندسی و حقوقی می درخشند. تمامی فضانوردانی که به فضا رفته اند بزرگ ترین فرزند یا بزرگ ترین پسر خانواده شان بوده اند و در طول تاریخ هم( حتی زمانیکه خانواده های پرفرزند رایج بوده است) بیش از نیمی از برندگان جایزه نوبل فرزند نخست بوده اند.

بد نیست بدانید بعضی شخصیتها مانند هیلاری کلینتون، ریچارد برانسون، جی. کی. رولینگ( نویسنده کتابهای هری پاتر)، وینستون چرچیل همچنین برخی از ستاره های سینما از جمله :کلینت ایستوود، جان وین، سیلوستر استالونه، بروس ویلیس، و تمامی بازیگرانی که نقش جیمز باند را بازی نموده اند ، همه فرزند اول خانواده بوده اند.

فرزند وسط

چون فرزند وسط خانواده هستید معمولاً نقش گفتگو کننده را دارید و قابلیت بالایی در برقرای آشتی و ارامش و صحبت کردن در مورد چیزی که می خواهید را دارید و معمولاً به میزان فرزند نخست و آخر مورد توجه قرار نمی گیرید و توانایی مستقل بودن نسبت به خواهر و برادرهای دیگر و همچنین این که دور از خانواده زندگی میکند را دارید و معمولاً افراد اجتماعی هستید و از جمع های شلوغ لذت می برید و دوست های زیادی دارید و احساساتشان را به خوبی مدیریت می کنید.

کودک های آخر جذاب و جالب اند

از آن جا که آخرین کودک اند، عشق و محبّت اضافی و بی جهت دریافت میکنند . کلی عشق، حمایت و توجه! این بدان معناست که کودک های آخر خیلی از خودشان راضی بوده و اعتماد به نفس شان برای دیگران مثال زدنی است. کودک های آخر لازم نیست برای خواهر یا برادر های کوچکشان الگو باشد و بدین ترتیب میتواند راحت از زندگی لذت ببرد. افرادی مثل کمرون دیاز، جیم کری و ادی مورفی مثال های فاحشی از بچه های آخر جذاب و جالب اند.

ولی بچه های اخر میتوانند بدجنس هم باشند . کسانی که خواهر و برادر کوچکتر دارند حتماً حس نموده اند که آن ها از زیر تمامی چیز در میروند . برای بچه های آخر نقش قربانی را بازی کردن خیلی راحت است. کوچک ترین بچه ها معمولاً تمایل به وابسته بودن دارند. بچه های بزرگتر معمولاً راه را هموار میکنند و بچه های آخر راحت تر میتوانند هرآنچه که می خواهند را به دست بیاورند. این مسأله سبب میشود که این کودکان اندکی لوس شده و خیلی مناسب زندگی بیرون از خانه نباشند.

تک فرزندان

تک فرزندها خصوصیاتی مثل فرزندان نخست دارند و مداوماً زیر بار توقعات سنگین والدین هستند. تحقیقات نشان میدهد که فرزندان نخست اعتماد به نفس بیشتری دارند، خوش گفتار هستند و چه بسا بیش از کودک های دیگر از تخیل خود استفاده میکنند . گرچه آن ها متوقع هم هستند، از انتقاد متنفرند، و ممکن است انعطاف ناپذیر و کمال گرا باشند. برخی اشخاص معروف که تک فرزند بوده اند عبارتند از:فرانکلین دلانو روزولت، آلن گرینسپن، تایگر وود، ملکه جوان تنیس ماریا شاراپووا و لئوناردو داوینچی.

دوقلوها 

گاهی مردم حس میکنند دوقلوها تله پاتی دارند یا توانایی دارند تا احساسات دیگری را حس کنند. با این که مدرکی که از تله پاتی حمایت کند وجود ندارد، ولی به علت نزدیکی دوقلوها بهم آن ها حس هم دردی بیشتری با یکدیگر دارند. این بدین دلیل است که دوقلوها با یکدیگر پیوند داشته و بیش تر از خواهر و برادرهای معمولی با یکدیگر وقت می گذرانند و به همین علت درک درستی از احساسات یکدیگر در خودشان توسعه می‌دهند .

ولی دوقلوها یک رگ رقابتی هم دارند . کلا خواهر و برادرها میتوانند رقابتی باشند. ولی نزدیکی بیش تر در دوقلوها سبب میشود که حد رقابت هم بالاتر برود. از طرفی هم سایرین بطور طبیعی دوقلوها را باهم مقایسه میکنند حتی اگر تصمیم مقایسه و قضاوت هم نداشته باشند. در بعضی موارد، دوقلوها خود را از یکدیگر جدا میکنند تا برای خودشان هویت فردی ای جدا درست کنند.

منبع: بیتوته

error: Content is protected !!