گرانی برخی نهاده‌های دارویی تا ۲۵۰ درصد

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی البرز گفت: انصاف نیست به دارو‌های خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود ارز دولتی پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، امیر فرشچی با اشاره به ضرورت تعامل و هماهنگی کامل میان دو بخش خصوصی و دولتی برای دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق از اولویت‌های تولید دارو‌های مورد نیاز کشور، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی، برنامه ریزی برای تولید و عرضه دارو‌های ضروری و پر مصرف وجلوگیری از کمبود دارو در کشور است.

‌وی افزود: در مسیر تامین نیاز‌های کشور به دارو باید ایجاد هماهنگی با سازمان‌های دولتی ذیربط در اولویت قرار بگیرد تا دقیقاً مشخص شود فعالیت‌های بخش تولید دارو در چه زمینه‌هایی باید متمرکز شود تا به بیشترین اثر بخشی در این حوزه برسیم.

‌وی توضیح داد: بدون شک اگر این مطالبه گری به صورت صحیح اتفاق بیفتد هدف اصلی ما که تامین به موقع دارو‌های مورد نیاز کشور است، تحقق می‌یابد.

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی گفت: در این کمیسیون تقسیم بندی و تشکیل کار گروه‌ها انجام شده و هم اکنون بستر برای ایجاد هماهنگی مذکور با توجه به اولویت‌ها مهیا شده است.

فرشچی در ادامه بر ضرورت پرداخت به موقه مطالبات صنعت دارو از سوی سازمان‌های بیمه گر و دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: در شرایط اقتصادی کنونی تقویت بنیه مالی شرکت‌های تولید دارو ضروری است، اما این مهم مورد توجه دولت نیست.

وی از نحوه تخصیص ارز برای برخی از نهاده‌های دارویی گلایه کرد و گفت: برخی نهاده‌های ما با ارز آزاد تهیه می‌شود که این امر منجر به افزایش ۱۲۰ درصدی هزینه‌ها شده، ولی دولت برای تعدیل این وضعیت برنامه مناسبی تدارک ندیده است.

این مسئول افزود: این مشکل موجب بالا رفتن قیمت تمام شده برخی محصولات داروئی شده است، با این حال قیمت اکثر دارو‌های ما افزایش نداشته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت برخی نهاده‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و در مواردی تا ۲۵۰ درصد بالا رفته، اما میانگین قیمت دارو فقط ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی با اشاره به کیفت بالای دارو‌های ایرانی، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم، از انصاف به دور است که به دارو‌های خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود ارز دولتی پرداخت شود.

وی گفت: باید حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان دارو صورت بگیرند تا با تولید دارو‌های با کیفیت نیاز کشور در این حوزه مرتفع شود.

error: Content is protected !!