دو نوع رژیم غذایی برای کودکان چاق!

دو نوع رژیم غذایی برای کودکان چاق

در طول چند سال اخیر, تعداد کودکان مبتلا به چاقی و اضافه وزن به طور چشمگیری افزایش یافته است به دنبال این مسئله بسیاری از والدین در جستجوی راه حل های رژیمی برای کودکان خود هستند تا از بیماری های قلبی, دیابت, آسم و حتی تبعیض اجتماعی در آینده جلوگیری کنند به همین دلیل چند پیشنهاد رژیمی برای کودکان دارای اضافه وزن می تواند کمک کننده باشد

در طول چند سال اخیر، تعداد کودکان مبتلا به چاقی و اضافه وزن به طور چشمگیری افزایش یافته است. به دنبال این مسئله بسیاری از والدین در جستجوی راه حل های رژیمی برای کودکان خود هستند تا از بیماری های قلبی، دیابت، آسم و حتی تبعیض اجتماعی در آینده جلوگیری کنند. به همین دلیل چند پیشنهاد رژیمی برای کودکان دارای اضافه وزن می تواند کمک کننده باشد.

با عادت های سالم به چاقی کودک کمک کنید

برای آنکه بهترین نتیجه را برای کودکان چاق یا دارای اضافه وزن داشته باشید، باید کالری دریافتی شان را با رژیم غذایی مناسب متعادل کنید. رژیم غذایی باید بر مصرف میوه، سبزی و غلات پایه گذاری و از مصرف مواد غذایی فرآوری و تصفیه شده جلوگیری شود. این نکته نیز اهمیت دارد که لبنیات مصرفی از دسته کم چرب خریداری شوند، مصرف گوشت قرمز کاهش یابد و به جای آن از گوشت های دارای چربی کمتر مثل مرغ و ماهی استفاده شود. حبوبات نیز در دسته دیگری از ترکیبات غذایی قرار دارند که برای رژیم غذایی کودکان دارای اضافه وزن ضروری است چرا که منبع غنی از پروتئین به شمار می رود.

تمام مواد غذایی باید به میزان متعادل مصرف و از مصرف یک باره کالری زیاد جلوگیری شود. بدون شک مصرف قند و چربی اشباع شده نیز باید کاهش یابد. یکی از نکات اصلی در رژیم غذایی کودکان چاق این است که باید آن ها را از مصرف نوشیدنی های دارای قند و خوراکی های پخته شده تجاری دور نگه دارید.

حقیقت آن است که بیشتر کودکان مصرف زیاد سبزی و حبوبات را دوست ندارند و همین نکته آن را به یکی از مشکلات موجود در این نوع رژیم ها تبدیل می کند. پیدا کردن دستور پخت غذا با روشی که سالم تر و در عین حال باب میل کودک باشد، چندان دشوار نیست. این دستور ها شامل دسته ای از مواد غذایی می شوند که به دریافت مواد مغذی مورد نیاز کودک کمک می کنند. البته به یاد داشته باشید که عادت های سالم را هم در زندگی فرزند خود وارد کنید.

منوی شماره ۱

صبحانه: اگر قرار است برای صبحانه لبنیات مصرف کنند، باید از انواع بدون چربی باشد. می توانید نان تست غلات با کمی روغن زیتون و آبمیوه طبیعی را هم برای صبحانه کودک در نظر بگیرید.

ناهار: یک سالاد سبز با تخمه و سبزیجات انرژی و پروتئین مورد نیاز را تأمین می کند. می توانید پاستا با سبزیجات و ماهی گریل شده را هم برای وعده ناهار آماده کنید. برای دسر مهم است که میزان مصرف قند کاهش یابد، پس می توانید از میوه و ماست بدون چربی استفاده کنید.

میان وعده: میان وعده عصرانه کودک نباید چندان سنگین باشد. یک بشقاب میوه یا یک کاسه کورن فلکس با شیر کم چرب برای کودکتان مناسب است.

شام: برای پایان روز، سبزیجات بیشتری را همراه پوره سیب زمینی یا مرغ پخته شده به رژیم غذایی کودکتان اضافه کنید. به عنوان دسر هم می توانید موز یا هلو را در اختیار او قرار دهید.

منوی شماره ۲

صبحانه: برای آغاز روز اسموتی میوه به همراه شیر کم چرب، نان تست غلات و مربای کم شیرین پیشنهاد می شود. ماست بدون چربی نیز یکی دیگر از گزینه های جایگزین برای شیر است. اگر ترجیح می دهید کمی طعم شور به صبحانه اضافه کنید، می توانید نان تست با آووکادو، روغن زیتون و نمک را آماده کنید. در این صورت چربی سالم را به رژیم غذایی او وارد کرده اید.

ناهار: برنج قهوه ای با سبزیجات و قارچ، نخود فرنگی، سیب زمینی یا سوپ کدو می تواند سبزیجات روزانه کودکتان را در اختیار او قرار دهد. اگر از نان برشته برای سرو سوپ و سالاد استفاده کنید، اشتها برانگیزتر می شود.

میان وعده: در وسط ساعات عصر، برای میان وعده کودک از میوه و لبنیات بدون چربی استفاده کنید. برای آنکه کودک را در مصرف این رژیم غذایی ترغیب کنید، گزینه دیگر پیشنهادی نان تست و شکلات تلخ یا پنیر خامه ای سبک (کم چرب) و عسل است. این مواد غذایی قند کافی را در اختیار کودک قرار می دهد و مقدار قند اضافه ای هم در بدن باقی نمی گذارد.

شام: برای این وعده می توانید از سالاد پاستا با میوه، مارچوبه کبابی یا پنیر موزارلا و گوجه فرنگی استفاده کنید.

نکات جانبی برای رژیم غذایی کودکان چاق

نکته مهم در رابطه با رژیم غذایی کودکان چاق و دارای اضافه وزن کاهش دریافت قند است. همچنین باید کودک خود را از خوردن سریع غذا یا مصرف مواد غذایی آماده کارخانه ای منع کنید. سعی کنید اجازه ندهید در زمانی که حواسشان به مورد دیگری است، خوراکی یا غذا بخورند. برای مثال در حین تماشای تلویزیون نباید دسر و خوراکی در دسترسشان قرار داشته باشد. همیشه کودک خود را به انجام تمرینات فیزیکی و ورزش تشویق کنید.

منبع: steptohealth

error: Content is protected !!