ابداع دستگاه جدید سنجش گاز برای کمک به ارزیابی کیفیت هوا

به گزارش روز پنجشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، ترکیبات آلی فرار (VOCs) ترکیبات شیمیایی آلی هستند که در دمای اتاق فشار بخار بالایی دارند. این فشار بخار بالا که به دلیل پایین بودن نقطه جوش این مواد است، موجب می شود که تعداد مولکول های قابل توجهی از این مواد بر اثر فرایند تبخیر یا تصعید به حالت گاز درآمده و در هوای اطراف منتشر شوند.

تشخیص سریع و دقیق ترکیبات آلی فرار می تواند به محققان در انجام غربالگری کیفیت هوا و نیز تشخیص انواع مشکلات سلامتی انسان کمک کند. محققان پزشکی در دهه گذشته، موفق به کشف ارتباطات منحصر به فردی میان وجود ترکیبات آلی فرار در هوا و ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان ها و اختلالات تخریب عصبی شدند.

«آندره کویاتکوفسکی» نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه فناوری «گدانسک» لهستان، در یک بیانیه خبری گفت: این دستگاه از نمونه اولیه و تجاری حسگرهای کم مصرف مقاومتی گاز برای تشخیص ترکیبات آلی فرار مانند متان، اتانول، تولوئن، متیلن، دی اکسید نیتروژن، فرمالدئید، آمونیاک غیره در نمونه های هوا استفاده می کند.

کویتکوفسکی گفت: این سنسورها مقاومت خود را در حضور ترکیبات آلی فرار موجود در محیط و هوای بازدم حاصل از تنفس تغییر می دهند. این دستگاه جدیدکه دارای یک دماغه الکترونیکی است از یک محفظه گاز، یک سری شیرآلات الکتریکی و یک میکروپمپ الکتریکی برخوردار است.

نحوه کار این دستگاه جدید سنجش هوا به این صورت است که پس از محاسبه شرایط محیطی، از جمله رطوبت، دما و فشار هوا، یک نمونه کوچک از هوای محیط یا بازدم تنفس را گرفته و با استفاده از حسگرهای خود وجود و غلظت ترکیبات آلی فرار را در کمتر از ۱۰ دقیقه تشخیص داده و اندازه گیری می کند.

این دستگاه دارای یک صفحه لمسی است که به کاربران اجازه می دهد داده های اندازه گیری های رفته شده در مورد ترکیبات آلی فرار را توسط بینی الکترونیکی ذخیره، سازماندهی و تجزیه و تحلیل کند.

این دستگاه می تواند کیفیت هوای جمع شده در یک محیط انسانی مانند یک اداره یا انبار را برای تشخیص کپک ها یا باکتری ها توسط رایحه های ساطع شده، کنترل کند. محققان می گویند که از دستگاه آنها می توان برای غربالگری های پزشکی نیز استفاده کرد.

مقاله جدیدی در مورد این دستگاه جدید سنجش گاز در مجله Review of Scientific Instruments منتشر شده است.

error: Content is protected !!