اثر بخشی واکسن‌های کرونا در ایران ۶۰ تا ۹۵ درصد بود

دکتر مصطفی جوانیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تزریق هرنوع واکسن کرونا از مرگ جلوگیری می کند ، افزود : شرط جلوگیری از مرگ در زمان همه گیری بیماری های واگیر این است که اولا هر دو دوز واکسن تزریق شود و ثانیا دو هفته از تزریق دوز دوم گذشته باشد.

وی با اظهار این که شهروندان نباید به هیچ وجه گزینه عدم تزریق واکسن کرونا را انتخاب کنند ، توصیه کرد : تزریق واکسن کرونا به طور جدی به همشهریان و هم استانی ها توصیه می شود چون تنها تزریق واکسن است که می تواند پاندمی را کنترل و به بازگشت فعالیت مردم به روال عادی کمک کند.

دکتر جوانیان نگرانی در باره عوارض واکسن کرونا را بی مورد دانست و توضیح داد : برای برخی افراد ممکن است حتی خوردن غذا و یا داروهایی هم عوارضی را نشان دهد و در مورد واکسن کرونا هم عمده عوارضی که در بدن ایجاد می شود ناشی از تحریک سیستم ایمنی بدن  است که می تواند در قالب کوفتگی بدن و احساس  ضعف بروز پیدا کند ولی خللی در روند زندگی فرد ایجاد نمی کند.

وی با اظهار این که ممکن است در موارد استثنایی عوارض پس از تزریق واکسن کرونا شدیدتر باشد و فرد نتواند کار عادی خود را انجام دهد و یا حتی به بستری شدنش در بیمارستان بینجامد ، گفت  : یک سری نکات باید  قبل و پس از تزریق واکسن مد نظر قرار گیرد تا عوارض آن کاهش یابد که از جمله آن خوردن غذای سبک قبل از تزریق واکسن است تا فرد در زمان تزریق دچار ضعف نشود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود : بعضی از عوارض واکسن کرونا حفیف است مانند سردرد خفیف، درد بدن ، کوفتگی و تب که احتیاج به مراقبت های خاص ندارد و با استراحت و مصرف مسکن های معمولی برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد : چنانچه عوارض تب بالا تا ۷۴ ساعت به طول انجامد ، فرد باید به پزشک مراجعه کند و یا موضوع را با مراکز بهداشتی در میان بگذارد تا عوارض واکسن ثبت شود.

جوانیان عوارض شدید بعد از تزریق واکسن کرونا را نادر توصیف کرد و گفت : عوارضی متوسط و شدید تزریق واکسن کرونا که به بستری فرد منتهی شود و یا فرد نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشد ،در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بسیار اندک گزارش شده است.

وی با اظهار این که تزریق واکسن چیز جدیدی نیست ،  افزود : تزریق واکسن سال هاست که علیه بیماری های واگیردار انجام می شود. همچنین به نوزادان و اطفال طی چند مرحله واکسن تزریق می شود که نتیجه آن کنترل و مهار بیماری های واگیری همچون فلج اطفال، سرخک، سرخجه و بیماری های سیاه سرفه و حتی کزار است.

جوانیان درباره طول مدت اثر بخشی واکسن کرونا نیز اظهار داشت : از آنجایی که از زمان استفاده از واکسن کرونا هنوز یک سال سپری نشده است ، نمی توان به طور قطعی نظر داد ولی تا اینجای کار اثربخشی ۶ ماهه آن کامل بوده است.

طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی بابل ، تاکنون حدود ۴۰ هزار دوز واکسن در زیرمجموعه این دانشگاه تزریق شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران است  و شهرستان نیم میلیون نفری بابل را زیر پوشش دارد.

error: Content is protected !!