ارزهای بلوکه شده در ژاپن و کره صرف واردات واکسن شود

بهرام شکوری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اخیراً یک شرکت خصوصی به ما مراجعه کرد که برای واردات ۵ میلیون دز واکسن آسترازنکا مجوز دریافت کرده است و اعلام کرد که به زودی می‌خواهد تا ۵۰ میلیون دز هم وارد کند و وزارت بهداشت قول تأمین ارز را داده است. این شرکت برای تسریع فرایند از ما درخواست کمک کرد.

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن افزود: با توجه به حضور وزیر امور خارجه ژاپن در ایران، به نظر می‌رسد دولت می‌تواند از طریق رایزنی زمینه‌ای فراهم کند که با استفاده از پول‌های بلوکه شده در ژاپن، واکسن وارد کنیم؛ یعنی به جای دادن ارز برای واردات آسترازنکا و … که گران هم تمام می‌شود، از ارزهای بلوکه شده برای واردات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های تحریم، امکان استفاده از ارزهای بلوکه شده وجود ندارد و حتی در قالب واردات کالا هم نمی‌توان از این ارزها استفاده کرد از این رو با توجه به تسهیل واردات واکسن، بهتر است از بخشی از ارزهای بلوکه شده برای ورود واکسن استفاده کرد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران می‌تواند از طریق رایزنی با ژاپن، کره و چین از ارزهای بلوکه شده برای بهبود شرایط کرونا در کشور استفاده و بسیاری از مشکلات را حل کند.

error: Content is protected !!