استاندار بوشهر: نباید اجازه دهیم این استان درگیر موج پنجم کرونا شود

به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا استان بوشهر افزود: این امر نیازمند همکاری مردم و دستگاه‌های مربوطه و رعایت و نظارت جدی بر پروتکل‌های بهداشتی است و کوچکترین سهل انگاری در این زمینه خسارت جبران ناپذیری به همراه دارد.

وی در باره واکسن کرونا بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با تمام توان تلاش کرده با تامین واکسن وارداتی زمینه واکسینانسیون را درجامعه بویژه  برای افراد آسیب پذیر فراهم کند که باید از این ظرفیت ایجاد شده استقبال کرد.

گراوند اضافه کرد: واکسن زدن به معنی ایمنی کامل نیست و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه مردم حتی افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند، ضروی است.

استاندار بوشهر ادامه داد: با تولید واکسن داخلی، سهمیه‌های این استان هم افزایش خواهد یافت و روند واکسیناسیون سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلات پیش رو برای پرهیز از هرگونه تجمع باید از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها برای برگزاری آیین‌های سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، سالگرد ارتحال امام و قیام ۱۵ خرداد استفاده شود.

گراوند با اشاره به محدودیت‌های تردد بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، ترددهای بین استانی از ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۲ خرداد تا دوشنبه ۱۷ خرداد ممنوع خواهد بود و تردد به شهرهای زرد هم جریمه ۵۰۰ هزار تومانی به همراه دارد.

دبیر ستاد مقابله باکرونا در استان بوشهر گفت: این استان براساس تاکید وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی جزو چهار استان در معرض خطر است که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید همه هشدارها در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، دکتر سعید کشمیری روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: هرچند موج چهارم رو به کاهش است اما  با توجه به روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان و مشاهده نوع جهش یافته آفریقایی و هندی در برخی از آنها، مراقبت‌ها در استان بوشهر باید به دقت انجام و هشدارها درزمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: هرچند موج چهارم شیوع کرونا روبه کاهش و از پیک گذشته اما با توجه به روند افزایشی شیوع در استان‌های یاد شد هنوز کل کشور به روال عادی خود بازنگشته و وجود واریانت‌های جدید این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

 کشمیری اضافه کرد: هرمزگان از جمله استان‌های همجوار بوشهر است که در وضعیت قرمز خیلی پرخطر کرونا قرار دارد که با توجه به مشاهد واریانت آفریقایی در آن می‌طلبد محدودیت‌ها در استان بوشهر به صورت جدی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۲۶۳ نفر براثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری و از این تعداد ۳۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر تاکنون ۴۳ هزار نفر به این ویروس مبتلا و هزار و ۱۵۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: هرچند بستری قطعی از ۴۵۰ به ۲۶۰ نفر کاهش یافته اما باز هم آمار نسبت به قبل از عید بالا است و باید پروتکل‌های بهداشتی با دقت رعایت شود.

کشمیری درباره وضعیت شهرستان‌ها گفت: در زمان حاضر روند کاهشی ابتلا و بستری در شهرستان‌های بوشهر و تنگستان متوقف و این روند در شهرستان‌های جم، دشتستان، دیلم و گناوه به خوبی در حال طی شدن است.

وی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرستان دشتی روند مطلوبی ندارد و باید تلاش کنیم که این روند کنترل شود همچنین شهرستان دیر نیز بعد از مدت‌ها قرار گرفتن در وضعیت زرد ( متوسط) کرونایی به دلیل افزایش خوشه‌ای و محلی در برخی مناطق به وضعیت قرمز ( خیلی پرخطر) تغییر رنگ داده‌است.

کشمیری با اشاره به وضعیت قرمز کنگان ادامه داد: هرچند شهرستان عسلویه از وضعیت قرمز به نارنجی (پرخطر) تغییررنگ داده‌است اما وجود منطقه صنعتی، رفت و آمد زیاد، آب و هوای گرم و مجاورت با شهرستان پارسیان و با توجه به استقبال کم مردم این شهرستان از واکسن باید مراقبت لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد سناریوی خرداد سال گذشته در زمینه شیوع و همه گیری ویروس کرونا دوباره تکرار و استان بوشهر را با مشکل روبرو کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هر چند در بستری‌ها کاهش داشته‌ایم اما با توجه به شرایط اقلیمی و نبود تهویه مناسب آمار موارد سرپایی بالاست و این بیانگر گردش ویروس در این استان است.

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان در خصوص واکسیناسیون علیه کرونا افزود: تاکنون ۳۹هزار و ۹۳۸ نفر در این استان واکسن دریافت کرده‌اند که از این جمعیت ۱۷هزار و ۱۹۵ نفر مربوط به فاز نخست و ۲۲هزارو ۷۴۳ نفر در فاز دوم واکسن دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد هفت هزار و ۷۶۱ نفر هر دو دوز واکسن و ۳۲هزار و۱۷۷ نفر تنها یک دوز زده‌‍اند.

خواجه ئیان با بیان اینکه ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی برای تزریق واکسن بالا است گفت: در زمان حاضر ۷۱.۸درصد جمعیت ۸۰ سال به بالا، ۷۳.۲درصد ۷۵تا ۸۰سال  و ۶۳.۲ درصد ۷۰تا ۷۵ سال در استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: در۲ گروه سنی ۸۰ سال به بالا و ۷۵تا ۸۰ سال شهرستان بوشهر به ترتیب با ۸۵ و ۸۳ درصد بیشترین واکسیناسیون انجام شده و در رده سنی ۷۰ تا ۷۵سال شهرستان‌های دشتستان و تنگستان نیز پیشرو هستند.

error: Content is protected !!