افزایش بیماران سرپایی، هشداری برای آغاز موج پنجم کرونا در اصفهان است

دکتر طاهره چنگیز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شبانه‌روز گذشته بیش از ۳۶ درصد از نمونه‌های تست کرونای بیماران سرپایی در مراکز بهداشت، مثبت بوده که گویای افزایش تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کووید- ۱۹ است و می‌تواند نشانه‌ای از آغاز موج جدید کرونا باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه چهار موج قبلی کرونا دارای یک فرایند و روند ثابت بود، اضافه کرد: این روند ابتدا با افزایش تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کووید- ۱۹ آغاز و پس از یک تا ۲ هفته، تعداد بسترهای جدید روزانه بیشتر می‌شود.

چنگیز ادامه داد: پس از آن، تعداد کل بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها و موارد حاد و بدحال(بستری در بخش مراقبت‌های ویژه) بسرعت افزایش می‌یابد و به اوج این روند و احتمال بالارفتن میزان مرگ و میر ناشی از کرونا می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر میزان مراجعه بیماران سرپایی کرونایی به کلینیک‌ها و مطب پزشکان در اصفهان نیز افزایش یافته است، تاکید کرد: این موضوع نشان‌دهنده گسترش شیوع ویروس کرونا و ابتلای مردم به بیماری کووید- ۱۹ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بهترین راهکار پیشگیری و کنترل موج جدید کرونا را رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی خواند و افزود: تهویه هوای کافی و جلوگیری از تجمع و جابه‌جایی جمعیت، مهمترین اقدامات در این زمینه است.

وی درباره اینکه آیا کادر درمان و بهداشت استان برای رویارویی با موج جدید کرونا آماده هستند، توضیح داد: آنها با وجود خستگی شدید در حالت آماده باش هستند و تجهیزات مورد نیاز نیز فراهم است.

چنگیز با تاکید براینکه کادر درمان و بهداشت مدت‌هاست که از حالت آماده‌باش خارج نشده‌اند، تصریح کرد: آنها بیش از هر چیزی نیاز به استراحت دارند که در دوران کرونا فراهم نشده است.

وی در باره شیوع ویروس جهش یافته هندی کرونا در اصفهان گفت: هنوز مورد تایید شده و قطعی از نظر آزمایشگاهی در استان شناسایی نشده اما با توجه به روند همه‌گیری آن بویژه موجی که از سمت جنوب کشور آغاز شده است به احتمال زیاد موارد درگیر با این نوع ویروس را در استان داریم.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در شبانه‌روز گذشته ۱۵۲ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان(جز کاشان و آران و بیدگل) بستری شدند و تعداد کل موارد بستری در بیمارستان‌ها ۸۶۲ نفر است که ۱۴۸ نفرشان بدحال هستند.

مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور از اسفند ۹۸ تاکنون به سه میلیون و ۲۰۴ هزار نفر رسیده است که ۸۴ هزار نفر از آنها بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند.

اکنون ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز(بسیار پُرخطر)، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی(پُرخطر) و ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد(خطر متوسط) کرونا قرار دارند.

error: Content is protected !!