با +۱۰ خاصیت زعفران برای درمان و بدن آشنا شوید!

زعفران، گیاه معروف به طلای سرخ هزاران سال است که برای خوش عطر و بو کردن غذاها استفاده می‌شود. گیاه زعفران به دلیل اینکه از ترکیبات شیمیایی متنوعی که دارد، خواص درمانی بسیار زیادی را دارا بوده و به همین دلیل جز گران‌ترین گیاهان جهان به شمار می‌رود. کشت گل زعفران یک محصول پر زحمت کشاورزی است و برای رشد به آب و هوای گرم نیاز دارد. کشورمان ایران، در حال حاضر به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در جهان شناخته می‌شود. اما فارغ از نقش جادویی که زعفران در طعم دادن به غذاهای ایرانی  ایفا می‌کند، می‌خواهیم کمی درباره خواص دارویی زعفران  سخن بگوییم.

با +10 خاصیت زعفران برای درمان و بدن آشنا شوید!

تقویت کننده پوست

یکی از فواید مهم گیاه زعفران، تاثیر بی‌نظیر آن در سلامت کلی پوست است. این گیاه ارزشمند در واقع یک تقویت‌کننده فوق‌العاده برای پوست به شمار می‌رود و اگر می‌خواهید که جوش‌‍‌های سرسیاه و منافذ مسدود شده پوستتان را بازسازی کنید، زعفران بهترین گزینه انتخابی برای شما است. استفاده از زعفران به صورت ماسک، می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار عالی برای پوست صورتتان عمل کند و با به گردش درآوردن خون در سطح پوست شما به بهبود و بازسازی سلول‌‍‌های مرده آن کمک بسیاری کند.


درمان آکنه

زعفران را می‌توان به عنوان یکی از موادی دانست که به‌راحتی می‌تواند آکنه‌های صورت را از بین ببرد. آکنه‌‍‌ها عمدتا با ایجاد عفونت در لایه‌های زیرین پوست به وجود می‌آیند و موجب انسداد منافذ پوست صورت می‌شوند. برای نابودی آن‌ها می‌بایست زعفران را با عسل مخلوط کرده و پس از گذشت چند دقیقه قرار دادن آن بر روی پوستتان، آن را با آب ولرم از روی صورت پاک کرد.


روشن کننده پوست

آنتی اکسیدان بالای موجود در گیاه زعفران موجب روشن شدن و رفع لکه‌‍‌های پوست صورت می‌شود. برای اثربخشی بالای آن می‌توانید ترکیب زعفران را با شیر مخلوط کنید و برای چند دقیقه آن را روی پوست صورتتان قرار دهید، سپس با آب ولرم صورتتان را بشویید.

زعفران آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های فراوانی دارد که برای بهبود بافت پوست شما موثر است. یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با ۲ الی ۳ رشته زعفران و دو قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید. این ترکیب را به مدت ۲۰ – ۱۵ دقیقه روی پوست بمالید و سپس بشویید.


از بین بردن جای جوش

زعفران یک محافظ قدرتمند برای پوست صورت محسوب می‌شود؛ از همین رو اگر جای جوش روی پوستتان باقی مانده می‌توانید با تهیه ماسک زعفران که شامل یک قاشق غذاخوری ماست به همراه یک قاشق چای خوری عسل ترکیبی است، از شر جای جوش‌‍‌هایتان برای همیشه رها شوید. این ماسک را برای نیم ساعت روی پوست قرار دهید و سپس با آب ولرم صورتتان را به طور کامل بشویید.


جلوگیری از ریزش مو

امروزه ریزش مو مسئله رایجی است. زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند مانع از ریزش مو شده و به ترمیم فولیکول‌های مو و افزایش رشد آنها کمک ‌کند. چندرشته زعفران را با شیر و شیرین‌بیان مخلوط کنید. ترکیب را روی موها و پوست سر خود بمالید و بعد ۳۰ – ۲۰ دقیقه آن را بشویید. می‌توانید دو یا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید.

گیاه زعفران، علاوه بر پوست تاثیر بسیار شگرفی در جلوگیری از ریزش مو دارد. افرادی که مشکل ریزش مو دارند و یا موهای کمی‌دارند، می‌توانند ترکیب زعفران و روغن کرچک را برای مدت زمان ۲۰ دقیقه روی پوست سرشان قرار دهند و سپس با آب شستشو دهند. با انجام این کار شما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که تارهای مویتان استحکام بیشتری پیدا کرده و از ریزش آن نیز کاسته شده است.

زعفران در جلوگیری از ریزش و آسیب مو و افزایش رشد آن موثر است. چند رشته زعفران را با روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کنید. آن را چند دقیقه روی حرارت متوسط گرم کنید و اجازه دهید سرد شود. ترکیب مورد نظر را داخل بطری تمیز و خشک بریزید. این ترکیب برای موهای فر بسیار عالی است.


بهبود افسردگی

یکی از مشهورترین خواص زعفران تاثیر فوق‌العاده و بی‌نظیر آن بر خلق و خو افراد است. به طوری که بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی‌‍‌‌های زعفرانی به طور غیرارادی احساس خوشایندی در فرد پدید می‌آید. این گیاه شگفت‌انگیز به دلیل ترکیبات فعالی که دارد، اثر بالایی در سیستم غدد درون ریز بدن انسان داشته و با تحریک ترشح هورمون‌‍‌ سروتونین، سبب بهبود در روحیه افراد می‌شود.

مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب پدیده‌هایی فراگیر هستند و درصد زیادی از افراد حداقل یکبار در زندگی خود با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. از آنجایی که مصرف داروهای صنعتی برای افسردگی عوارض جانبی زیادی دارند، امروزه تمایل به پیداکردن داروی‌ طبیعی جایگزین، افزایش پیدا کرده است.

تحقیقات نشان داده است که زعفران می‌تواند به ‌اندازه داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند، موثر باشد. تاثیر مصرف روزانه ۳۰ میلی‌گرم زعفران، مشابه داروهایی (ایمی‌پرامین، سیتالوپرام و فلوکستین) است که معمولا برای بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تجویز می‌شود. به ‌علاوه، زعفران عوارض جانبی کمتری هم دارد.

با +10 خاصیت زعفران برای درمان و بدن آشنا شوید!

نه تنها رشته‌های زعفران، بلکه گل زعفران هم خواصی مثل آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب دارد که به درمان افسردگی خفیف کمک می‌کند و بر تعدیل سطح سروتونین (انتقال‌دهنده عصبی مربوط به افسردگی و اضطراب) موثر است. یک هفته بعد از مصرف منظم (روزی ۳۰ میلی‌گرم)، اثربخشی زعفران بر درمان افسردگی آغاز می‌شود و تا دوماه بعد هم اثر آن باقی می‌ماند.

زعفران خاصیت ضدالتهابی دارد. طلای سرخ با بهبود عملکرد دستگاه گوارش به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. اگر فرایند هضم غذا در بدن به ‌خوبی صورت نگیرد، منجر به التهاب کل اعضای بدن می‌شود. این امر، هر اختلال خلقی را که مستعد آن هستیم، تشدید می‌کند.

علاوه بر این، زمانی که عمل هضم در بدن به‎درستی انجام نمی‌شود، تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی هم بهم می‌ریزد. این مسئله باعث آشفتگی در خلق‌وخو خواهد شد. جالب است بدانید که عطر زعفران در کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو موثر است.


بهبود گردش خون

زعفران در افزایش متابولیسم بدن هم می‌تواند بسیار اثربخش باشد. مصرف روزانه این گیاه ارزشمند می‌تواند باغث افزایش سوخت و ساز بدن شده و در درمان اختلالات کلیه، مثانه و کبد هم موثر باشد.


سلامت قلب

گیاه زعفران یک منبع کامل از پتاسیم محسوب می‌شود. این عنصر عامل مهمی در حفاظت و سلامت قلب به شمار می‌رود. پتاسیم موجب بزرگ شدن رگ‍‌ها و عروق خونی شده و در نتیجه باعث کاهش فشار خون می‌شود. همچنین مصرف زعفران باعث تنظیم کلسترول شده و همین می‌تواند فرد را از حملات قلبی ایمن نگاه دارد.


بهبود کیفیت خواب

اگر با مشکل بی‌خوابی مواجه هستید، ترکیب شیر و زعفران می‌تواند در بهبود کیفیت خواب شما بسیار موثر باشد. گیاه زعفران با توجه به این که حاوی عنصر منیزیم است، می‌تواند با آرام کردن سیستم عصبی، موجبات یک خواب آرام را برایتان فراهم آورد.


بهبود حافظه و جلوگیری از آلزایمر

براساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۹، ثابت شده که زعفران می‌تواند از مغز در برابر از دست دادن حافظه محافظت کرده و علاوه برآن فرایند یادگیری را نیز در فرد افزایش دهد. از همین رو مصرف زعفران برای افراد در جهت جلوگیری از زوال عقل و تقویت حافظه بلند مدت پیشنهاد می‌شود.


انواع زعفران ایرانی اصل

حالا که با زعفران سَرگُل آشنا شدید، وقت آن رسیده تا با انواع دیگر زعفران اصیل ایرانی نیز آشنا شوید. زعفران در پنج دسته اصلی سَرگُل، نگین، پوشال، دخترپیچ یا دسته و کُنج تقسیم‌بندی می‌شود. خواص تمامی این زعفران‌ها مشابه یکدیگر است اما قدرت رنگ‌دهی، شکل ظاهری و قیمت متفاوتی دارند. بنابراین شما با شناخت انواع زعفران ایرانی اصل و با توجه به نیاز و بودجه خود می‌توانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه با انواع زعفران آشنا خواهید شد.


زعفران سرگل

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، زعفران سَرگُل از جدا کردن کلاله از قسمت بالای سه شاخه شدن رشته‌های زعفران به‌دست می‌آید. بنابراین زعفران سَرگُل تماماً قرمز بوده و فاقد قسمت خامه است، ازاین‌رو به آن زعفران All Red نیز گفته می‌شود. رنگ‌دهی زعفران سرگل بالا بوده و معمولاً بین ۲۱۰ تا ۲۷۰ است. رشته‌های این زعفران یک‌دست هستند اما طول آن‌ها کاملاً مشابه یکدیگر نیست. زعفران سرگل معمولاً از الک کردن زعفران پوشال به‌دست می‌آید.


زعفران نگین

زعفران نگین از جدا کردن کلاله از قسمت پایین سه شاخه شدن رشته‌های زعفران به‌دست می‌آید. زعفران نگین نیز مانند زعفران سرگل فاقد خامه بوده و در نتیجه کاملاً قرمز رنگ است. اما به دلیل اینکه از قسمت پایین سه شاخ شدن رشته‌های زعفران به‌دست می‌آید، زعفران نگین یک‌دست بوده و کلاله‌ها تقریباً هم اندازه است. قدرت رنگ‌دهی زعفران نگین کاملاً مشابه زعفران سرگل بوده و تمامی خواص رشته زعفران را دارد. پس از زعفران سرگل، بیشترین میزان مصرف داخلی و خارجی را زعفران نگین به خود اختصاص داده است.


زعفران پوشال

اگر کلاله‌های زعفران را از ۲ الی ۳ میلی‌متر پایین‌تر از محل سه شاخه شدن هر رشته زعفران جدا کنند، زعفران پوشال به‌دست خواهد آمد. زعفران پوشال از لحاظ خواص تفاوتی با زعفران نگین و سرگل نداشته و تنها در ظاهر اندکی متفاوت خواهد بود. رشته‌های زعفران پوشال دارای یک بخش بسیار کوچک زرد رنگ از خامه هستند که به‌عنوان نشانه زعفران پوشال شناخته می‌شود. رنگ‌دهی زعفران پوشال تقریباً مشابه زعفران نگین و سرگل است و تمامی خواص رشته زعفران را دارد، اما به دلیل اینکه بخشی از آن را خامه تشکیل داده، قیمت پایین‌تری در مقایسه با زعفران نگین و سرگل خواهد داشت.

با +10 خاصیت زعفران برای درمان و بدن آشنا شوید!

تا به اینجا سعی کردیم که از مهمترین خواص و فواید این گیاه ارزشمند ملقب به طلای سرخ برایتان بگوییم،‌ مجموعه عطرین به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه پخش زعفران در داخل و خارج از ایران است و امکان خرید آنلاین زعفران ارگانیک را هم جهت رفاه حال مشتریان خود فراهم آورده است.

error: Content is protected !!